×

ادله قوی برای رشد بورس وجود دارد

  • کد نوشته: 234118
  • ۳۰ آذر ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه نکاتی را درباره آنچه بر سر بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون آمده است ، عنوان کرد.
    ادله قوی برای رشد بورس وجود دارد
  • نیما میرزایی، تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه موضوع تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی به تعبیر صحیح‌تر بهانه‌ای برای رشد بازار سرمایه بود، گفت: بازار سرمایه آماده یک حرکت صعودی تکنیکال بود که با معیارهای بنیادی هم تضادی نداشت.

    ما شاهد رشد سودآوری شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته و همچنین سال‌جاری بودیم و شاخص‌کل می‌توانست در محدوده دو‌میلیون و ۸۰۰ هزار واحد تا سه‌میلیون واحد بایستد و با بازارهای رقیب خود و متغیرهایی مانند قیمت ارز و تورم در اقتصاد به وضعیت تعادلی برسد، بنابراین موضوع تجدید ارزیابی بهانه‌ای شد تا فنر فشرده بازار سرمایه رها شود و بتواند به نقاط تعادلی خود برسد.

    وی ادامه داد: البته این به آن معنی نیست که بازار سرمایه لزوما تا مناطق تعادلی خود حرکت خواهد کرد اما این موضوع صرفا بازار سرمایه را نسبت به ارزش ذاتی خود متعادل‌تر خواهد کرد.

    به‌نظر می‌رسد گزارش‌های ۹ماهه، گزارش‌های سورپرایزکننده‌ای نیست، ما در مسیر صعودی آرام برای شرکت‌های بورسی در حال حرکت هستیم و گزارش‌ها هم مطلوب است. نکته قابل‌توجه این است که کف‌های بازار به مرور بالاتر می‌آید و گزارش‌ها باعث می‌شود بازار امکان ریزش مجدد را نداشته‌باشد و امکان اصلاحات عمیق را نیز از بازار می‌گیرد.

    میرزایی گفت: حرکت‌های صعودی بازار سرمایه معمولا به این شکل است که؛ زمانی‌که اندیکاتورها وضعیت صعودی را در فریم هفتگی ثبت می‌کنند، رشد حداقل سه‌ماهه‌ای را شاهد هستیم و با توجه به اینکه تاییدیه‌های مورد‌نیاز تکنیکال دریافت‌شده، انتظار می‌رود که تا اوایل اسفند بازاری سبزپوش را البته همراه با نوساناتی داشته باشیم، بنابراین با توجه به موارد عنوان‌شده و جاماندگی بازار از رقبا انتظار می‌رود بازار در موج فعلی تا حوالی سقف خود حرکت کند.

    این تحلیلگر بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی بازار سرمایه از نگاه کارشناسی این است که این بازار جاماندگی معناداری نسبت به وضعیت عمومی اقتصاد دارد و ادله قوی برای رشد بازار وجود دارد که نقش بیش از حد شده بی‌اعتمادی را در سیکل‌های حرکتی خود کمرنگ می‌کند و اگر اتفاق تازه و قوی رخ ندهد و تصمیم جدیدی توسط سیاستگذار گرفته نشود، می‌توان خوشبین بود که روند ایجادشده در بازار سرمایه ادامه‌دار باشد و به‌مرور فضای بی‌اعتمادی که در سال‌های اخیر شکل‌گرفته بود کمرنگ‌تر هم بشود، ضمن اینکه با توجه به اینکه در سیکل بلندمدت صعودی قرارگرفته‌ایم، احتمالا در طول ماه‌های آینده به مرور اعتماد سهامداران نیز ترمیم شده و شاهد ورود نقدینگی تازه به بازار سرمایه خواهیم بود.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *