×

این کشور خواستار تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی شد

  • کد نوشته: 235071
  • ۰۹ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • وزیر امور خارجه ایرلند تاکید کرد که تحریم‌ها علیه شهرک‌نشینان اسرائیلی که به کشتار مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین در کرانه باختری ادامه می‌دهند باید تشدید شود.
    این کشور خواستار تحریم شهرک‌نشینان اسرائیلی شد
  • مایکل مارتین در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اگر خشونت‌ها در کرانه باختری ادامه پیدا کند، تحریم‌ها باید فراتر از ممنوعیت سفر باشد. اسرائیل می گوید که (این افراد) یک اقلیت کوچکی هستند، اما شواهد نشان می‌دهد که اقدام شهرک نشینان توسط ارتش اسرائیل پشتیبانی شده، فلسطینی ها مورد حمله قرار گرفته و جوامع مختلف (فلسطینی) آواره شده‌اند.

    وی در این گفت‌وگو که فرازهایی از آن در نشریه آیریش تایمز منتشر شد، افزود:‌ مساله اساساً این است که اگر بخواهیم شانسی برای تشکیل یک کشور فلسطینی داشته باشیم، اقدامات شهرک نشینان باید متوقف شود، به ویژه در مورد شهرک نشینان بنیادگرای راست افراطی و بسیار مذهبی که تقریباً معتقدند واقعیت کتاب مقدس این است که همه سرزمین فلسطین متعلق به آنهاست و می توانند هر کسی را که سر راهشان است، جابجا کنند.

    رئیس دستگاه دیپلماسی ایرلند تصریح کرد: «این وضع باید متوقف شود و دولت اسرائیل مسوولیت دارد که جلوی این افراد را بگیرد.»

    مارتین ادامه داد که ایرلند «بخشی از کنسرسیوم کرانه باختری است و تلاش می‌کند بر اسرائیل فشار بیاورد تا خسارات وارده به زیرساخت‌های مورد حمایت اتحادیه اروپا را بپردازد.»

    وی خاطر نشان کرد: «ما معتقدیم آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد تکان‌دهنده است، ناقض قطعنامه‌های سازمان ملل و نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه است، و ما به طور مداوم در سازمان ملل و سطوح دیگر به صراحت اعلام کرده‌ایم که این امر باید اکنون متوقف شود.»

    پیشتر لئو وارادکار، نخست وزیر ایرلند در پایان نشست شورای اتحادیه اروپا که اواسط دسامبر برگزار شد به خبرنگاران گفت که جوسپ بورل مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است فهرستی از شهرک نشینان اسرائیلی را تهیه کند که در فهرست ممنوعیت سفر به اروپا قرار گیرند.

    وی اظهار داشت که طرح بورل در نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    انگلیس و آمریکا نیز ممنوعیت‌هایی را برای سفر شهرک‌نشینان اسرائیلی وضع کرده‌اند. اواخر آذر ماه گذشته دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: «شهرک‌نشینان افراطی با هدف قرار دادن و کشتار غیرنظامیان فلسطینی، امنیت و ثبات را هم برای اسرائیلی ها و هم برای فلسطینی ها تضعیف می کنند.»

    وی با بیان اینکه «اسرائیل باید اقدامات قوی‌تری را برای توقف خشونت شهرک نشینان انجام دهد و عاملان آن را مورد بازخواست قرار دهد» هشدار داد: «ما شهرک‌نشینانی را که مسوول خشونت در کرانه باختری هستند از ورود به بریتانیا منع می‌کنیم تا مطمئن شویم که کشور ما، خانه کسانی که مرتکب این اعمال ترسناک می شوند، نیست.»

    کامرون به نام افرادی که مشمول محدودیت‌های روادید می‌شوند، اشاره ای نکرد و همچنین نگفت که چه تعدادی شامل این محدودیت‌ها خواهند شد. با این حال گفته می‌شود شهرک نشینانی که تحت تأثیر این ممنوعیت قرار می گیرند از برنامه معافیت روادید انگلیس حذف، هرگونه روادید فعلی آن‌ها لغو و درخواست آینده آن‌ها برای سفر به انگلیس رد می شود.

    دو هفته پیش از آن نیز، ایالات متحده آمریکا صدور روادید این کشور را برای شهرک نشینان اسرائیلی افراطی ممنوع کرد. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا پیشتر اعلام کرد که بر اساس سیاست جدید ایالات متحده، کسانی «که در تضعیف صلح، امنیت یا ثبات در کرانه باختری، از جمله از طریق ارتکاب اعمال خشونت‌آمیز یا انجام اقدامات دیگر علیه غیرنظامیان نقش داشته‌اند» هدف قرار گرفته‌اند.

    بلینکن بدون هیچ اشاره‌ای به کشتار بیش از ۱۸ هزار فلسطینی در نوار غزه گفت که ایالات متحده به تعامل با رهبران اسرائیل ادامه خواهد داد تا ” نشان دهد که اسرائیل باید اقدامات بیشتری را برای محافظت از غیرنظامیان فلسطینی در برابر حملات افراط گرایان انجام دهد.

    بر اساس گزارش سازمان ملل متحد حملات روزانه شهرک‌نشینان علیه مردم بی‌دفاع و مظلوم فلسطین در کرانه باختری، از آغاز جنگ غزه دوبرابر شده است. درحالی که تمرکز جامعه جهانی روی بحران انسانی در غزه متمرکز است اما تداوم خشونت‌ها و کشتار فلسطینیان در کرانه باختری، به نگرانی‌ها در غرب درباره گسترش دامنه جنگ و تشدید درگیری‌ها دامن زده است.

    منبع: ایرنا
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *