×

قیمت گذاری سهام بر اساس سودآوری شرکت‌ها چگونه است؟

  • کد نوشته: 230620
  • ۲۰ مهر ۱۴۰۲
  • ۰
  • ​قیمت گذاری سهام براساس سودآوری شرکت‌ها براساس دو فاکتور شامل ارزش ذاتی سهام و ارزش‌گذاری به روش P/E انجام می‌شود.
    قیمت گذاری سهام بر اساس سودآوری شرکت‌ها چگونه است؟
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، قیمت گذاری سهام روش های مختلفی دارد که در مطلب روز گذشته با عنوان «قیمت‌گذاری سهام در بورس (قسمت اول): انواع قیمت سهم و نحوه محاسبه آن‌ها» درباره انواع قیمت سهام توضیحاتی ارائه دادیم. در ادامه مطلب قبلی به بررسی روش‌های محاسبه قیمت می‌پردازیم و در بخش اول به ارزش‌گذاری بر اساس سودآوری شرکت‌ها اشاره می‌کنیم.

    قیمت گذاری سهام یک شرکت بر اساس میزان سودآوری شرکت

    یکی از روش های معمول برای تعیین قیمت سهام یک شرکت بورسی، قیمت گذاری بر اساس میزان سودآوری شرکت است که از ۲ راه محاسبه می شود. این ۲ راه ارزش ذاتی سهام و قیمت گذاری بر اساس P/E است که در ادامه درباره هر ۲ روش توضیح داده خواهد شد.

    ارزش ذاتی سهام

    ارزش ذاتی یک سهم نمایانگر ارزش واقعی آن سهم است.در بعضی مواقع قیمت معاملاتی سهام یک شرکت افزایش می یابد و این افزایش قیمت می تواند بدون هیچ دلیلی یا بر اساس بازی های سهامداران در آن سهم اتفاق افتاده باشد، برای اینکه قیمت واقعی یک سهم را متوجه شویم  می توانیم با محاسبه  ارزش ذاتی یک سهم ارزش واقعی سهم شرکت را بدست آوریم و ارزش خرید آن سهم را ارزیابی کنیم. در واقع  قیمت ذاتی یک سهم، نشان دهنده ارزشی است که سرمایه گذاران برای سهم قائل هستند.

    ارزش ذاتی سهام بر اساس دارایی های شرکت و میزان فعالیت های شرکت بدست می آید. ارزش امروز نقدینگی  سهام یک شرکت نقش به سزایی در تعیین ارزش ذاتی سهام یک شرکت دارد. درواقع  سود آتی شرکت یکی از مهم‌ترین عوامل در قیمت گذاری سهام بر اساس ارزش ذاتی سهام است.

    قیمت گذاری بر اساس P/E

    دومین روش متداول در قیمت گذاری سهام یک شرکت بورسی استفاده از نسبت P/E است. نسبت P/E در واقع روش محاسبه ای برای بازگشت سرمایه است و راهی است که از طریق آن می توان دوره بازگشت سرمایه را تعیین کرد. در این روش قیمت یک سهم تقسیم بر پیش‌بینی سود سهام خواهد شد.

    با ذکر یک مثال فهم ارزش‌گذاری بر اساس P/E را آسان‌تر می‌کنیم.

     سود بانکی ۲۰ درصد، به این معناست که دوره بازگشت سرمایه‌گذاری در بانک ۵ سال است. یعنی سرمایه‌گذار بعد از گذشت ۵ سال، با سودهای به‌دست آمده سودی برابر با اصل سرمایه خود کسب کرده است. با توجه به این موضوع P/E مورد انتظار بازار می‌تواند ۵ باشد. حال اگر سود بانکی و سود بدون ریسک کاهش یابد در طرف مقابل p/e بازار رشد خواهد کرد چرا که انتظار زمان بازگشت سرمایه بیشتر می شود. به این صورت چنانچه شرکتی EPS خود را ۱۰۰ تومان اعلام کند، با فرض P/E=5 قیمت تعادلی این سهم برابراست با:
    P/100=5 → P=500

    معایب قیمت گذاری بر اساس P/E

    درست است که قیمت گذاری بر اساس نسبت P/E بسیار متداول است اما این روش معایبی هم دارد ک در قیمت گذاری سهام تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

    اگر یک شرکت صورت مالی های خود را به صورت خوشبینانه منتشر کند و روش تعیین قیمت سهام بر اساس نسبت P/E باشد، قیمت گذاری به صورت واقعی انجام نشده و بالاتر از قیمت واقعی خواهد شد.

    در قیمت گذاری بر اساس P/E باید تنها سود عملیاتی در نظر گرفته شود و بخش غیرعملیاتی از آن حذف شود یعنی میزان سود غیرعملیاتی موجود در EPS  شرکت بخشی از سود که بابت فروش دارایی‌ها و سود تکرار نشدنی است باید از محاسبه حذف شود.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *