×

همه چیز درباره بورس کالا و نحوه خرید و فروش در آن

  • کد نوشته: 230632
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲
  • ۰
  • بورس کالا یکی از ارکان سازمان بورس و اوراق بهادار است که در آن کالاهای معین با روش های مشخص شده خرید و فروش می شوند.
    همه چیز درباره بورس کالا و نحوه خرید و فروش در آن
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، یکی از ارکان و بازارهای فعال در سازمان بورس اوراق بهادار، بورس کالا است. بورس کالا بازاری است که در آن کالاهای مشخص شده ای به روش های از قبل تعریف شده معامله می شوند. بورس کالا در ایران  از سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را شروع کرده و از ۴ دسته فلزات، پتروشیمی، محصولات کشاورزی  و معاملات مشتقه تشکیل شده است.

    مزیت معامله در بورس کالا

    معامله در هر بازاری مزایا و معایب خود را دارد؛ معامله در بورس کالا نیز از این موضوع مستثنی نیست. یکی از مهمترین مزیت های معامله در بورس کالا شفافیت معامله میان خریدار و فروشنده است زیرا در بورس کالا هر خریدار و فروشنده ای باید نوع خرید و فروش خود را به صورت کامل در قرارداد خرید و فروش اعلام کند.

     دومین مزیت خرید و فروش در بورس کالا اطمینان از اصالت کالا است زیرا کالا قبل از عرضه در بورس کالا باید از مراحل ارزیابی مختلفی عبور کند تا اصالت کالا مورد تائید سازمان قرار گیرد.

     سومین مزیت معامله در بورس کالا پرداخت وجه و تسویه کالای مورد معامله است. زیرا تسویه کالا و پرداخت وجه آن به صورت پایاپای انجام می شود و در کنار این موضوع  معامله در بورس کالا جبران خسارت خریدار یا فروشنده در صورت عدم انجام به تعهد خود را به دنبال دارد؛ یعنی فرد خریدار و فروشنده در زمان بستن قرارداد خرید و فروش از محل تضامین عرضه کننده یا خریدار تضمین جبران خسارت دریافت می کنند.

    یکی دیگر از مزیت های خرید کالا از بورس کالا کشف قیمت کالا است، زیرا این عرضه و تقاضا است که در بورس کالا قیمت کالا را تعیین می کند و این هم به نفع خریدار است هم فروشنده، همچنین نیز بازار رقابت بین عرضه کنندگان کالا حفظ می شود.

    چه کسانی در بورس کالا می توانند خرید و فروش کنند؟

    بورس کالا برای پذیرش متقاضیان خرید و فروش کالا شرایط خاصی در نظر گرفته است که این شرایط به شرح زیر است:

    افرادی می توانند در بورس کالا، کالای مورد نظر را خریداری کنند که حجم خرید آن ها از ۱۱۰ تن کمتر نباشد که البته در موارد خاصی این عدد می تواند به ۲۰ تن هم تغییر کند.

    در بورس کالا بعضی از کالاها به صورت سبد عرضه می شوند و خریدار نمی تواند کالای مورد نظر را خارج از سبد عرضه شده خریداری کند.

    عرضه کنندگان کالا در بورس کالا موظف هستند که تامین کالا را به صورت مستمر انجام دهند و در صورت عدم تامین کالا از بورس کالا اخراج می شوند.

    عرضه کنندگان در بورس کالا باید حتما اشخاص حقوقی باشند اما مشتریان(خریداران) بورس کالا می توانند افراد حقیقی یا حقوقی باشند و برای دریافت کد بورسی باید مدارک زیر را ارائه دهند:

    اشخاص حقیقی:

    ارائه کپی شناسنامه وکارت ملی (توسط کارگزار برابر اصل می‌گردد)

    ارائه گواهی نامه دوره آموزشی معاملات آتی

    تکمیل فرم درخواست کد

    تکمیل فرم بیانیه ریسک

    اشخاص حقوقی:

    تصویر روزنامه رسمی مربوط­ به ثبت و تغییرات ­شرکت

    تصویر شناسنامه وکارت­ ملی از تمامی­ صاحبان امضای مجاز

    تکمیل­ فرم درخواست کد

    .تکمیل­ فرم “بیانیه ریسک”که به امضای تمام صاحبان امضای مجاز رسیده باشد

    انواع قراردادهای بورس کالا

    بورس کالا تمامی خرید و فروش های خود را در قالب یک قرارداد تعریف کرده است که بر اساس آن قرارداد کالا به صورت کاملا شفاف خرید و فروش می شود. انواع قراردادهای بورس کالا به شرح زیر است:

    قرارداد نقدی: به قراردادی گفته می شود که در ازای خرید کالا بهای آن در زمان خرید کالا پرداخت می شود.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *