×

خالی شدن حباب سکه تا کجا ادامه دارد؟

  • کد نوشته: 6999
  • ۰۵ آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است افرادی که قصد سرمایه گذاری بر روی سکه طلا را دارند، می توانند از فرصت های آربیتراژی آتی سکه در بورس کالا برای پوشش ریسک خود از نوسانات قیمت و کسب سود بدون ریسک بهره ببرند.

    خالی شدن حباب سکه تا کجا ادامه دارد؟
  • شایان کرمی در گفت و گو با پایگاه خبری” با اقتصاد”، با اشاره به اظهارات اخیر رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص تقاضای عمده بوجود آمده در بازار سکه طلا،گفت:این تقاضا منجر به ایجاد حباب ۲۰۰ هزار تومانی در بازار طلا شده بود در حالی که بانک مرکزی به عنوان طرف عرضه کننده سکه طرح جدید امامی مدت ها بود در این بازار ورود نکرده و همین مساله توازن عرضه و تقاضا را تحت تاثیر قرارداده بود.


    این کارشناس بازار سرمایه با اعتقاد به اینکه  دخالت  بانک مرکزی در بازار سکه با حراج سکه از طریق بانک کارگشایی باید انجام می شد ،افزود: بانک مرکزی به عنوان طرف عرضه در این قضیه و با هدف ایجاد تعادل دربازار به خوبی  و در زمان شکل گیری حباب ۲۰۰هزار تومانی وارد عمل شد و این امر بازار سکه را متعادل نگه خواهد داشت که درنهایت خالی شدن حباب این فلز زرد رنگ را در پی دارد .


    کرمی ادامه داد: در روز اول حراج بانک کارگشایی، قیمت پایه هر سکه مبلغ یک میلیون و ۲۸۸ هزار تومان تعیین شد که بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده بوده است در اولین معامله این حراج اولین بسته ۲۰ تایی با قیمت یک میلیون و ۴۰۱ هزار تومان مورد معامله قرار گرفت اما در نهایت اختلاف قیمت سکه نقدی در بازار و قیمت هایی که در حراج مورد داد و ستد قرار گرفت اختلاف کمتری پیدا کرد. با گذشت اولین روز حراج قیمت هر سکه طرح جدید از یک میلیون و ۳۹۰ هزار تومان تا سطح یک میلیون و ۳۵۵ هزار تومان کاهش داشته است.


    وی خاطر نشان کرد: روز شنبه چون روز اول حراج بوده است همه سرمایه گذاران با ذهنیت سال ۱۳۹۰ اقدام به خرید سکه کردند در حالی که شرایط امروز با آن زمان بسیار متفاوت است در آن بازه زمانی ما با تورم ۴۰ درصد مواجه بودیم، قیمت های جهانی طلا رو به رشد بود و در شرایط تحریم به واسطه پرونده هسته ای قرار داشتیم در حالی که امروز تورم ۴۰ درصد نیست ، طلای جهانی به دلیل افزایش تدریجی نرخ بهره فدرال رزرو به دلیل هزینه نگه داری بالا در کانال ۱۲۰۰ دلار متعادل می باشد و کشور وضعیت متعادلی نیز از لحاظ سیاسی دارد. 


    کرمی افزود: هر چند تنها ریسک این دوره که مشابه دولت قبل می باشد بحث افزایش فسارگسیخته نقدینگی می باشد هر چند در این دوره سرعت گردش پول به مراتب کمتر از دوران قبل است اما با کاهش نرخ سپرده بانکی و انواع اوراق بدهی به نظر می رسد این مساله در بلند مدت بر روی همه دارایی ها تاثیر بسزایی بگذارد که البته سیاست دولت در هدایت این نقدینگی بسیار مهم می باشد.


    به گفته وی امروز درحالی قیمت هر سکه امامی با کاهش مواجه بوده که بانک مرکزی با حراج سکه از طریق بانک کارگشایی بخوبی بازار را کنترل کرده و از طرفی شاخص کل بورس تهران سقف سال ۹۲ خود را شکست داده و قیمت بسیاری از شرکت های بورسی در سطح بسیار معقول و کم ریسکی برای سرمایه گذاری می باشد.


    کرمی تصریح کرد: عده ای که قصد سرمایه گذاری بر روی سکه طلا را دارند می توانند از فرصت های آربیتراژی آتی سکه در بورس کالا برای پوشش ریسک خود از نوسانات قیمت و کسب سود بدون ریسک بهره ببرند. در حال حاضر سررسید های آتی سکه بورس کالا فرصت کسب سود بدون ریسک موثر ۲۰ درصد سالیانه را دارند.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *