×

رشدهای اغواکننده

  • کد نوشته: 8425
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی معادل ۱۸ درصد را ثبت کرده است. این رکورد نسبت به سال ۱۳۹۵ که رشد منفی ۵ درصدی را نشان می‌دهد و نیز رکورد

    رشدهای اغواکننده
  • شاخص کل بورس از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی معادل ۱۸ درصد را ثبت کرده است. این رکورد نسبت به سال ۱۳۹۵ که رشد منفی ۵ درصدی را نشان می‌دهد و نیز رکورد بازدهی بازار سایر دارایی‌ها نظیر ارز، طلا و مسکن در مدت مشابه تا حد زیادی اغواکننده است. حائز اهمیت است که بررسی شود کدام عوامل مؤید و موجد چنین رشدی بوده است. در واقع تغییر در کدام متغیرهای اقتصادی در یک سال گذشته بر رشد بازار سهام دلالت می‌کند؟


    در یک سال گذشته افزایش قیمت ریالی ارز تحت تأثیر افزایش تقاضای داخلی برای واردات کالا و خدمات خارجی، افزایش قیمت‌های جهانی تحت تأثیر افزایش تقاضا برای کامودیتی به دلیل رشد مثبت اقتصادی آمریکا، اروپا و چین، همراه با کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی تحت تاثیر کاهش نرخ بهره بین بانکی که باعث خروج تدریجی نقدینگی از بازار پول به سمت سایر بازارها با هدف کسب بازدهی بیشتر می‌شود، عمده‌ترین متغیرهای اقتصادی هستند که طی یک سال گذشته بر شرایط کنونی بازارها و رشد قریب‌الوقوع‌شان موثر بوده‌اند. در واقع اتخاذ سیاست‌های انبساطی در بازار پول همراه با افزایش عرضه و تقاضای جهانی تغییر در متغیرهای کلان اقتصادی به خصوص در بخش پولی اقتصاد را به شکلی رقم زده است که مؤید رشد بیشتر بازار سهام شده است. البته در این میان ویژگی‌های اساسی و منحصربه‌فرد بورس اوراق بهادار تهران به عنوان تنها بازار متشکل‌ در دسترس، شفاف‌، سریع‌المعامله، با نقدشوندگی بهتر و تنوع و گستردگی دارایی‌ها و ابزارهای مالی در جذب فرصت‌های اقتصادی و رشد بیشتر، بسیار موثر بوده است.


    بنابراین به سرمایه‌گذارانی که به دنبال یافتن گزینه‌های سرمایه‌گذاری بدیل بازار پول، به سمت سایر بازارها به‌ویژه بورس سهام حرکت خواهند کرد، چند توصیه می‌شود:


    اول: رشدهای اغواکننده در بازار سهام تنها تحت تاثیر سیاست‌ها و تحولات کلان اقتصادی و بیشتر در بخش پولی اقتصاد است، بنابراین زاییده عملکرد و عملیات ترازنامه‌ای شرکت‌ها نیست؛ پس شرایط فعلی از آنجا که ماهیتی سیاستی دارند می‌تواند ناپایدار باشد.


    دوم: ورود به بازار سهام در چنین شرایط ناپایداری که ریسک‌های سیستماتیک نیز به ریسک‌های بازار اضافه می‌شود، نیازمند مشورت با مدیران حرفه‌ای یا واگذاری اختیار مدیریت وجوه سرمایه‌گذاری به آن‌ها است.


    سوم: در حال حاضر و در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار مصوب مجلس شورای اسلامی‌ نهادهای مالی مانند شرکت‌های سبدگردان، شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارند که تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار وجود دارند که با بهره‌گیری از بنیه تخصصی مدیران مجرب و کارشناسان حرفه‌ای امور مربوط به مدیریت دارایی را برای عموم سرمایه‌گذاران انجام می‌دهند.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *