×

رشد دلاری‌، نشانه شادابی اقتصاد نیست

  • کد نوشته: 9102
  • ۰۳ دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • رشد قیمت برخی سهم‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز نمی‌تواند خبر خوش و ملاک وضعیت شاداب اقتصادی تلقی شود
    وظیفه ما نقد کردن برای کمک به دولت است. البته یکی از کانال‌های تلگرامی ‌تنها بخش کوچکی از این سخنرانی را تقطیع و منتشر کرده است و هیچ اشاره‌ای به زمینه بحث و کل متن سخنرانی نکرده است.

    رشد دلاری‌، نشانه شادابی اقتصاد نیست
  • به دنبال انتشار اظهار نظری به نقل از حسین عبده تبریزی، دبیر کل سابق بورس اوراق بهادار تهران در فضای مجازی درخصوص اینکه خبر خوشی برای اقتصاد وجود ندارد، «سهامدار» گفت‌و‌گویی ‌با وی انجام داده است. عبده تبریزی در بخشی از این مصاحبه، در پاسخ به سوالی درباره رونق کنونی بازار سرمایه، می‌گوید: «رشد قیمت برخی سهم‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز نمی‌تواند خبر خوش و ملاک وضعیت شاداب اقتصادی تلقی شود.» و در بخشی دیگر، تاکید می‌کند: «تنها بخشی از حرف‌های من ازسوی برخی افراد و برای اهداف خاص خودشان تقطیع شده است.»


    شما در زمان انتخابات ریاست جمهوری پیامی‌ را در فضای مجازی برای فعالان بازار سرمایه منتشر کردید و از آنها خواستید تا همه در انتخابات شرکت کنند و از آقای روحانی حمایت کردید، ‌در حالی که اخیرا و در همایش دانشگاه الزهرا در سخنرانی خود بیان کردید؛ خبر خوشی در اقتصاد وجود ندارد. این حرف شما با پیام انتخاباتی شما در تضاد نیست؟


    هیچ‌گونه تضادی وجود ندارد، بلکه وظیفه ما نقد کردن برای کمک به دولت است. البته یکی از کانال‌های تلگرامی ‌تنها بخش کوچکی از این سخنرانی را تقطیع و منتشر کرده است و هیچ اشاره‌ای به زمینه بحث و کل متن سخنرانی نکرده است. اصل متن در کانال تلگرامی من وجود دارد. آنرا بخوانید.


     اینکه در زمانی که بازار سرمایه وارد یک روند صعودی شده، شما به نبود وجود خبر خوش در اقتصاد اشاره می‌کنید، آیا می‌تواند پیام خاصی را برای سهامداران داشته باشد؟


    به نظر من رشد قیمت سهام به تنهایی حامل خبر خوش نیست. آیا به نظر شما رشد قیمت سهام لزوما به معنای خبر خوش در اقتصاد است!


     اما به نظر برای فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه می‌تواند خبر خوشی باشد، آیا این‌طور نیست؟


    رشد قیمت برخی سهم‌ها تحت تاثیر رشد نرخ ارز نمی‌تواند خبر خوش و ملاک وضعیت شاداب اقتصادی تلقی شود. زمانی که شرکت‌ها در وضعیت توسعه‌ای و سرحال باشند و با ظرفیت کامل فعالیت کنند شاید بتوان رشد قیمت را منطقی و مثبت برشمرد.


     در حال حاضر سودآوری شرکت‌های صادرات محور و مرتبط با قیمت‌های جهانی در حال رشد است. آیا می‌توانیم بگوییم این رشد در بازار سرمایه خبر خوبی نیست؟


    زمانی که رشد قیمت سهم یک شرکت تنها به اتکای رشد نرخ ارز باشد خبر خوبی نیست، در صورتی می‌توان آن را خبر خوش تلقی کرد که بهره‌وری و مقدار فروش در شرکت‌ها نیز رشد کرده باشد.


    اگر چه از این رشدها باید در جهت کمک به چرخ‌های اقتصاد استفاده کرد و وظیفه ما نیز همواره کمک به دولت است. از روز اول انتخابات نیز گفته‌ام که وظیفه همه ما نقد دلسوزانه و سازنده دولت است. بنابراین حرف‌های مسخره و غیرسازنده‌ای مانند «پشیمانم» از سوی عده‌ای از افراد نه تنها کمکی به اصلاح امور نخواهد کرد حتی نمی‌توان آن را نقد و انتقاد به حساب آورد.


     در شرایط فعلی اگر بخواهید کمکی به دولت داشته باشد چه توصیه‌ای می‌کنید؟


    در این زمینه، مهم‌ترین موضوع حل ابرچالش‌های ۹‌گانه‌ای است که به تازگی آقای نیلی در ارزیابی از اقتصاد کشور بیان کرده است، این ابرچالش‌ها جزء مشکلات اصلی و جدی کشور است که باید اقدام اصولی و سریع برای حل آنها صورت گیرد. مسائلی مانند بیکاری، چالش‌های بانکی، نرخ ارز، بحران آب، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و بحران محیط زیست جزء چالش‌های بزرگ کشور هستند.


    شما در گذشته هشدار داده بودید که اقتصاد ما در حال وارد شدن به «مسیر بدون بازگشت» است که باید برای بازگرداندن آن به مسیر درست اقدام جدی انجام داد. به نظر شما آیا اکنون وارد آن مسیر شده‌ایم؟


    امیدوارم که این‌طور نباشد و بتوانیم مسیرمان را هموار کرده و وارد مسیر درست اقتصاد شویم. همیشه امکان رشد وجود دارد، اما برخی از علایم منفی مانند رشد مهاجرت باعث ناراحتی می‌شود.


    باید باور کنیم که این کشور امکانات، نیروی انسانی و فضای لازم برای ورود به رشد اقتصادی قابل قبول را دارد. اما باید دقت کنیم که اکنون حتی رشد ۸ درصدی نیز برای اقتصاد ما کافی نخواهد بود، بلکه برای حل چالش بیکاری نیاز به رشد اقتصادی دو رقمی ‌و سریع داریم.


     چه کار باید کرد؟


    برای رسیدن به این هدف ابتدا نیاز به اجماع ملی و به دور از مباحث چپ و راست داریم که بتوانیم وضعیت اقتصادی را بهبود ببخشیم. دراین حرکت دولت به تنهایی نمی‌تواند، بلکه مجموعه نظام باید وارد این عرصه شوند.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *