×

خوب و بد بازار از نگاه حافظ‌نشیان

  • کد نوشته: 9473
  • ۰۶ دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • گروه گزارش | صدای سهامدار، تنها صدایی است که فقط سالی یکبار آن هم احیانا در مجمع عمومی سالانه شنیده می‌شود،آن هم شاید،اگر سهامدار حقوقی اجازه دهد

    خوب و بد بازار از نگاه حافظ‌نشیان
  • برای آن که صدای سهامداران را بشنویم و منتقل کنیم، به صورت هفتگی به سراغ آنها درتالار حافظ می‌رویم و نظرات آنها را جویا می‌شویم و منتشر می‌کنیم،حتی اگر به نظر شما مدیر محترم، نظر ونقد سهامدار منطقی به نظر نرسد، شاید که مدیران شرکت‌ها به ندای آنها پاسخ دهند و واکنشی نشان دهند.


    از آن سو، این صفحه بهترین مسیر ارتباطی میان سهامداران با مدیران شرکت‌هاست.در همین حال، آماده‌ایم که پاسخ مدیران را هم منتشر کرده و رسانه سهامداران حقوقی هم باشیم.


     


    یک ربع قرنزیان!


    دهقانی هستم  در بازار سرمایه همه چیز را باخته‌ام. درست است که کسی که وارد بازار می‌شود، همه طوری باید ریسک کند، ولی اگراین پولی را که اینجا سرمایه‌گذاری کرده بودم، جایی دیگری برده بودم، الان چند صد برابر سود کرده بودم، والا ۲۵-۲۶ سال پیش به امید سرمایه‌گذاری دراز مدت، تعدادی سهم را به نام خودم و تعدادی به نام بچه‌هایم خریداری کردم. دراین مدت هم دورادور جویای احوال بازار بودم، حالا دو هفته‌ای می‌شود، مسیرم شده خیابان حافظ و بورس تهران؛


     از بازار سرمایه ناامیدم‌، اگر آن ربع قرن، پیش مثلا ۱۰ میلیون تومان در هر کاری سرمایه‌گذاری می‌کردم، الان آن پول ۷۰۰ -۸۰۰ میلیون تومان شده بود، ولی بازدهی سرمایه‌گذاری این پول در بورس صفر بوده است.


    توقیف اموال …


     سهامداری شرکتی بودم  که بعد از یکی دو سال ورشکست شد و جمع کرد‌. سهامدارهای عمده در عوض بدهی‌های شرکت، اموال را توقیف کردند و سهامداران حقیقی ماندند با هزار مرتبه حسرت و ندامت. به‌خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده‌ام. شرکتی بود به نام گیلان پاکت که سهامدارش بودم، سال اول سود‌ساز بود، سال دوم افزایش سرمایه داشت و سال سوم شرکت را جمع کردند و رفتند، وقتی پیگیری کردم، فهمیدم کسانی که قوی‌تر بوده‌اند، اموال را تصرف کرده‌اند و امثال من سهامدارخرد پولم به باد رفته است‌.سازمان بورس متولی نظارت بازار است. باید ضمانت‌های محکم از این شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه بگیرند.


     شرکت دیگری بود به نام ساسان، چند روز پیش فهمیدم این شرکت هم ورشکست شده است و همانند من که ۱۰ هزار سهم داشته‌ام، خیلی راحت سرمایه‌ام را از دست داده‌ام، البته خیلی‌ها بودند، اینجا سود کردند، ولی من همه چیز را باختم.


     


    در بانکی‌ها گیر کردیم


     عبادی هستم   باید بگویم که باز هم خدا را شکر می‌کنم که نمادهای پردردسری مثل آکنتور را در سبد سهم‌هایم نداشته‌ام. هنوز حساب و کتاب نکرده‌ام و نمی‌دانم در کل پرتفوی‌ام سودساز بوده یا زیان ده‌؟ درسبد سهم‌هایم همه نوع سهمی را داشته‌ام،بانکی‌ها، خودرویی‌ها و سیمانی‌ها و…؛ والا این چند وقت که شاخص بالا رفته سود نکرده‌ایم و شاخص واقعی نیست.


    من نمادهای پالایشی در پرتفوی‌ام نداشته‌ام و سابقاً آنها را فروخته‌ام،اما سوال من این است که چرا نماد‌های بانکی مثل بانک دی و سینا همچنان بسته است، این گله جدی من و سهامداران است. آقا و برادر! پول‌مان گیر افتاده است. بیشتر از ۵۰۰ میلیون ریال سرمایه‌ام در بانک دی بوده است. تو را به خدا؛ رئیس سازمان بورس فکر کند سرمایه خودش متوقف است، اگر خودش خرید کرده بود و حالا این طور گرفتار بود، چه می‌کرد، حال ما را درک کنند، راهی پیش پای‌مان بگذارند.


     


    دربارههای وب


     محمدی هستم  نماد بانک پارسیان را در سبد سهام خودم دارم‌، در بازار شایع شده که تا دو هفته دیگر نمادهای متوقف‌، به استثناء بانکی‌ها باز می‌شوند، پس تکلیف نمادهای بانکی چیست‌؟ من که قید نمادهای بانکی رو دیگه زدم، اصلا آنها را نگاه هم نمی‌کنم، سرمایه زیادی داخل سهم بانکی‌ها برده بودم‌، ولی بی‌خیال شدم. سهامدارها را علاف کردند، بانک‌ها چرا صورت‌های مالی‌شان را نمی‌دهند که نمادشان باز شود، در مورد”‌های وب‌” توضیح بدهند، بازار منتظر شفاف‌سازی در مورد پارس آنلاین است. حال و هوای این روزهایی بازارمعمولی است و تالار نوسان خاصی ندارد. سرمایه‌گذاری‌ها خوب است. نماد ماشین‌سازی اراک هم همچنان منفی است، تکلیف سهامداری بانکی را روشن کنند، بچه‌هایی که بیشتر سهام‌شان بانکی بوده، بیچاره شدند. دیگر تالار نمی‌آیند. چون که سرمایه‌ای ندارند، سرمایه‌شان تو نمادهای بانکی گیر افتاده است.


     


    خوب بوده


     سیروس کریمی هستم  ۱۵ سال است که در بازار سرمایه کار می‌کنم، تو این مدت اگر سود نمی‌کردم، توی بازار نمی‌موندم، در مورد اینکه چرا یه سهمی را می‌خریم، باید عرض کنم  با دیگران مشورت می‌کنم، برای خرید و فروش؛ ولی تصمیم نهایی را در حقیقت خودم می‌گیرم، به‌طور قطع، کسی که تجربه داشته باشد، سال‌ها خودش هم می‌تواند تصمیم‌گیری کند، سهم‌های که داریم؛ الان بیشتر بنیادی هست، پتروشیمی‌ها، فلزات معدنی و در این مدت بدنبوده، سود کردم، نمادهای خیلی مشکل‌ساز مثل «آکنتور» نداشتم، ولی بانکی داشتم، بانکی هم مثلا نماد بانک ملت را ما به اعتبار سازمان خرید کردیم، آن موقع سازمان گزارش داد، قرار است مجمع برگزار کند ۴۷-۴۸ تومان سود شناسایی کنند و به ازای هر سهم، ولی بعدش نماد بسته شد، یعنی حدود ۶ ماه بسته بود. الان هم که باز شده، تقریبا درصد بالائی افت قیمت و سرمایه داشتیم، سرمایه‌گذاران زیاد بود، متاسفانه و…


     


    راضی ام


     حسین  بابایی هستم   کمتر از ۱۰ سال است، در بازار فعال‌ام، در مجموع از پرتفوی‌ام راضی‌ام، بیشتر سهم‌های بنیادی در سبد سهم‌هایم دارم، مثل پالایشی‌ها‌، فلزات و…سرمایه‌گذاری‌ام بلند مدت است، از افزایش شاخص راضی‌ام‌. اصلا نماد بانکی و خودرویی در پرتفوی‌ام نداشتم و سهم‌های زیان ده را وارد نمی‌شوم، برای خرید و فروش به تحلیل‌های خودم و دونفراز دوستان اعتماد دارم.


     


    بازهم بانک صادرات


     علی شکیبا هستم   ۱۰ سال است که در بورس تهران کار می‌کنم، از وقتی بازنشسته شده‌ام، یک سرمایه و پس‌اندازی داشتم که آوردم دربازار سرمایه و تعدادی سهم خریدم. سالانه سودش رو می‌گیرم.


    در کل، بد نبوده، سود آن چنانی نکردم، ولی ضررهم نکردم، مشکل من این است که بانک صادرات را گران خرید کردم، می‌گویند دو هفته دیگر نمادها باز می‌شود، ولی امیدوار نیستم که نصف سرمایه‌گذاری و پولمان هم برگردد، تو ضرر هستم، من فقط یک نماد بانکی تو پرتفوی‌ام داشتم، همان یکی هم باعث ضرر شده است. البته از سال ۷۵ در بازار فعالیت می‌کنم.در کل، ضرر این کار به سودش می‌چربد، ما می‌خواهیم سهمی را بخریم، حتما صورت‌های مالی‌اش را می‌خوانم،اما متغیرهای تاثیرگذار زیاد است


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *