×

گزارش تحلیلی درباره عملکرد ۹ ماهه صندوقهای سرمایه گذاری، پارک۱۰ درصد نقدینگی در ابرصندوق‌ها

  • کد نوشته: 9548
  • ۰۹ دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • ۱۰ درصد حجم نقدینگی کشور درست در جایی پارک شده که درصورتی که نقش سپر تورمی را بازی نکنند و بازده سایر بازارهای غیر‌متشکل از آنها بیشتر باشد‌، به سرعت از پارک خارج می‌شوند و به نقطه‌ای دیگر تغییر مسیر می‌دهند.

    گزارش تحلیلی درباره عملکرد ۹ ماهه صندوقهای سرمایه گذاری، پارک۱۰ درصد نقدینگی در ابرصندوق‌ها
  • به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد به نقل از هفته نامه سهامدار صندوق‌های سرمایه‌گذاری به‌عنوان یکی از حرفه‌ای‌ترین ابزارهای بازار سرمایه، همواره مورد توجه و بررسی جدی سرمایه‌گذاران بوده است؛ طی سال‌های اخیر نیز اقبال عمومی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری افزایش یافته است، به شکلی که هم‌اکنون نزدیک به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار دارد؛ عددی معادل ۱۰ درصد نقدینگی کشور است.


    در ابتدای سال ۹۶ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حالی حدود ۱۳۱ هزار میلیارد تومان بوده که آخرین گزارش در انتهای ۹ ماهه سال جاری عدد نزدیک به ۱۵۹ هزار میلیارد تومان نشان می‌دهد؛ این موضوع نشان از اقبال عمومی سرمایه‌گذاران به این صنعت دارد و گویای نقش‌آفرینی به خصوص صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار مالی ایران است. هر‌چند زمان زیادی از عمر این صنعت در ایران نمی‌گذرد، اما نشان داده که بازار مطمئن و جذابی برای سرمایه‌گذاران کشور است.


     


    چرا صنعت صندوق‌های سرمایه‌گذاری جذاب است؟


    مهم‌ترین دلایل میل به حضور در این بخش از بازار را باید تنوع سرمایه‌گذاری و کاهش ریسک این صندوق‌ها برای سلایق مختلف دانست؛ البته نباید نقدشوندگی این بازار را نادیده گرفت.


    مدیریت حرفه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حضور کارشناسان و تحلیلگران تمام‌وقت بورس، فقدان اطلاعات سرمایه‌گذاران بی‌تجربه را جبران کرده است؛ به همین دلیل برخی از سرمایه‌گذاران کم‌تجربه، سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را ترجیح می‌دهند.


    صرفه‌جویی در مقیاس و کاهش هزینه معاملات از دیگر عواملی است که میل به حضور سرمایه‌گذاران را در این بازار افزایش داده است؛ بر این اساس که گردآمدن گروه بزرگی از سرمایه‌گذاران باعث کاهش هزینه تحلیل، تحقیق و همچنین هزینه انجام معاملات می‌شود. صرفه‌جویی در مقیاس را می‌توان به‌عنوان نتیجه استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری ذکر کرد.


    ناگفته نماند که مطابق با ماده ۱۴۳ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در واحدهای صندوق معاف از مالیات است. تمامی درآمدهای صندوق سرمایه‌گذاری در چارچوب این قانون و تمامی درآمدهای حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار موضوع بند (۲۴) ماده یک (۱) قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴ و درآمدهای حاصل از نقل و انتقال این اوراق یا درآمدهای حاصل از صدور و ابطال آنها از پرداخت مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده، موضوع قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۰۲/۰۳/۱۳۸۷ معاف هستند و از بابت نقل و انتقال آنها و صدور و ابطال اوراق بهادار یاد‌شده مالیاتی مطالبه نخواهد شد.


    علاوه بر موارد ذکر شده، بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سال‌های اخیر بیشترین تاثیر را بر اقبال سرمایه‌گذاران به این صنعت داشته است. میزان بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را تنها می‌توان در مقایسه با بازارهای دیگر سنجید تا پی به جذابیت این بازار برد.


    مقایسه بازدهی صندوق‌ها و بازارها


    بررسی تغییرات شاخص بازارهای سهام، طلا، ارز و مسکن نشان می‌دهد که میانگین بازدهی بورس در ۹ ماه نخست سال جاری از سه بازار دیگر بیشتر بوده است.


    بورس با ۲۳.۲ درصد سوددهی در ۹ ماه اول سال جاری، پربازده‌ترین بازار رایج ایران در این دوره زمانی بوده است.


    بررسی بازارها طی ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد که بازار ارز (دلار)، طلا و مسکن به ترتیب ۱۱.۸، ۱۵.۸ و ۱۱.۴ درصد بازدهی داشته‌اند.


    گزارش ۹ ماهه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که میانگین بازدهی این صنعت حدود ۱۹ درصد بوده و برترین‌های گروه‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری عددهای بالاتری حتی از میانگین بازدهی کل بورس داشته‌اند.


     


    برترین صندوق‌های ۹ ماهه ۱۳۹۶


    به گزارش وب‌‌سایت تحلیلی خبری «بااقتصاد»، در میان گروه‌های مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری یعنی «قابل معامله در بورس»، «در سهام»، «مختلط»، «با درآمد ثابت» و «نیکوکاری»، قابل توجه‌ترین بازدهی به ترتیب مختص به صندوق‌های «قابل معامله در بورس» و پس از آن «در سهام» بوده است.


    صندوق‌های شاخص ۳۰ شرکت بزرگ فیروزه، آسمان آرمانی سهام، آرمان سپهر آیندگان، توسعه اندوخته آینده و تجارت شاخصی کاردان، بالاترین بازدهی را در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به خود اختصاص دادند.


     


    یASASASس


    صندوق‌های سرمایه‌گذاری «آوای ثروت کیان»، «دماسنج»، «امید توسعه»، «کارگزاری پارسیان» و «آسمان یکم» نیز پربازده‌ترین صندوق‌ها در سهام ۹ ماه اول امسال هستند.


    2017-12-30_14-01-59


    این گزارش حاکی است که در گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک مختلط به ترتیب صندوق‌های «پارس»، «ارمغان یکم ملل»، «آسمان خاورمیانه»، «آرمان شهر» و «آرمان اندیش» بالاترین بازدهی را کسب کرده‌اند.


    2017-12-30_14-03-15


     


    علاوه بر این، صندوق‌های «ارزش‌آفرین گلرنگ»، «امین آشنای ایرانیان»، «توسعه سرمایه نیکی»، «فراز اندیش نوین» و «درآمد ثابت کاریزما» در صدر گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت قرار گرفتند.


    2017-12-30_14-06-16


    گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیکوکاری، شاهد بالاترین بازدهی برای «مشترک نیکوکاری ندای امید»، «نیکوکاری پرسپولیس»، «نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد»، «نیکوکاری ایتام برکت» و «یکم نیکوکاری آگاه» بود.


    DDDSSDDS


    حال و روز صندوق‌های در سهام و مختلط


    بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلف متاثر از ترکیب دارایی‌ها آن‌هاست و این ترکیب‌ها براساس تعاریف امیدنامه، به نسبت‌های مختلف از سهام، اوراق مشارکت، سپرده بانکی و وجه نقد تشکیل می‌شود. صندوق‌های سرمایه‌گذاری باتوجه به نوع و طبق امیدنامه، ترکیب متفاوتی از سپرده بانکی، سهام، اوراق مشارکت، وجه نقد و سایر دارایی‌ها را در خود جای می‌دهد؛ از میان این دارایی‌ها، بیشترین تاثیر را طی ۹ ماه امسال خبرهای مربوط به کاهش نرخ سپرده بانکی و تغییرات شاخص بازار سهام بر این صنعت داشته است.


    روند صعودی بازار سهام رفتار رویشی را در صندوق‌های در‌سهام و صندوق‌های مختلط داشته است؛ چرا که این صندوق‌ها به ترتیب سهم دست کم ۷۰ و ۴۰ درصدی سهام را در ترکیب دارایی‌های خود دارند. روند صعودی بازار سهام در کنار کاهش سود بانکی زمینه را برای کوچ بخشی از سرمایه‌گذاران به سمت صندوق‌های با حداکثر سهام فراهم آورده است.


    برخی از عوامل کلان اقتصادی بر این پیش‌بینی صحه می‌گذارد. آمارهای پیرامون تورم حکایت از تغییر جهت تورم در آینده نزدیک و ورود به کانال دورقمی خبر دارد. همچنین، آمارهای پیرامون رشد اقتصادی حکایت از بهبود رشد اقتصادی دارد. علاوه بر این دو، در چند ماه گذشته نرخ ارز دچار نوسانات شده است و این نشان می‌دهد پتانسیل اصلاح نرخ ارز در آینده وجود دارد؛ با توجه به اینکه شرکت‌های «صادرات محور» زیادی در بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته و وزن آنها نیز با اهمیت است، می‌توان انتظار داشت برآیند افزایش نرخ ارز به نفع بازار سرمایه باشد.


    براین اساس پیش‌بینی‌ها گویای این است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام و مختلط، با تنوع کنونی ترکیب دارایی‌های خود، همچنان روند صعودی خود را حفظ خواهند کرد.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *