×

تعدیل داریم، گزارش می‌شود

  • کد نوشته: 9761
  • ۱۱ دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • خواسته یا ناخواسته فعلا بازار روی کاکل سهم‌های بنیادی می‌چرخد و این سهم‌ها به بازار رونق فصلی داده است. فولاد مبارکه با ارزش بازاری نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی ایران است که تعداد زیادی از سهامداران بازار «فولاد» را هر روز رصد می‌کنند و هر تغییری در آن نقش بسزایی در نوسانات بازار و شاخص کل دارد. ‌به منظور بررسی رویدادهای آتی این سهم با امیرحسین نادری، معاون مالی مجتمع فولاد مبارکه ‌گفت‌و‌گو کردیم. خبرنگار «سهامدار» وقتی از وی پرسید افزایش قیمت حامل‌های انرژی چه تاثیری بر سهم دارد، نادری گفت: «تاثیر بسزایی روی سهم ندارد».

    تعدیل داریم، گزارش می‌شود
  • با توجه به رشد قیمت‌های داخلی و خارجی فولاد‌، تعدیل دارید یا خیر و میزان آن چقدر است؟


    در‌آمد حاصل از فروش سال ۱۳۹۶ در بودجه تعدیل شده است. بر اساس عملکرد شش ماهه با لحاظ کردن آخرین نرخ فروش محصولات پیش‌بینی شده است، ‌اما با توجه به اینکه فرآیند تولید و فروش فولاد مبارکه مبتنی بر سفارش است و سفارش‌ها نیز حداقل با نرخ فروش‌های دو ماه قبل از موعد تحویل به مشتری عرضه می‌شود، بنابراین متوسط نرخ فروش در سال ۱۳۹۶ از این عوامل متاثر می‌شود. با این وجود باید منتظر ماند تا گزارش عملکرد ۹ ماهه که شامل عملکرد درآمد و هزینه است تهیه شود تا پس از آن اثرات سود و زیان‌ محاسبه و در صورت وجود تعدیل احتمالی گزارش آن به اطلاع سهامداران برسد. با این وجود به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد ۹ ماهه امکان تعدیل برای سود سال ۱۳۹۶ محتمل خواهد بود.


     وضعیت بازار‌های جهانی در سال آینده میلادی و تعدیل قیمت سنگ آهن و فولاد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


    پیش‌بینی می‌شود قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی به دلیل مازاد عرضه روند کاهشی داشته باشد. همچنین نرخ سنگ‌آهن تحت تاثیر نرخ و میزان مصرف قراضه در چین خواهد بود‌. به نظر می‌رسد در سال میلادی جدید شاخص قیمت سنگ‌آهن در محدوده ۵۰ تا‌۶۰ دلار نوسان کند. در خصوص بازار محصولات فولادی نیز پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۱۸ قیمت فولاد در محدوده میانگین قیمت‌های سال جاری قرار گیرد، اما با توجه به تشدید اقدامات تعرفه‌ای در بازارهای اروپا و ایالات متحده احتمال افزایش قیمت در این کشورها همچنان وجود خواهد داشت.


     فولاد مبارکه چه برنامه‌ای برای تبیین قیمت سنگ آهن در کشور دارد؟ آیا موافق آزاد شدن قیمت‌ها است؟


    تولید فولاد دارای زنجیره‌ای از سنگ‌آهن تا محصول نهایی است که باید تمامی ‌شرکت‌ها در این زنجیره سود متعادلی را داشته باشند، بر این اساس در حال حاضر رویه قیمت‌گذاری سنگ‌آهن به صورت ضریبی از قیمت شمش فولاد خوزستان تعیین شده است که در این ضریب، توازن و تعادل سودآوری در کل زنجیره تولید فولاد لحاظ شده است. بنابراین به نظر می‌رسد آزادسازی نرخ سنگ‌آهن به دلیل عدم وجود تعادل در عرضه و تقاضا منطقی است و مکانیزم‌های عرضه و تقاضا منجر به کشف صحیح قیمت برای سنگ آهن نخواهد بود.


     فولاد مبارکه چرا برای ورق سیاه یا همان ورق گرم مکانیزم دقیقی برای کنترل تقاضا در بازار ندارد و همواره عرضه این محصول در بورس کالا مبتنی بر مچینگ و بدون رقابت در بازار است؟


    فولاد مبارکه همواره تقاضای بازار را کنترل می‌کند و عرضه روی نماد HC که ضخامت آن ۵‌تا‌۱۶ میلی‌متر است با تقاضا کنترل می‌شود، ولی روی نماد HB که ضخامت آن ۲‌تا‌۴ میلی‌متر است، شورای رقابت ورود کرده است و قیمت آن پایین‌تر از قیمت بازار دامنی تعیین می‌شود. بنابراین تقاضا قابل کنترل نیست و معمولا با توجه به برنامه تولید و توانمندی‌های شرکت تقاضا دو برابر ظرفیت است. بر این اساس به دلیل بالا بودن تعداد مشتریان تنها امکان عرضه ۳۰ درصد از محصولات قابل فروش به صورت عرضه مستقیم است و به ناچار ‌بقیه سفارش‌ها بر اساس درخواست مشتری در شرکت مطابق با قیمت کشف شده در بورس کالا ثبت سفارش می‌شود و از طریق مکانیزم بورس کالا ثبت الکترونیکی یا مچینگ می‌شود.


     قیمت تمام شده هر متر مکعب آب برای فولاد و هر کیلو وات ساعت برق برای تولید یک تن فولاد چقدر است؟


    قیمت تمام شده آب و برق مصرفی به ازای هر تن تولید تختال به ترتیب معادل ۴۴هزار و ۸۲ ریال برای هر متر مکعب و ۷۰۲هزار و ۵۶۰ریال برای هر کیلو وات ساعت است.


     طرح‌های توسعه‌ای جدید فولاد مبارکه در فولاد هرمزگان چیست؟


    برنامه توسعه فولاد هرمزگان شامل توسعه فولادسازی به میزان ۵/۱ میلیون تن است که ظرفیت نهایی آن شرکت به سه میلیون تن افزایش می‌یابد. همچنین برنامه‌ای برای احداث نورد گرم با ظرفیت سه میلیون تن خواهیم داشت.


    در راستای تحقق سند چشم‌انداز افق ۱۴۰۴ درخصوص تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام، کنسرسیومی ‌متشکل از شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس با هدف تولید ۱۰ میلیون تن فولاد خام ایجاد شده که این موضوع نیز در حال پیگیری است.


     برای حل مشکل آب چه برنامه‌ای دارید؟ آیا چاه‌های جدیدی احداث خواهید کرد؟


    شرکت فولاد مبارکه به منظور تامین منابع آب مورد نیاز برای تولید‌، اقدام به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با سازمان آب و فاضلاب اصفهان با موضوع احداث شبکه جمع‌آوری پساب و انتقال آن به تصفیه‌خانه فولاد مبارکه از محل پساب شهرهای مبارکه، لنجالو، دیزیچه، زیبا شهر، زرین‌شهر‌، ورنامخواست و صفاییه جمعا با مبلغی حدود ۳هزار میلیارد ریال شامل تصفیه‌خانه فولاد مبارکه کرده است که به واسطه این توافق‌نامه سالانه بیش از ۱۹ میلیون متر مکعب آب مورد نیاز تولید فولاد مبارکه تامین خواهد شد.


    همچنین این شرکت در راستای ارتقای عملکرد زیست محیطی و تدابیر پیش‌بینی شده بر اساس شرایط اقلیمی ‌موجود موفق به تصفیه کامل پساب‌های تولیدی خود مطابق با استاندارد‌های ملی و باز‌گردانی بخشی از پساب تصفیه شده به فرآیند تولید شده که دستاورد آن کاهش برداشت آب از رودخانه به‌رغم افزایش تولید بوده است.


     با توجه به افزایش حامل‌های انرژی از سوی دولت گمان می‌کنید چه تاثیری بر سودآوری شرکت داشته باشد؟


    سهم هزینه حامل‌های انرژی در هزینه‌های شرکت حدود ۱۰ درصد است، بنابراین افزایش هزینه حامل‌های انرژی تاثیر قابل‌توجهی در سودآوری شرکت ندارد.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *