×

قطار خصوصی‌سازی این هفته در بورس سرعت می‌گیرد؟

  • کد نوشته: 18290
  • ۱۲ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • فقط کمتر از دو هفته به پایان سال مانده که تازه موتور خصوصی‌سازی برای عرضه سهم‌های بزرگ روشن شده است.

    قطار خصوصی‌سازی این هفته  در بورس سرعت می‌گیرد؟
  • در حالی که بازار سرمایه به روزهای پایانی فعالیتش در سال جاری نزدیک می‌شود، قطار خصوصی‌سازی بعد از یک دوره کم‌کاری، تازه به حرکت سریع افتاده است، به طوری که طی هفته جاری، میزانی از سهم مدیریتی شماری از ابر شرکت‌ها روی میز عرضه قرار می‌گیرد تا بخشی از منابع مورد نیاز عرضه‌کنندگان تامین شود.


     


    هفته‌ای به اندازه ۲۱ درصد ارزش خصوصی‌سازی ۹۶


    به گزارش «سهامدار» طی هفته جاری، مطابق جدول گزارش سهام شرکت‌های بیمه البرز، آسیا، ذوب‌آهن اصفهان، ایران‌خودرو، آلومینیوم ایران و حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس از سوی سازمان خصوصی‌سازی به وکالت دارندگان سهام از سوی کارگزاری‌های منتخب به صورت نقد و اقساط به خریداران به صورت بلوکی واگذار می‌شود، به طوری که می‌توان عنوان کرد براساس ارزش‌گذاری پایه برای فروش شرکت‌ها، در چند روز آینده حدود ۸۵۴ میلیارد و ۲۷۹میلیون و ۲۲۷ هزار تومان سهم در بازار عرضه می‌شود که این رقم معادل ۲۱.۳۷درصد کل ارزش خصوصی‌سازی طی سال جاری است.


    براساس این گزارش، سازمان خصوصی از ابتدای سال جاری تاکنون موفق به واگذاری و عرضه ۳ هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان سهم شرکت‌های دولتی شده است که معادل ۴۳ درصد تکلیف امسال این سازمان برای خصوصی‌سازی است.


    تکلیف سازمان خصوصی‌سازی امسال ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده که فقط ۳ هزار و ۹۹۷میلیارد تومان آن محقق شده یعنی حدود۴۳ درصد و در صورتی که خصوصی‌سازی‌های این هفته نیز همگی محقق شود، این رقم به میانگین ۵۰ درصد نزدیک خواهد شد‌؛ این در حالی است که این سازمان در سال ۱۳۹۵ با تحقق ۹۹ درصد تکلیف خود ۱۶ هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان خصوصی‌سازی کرده بود که با این حساب به نظر می‌رسد عملکرد کمی‌‌سازمان خصوصی‌سازی نسبت به سال قبل کاهش محسوسی داشته است. عملکرد این سازمان، صرفا تابع مدیریت این سازمان نیست، بلکه عوامل مهمتری از جمله دقت در واگذاری‌ها، توجه به خصوصی‌سازی موفق و کم حاشیه‌، ‌وجود متقاضیان دارای اهلیت برای خرید بلوک‌ها و واحدهای عرضه شده و از همه مهم‌تر شرایط جذاب مورد واگذاری است.


    قطار خصوصی‌سازی در حالی به روزهای پایانی سال نزدیک می‌شود که این روزها با توجه به عرضه اوراق مختلف و امکان صدور گواهی سپرده بانکی ۲۰ درصدی، نقدینگی بازار را به صورت محسوسی به سمت خود جلب کرده است، گرچه خریداران بلوک‌های شرکتی از پیش این منابع مورد نیاز را برای پرداخت بخش نقد معامله تجهیز کرده‌اند.


    سازمان خصوصی‌سازی در حالی به عرضه سهم‌های بلوکی شتاب داده است که همه ساله اقتصاد و معاملات بازار سهام بعد از سال تحویل و در فروردین ماه به سمت رکود پیش رفته و تا اواسط ماه دوم از حالت کرختی خارج نمی‌شود. تحلیل‌های حاضر در بازار حاکی از آن است که دلیل عرضه بخشی از سهم شرکت‌ها، تامین هزینه جاری عرضه‌کنندگان به ویژه در روزهای پایانی سال است.


     


    پیام هفتگی وزیر اقتصاد


    همزمان با موج عرضه‌های بزرگ در بازار، وزیر امور اقتصادی و دارایی در پیامی‌روز سه‌شنبه هفته‌‌ گذشته نوشت: امروز برای واگذاری ۳۴ بنگاه دولتی به بخش خصوصی تصمیم‌گیری شد. این یعنی دولت بر سر وعده‌ای که به مردم داده بود: «واگذاری کارها به صاحبان کسب و کار و عدم رقابت دولت با مردم» ایستاده است.


    مسعود کرباسیان در ادامه اظهار امیدواری می‌کند که بخش خصوصی ایران همچون کشورهای توسعه یافته‌، محور اقتصاد و دولت فقط ناظری منصف و عادل باشد، نه رقیبی برای کارآفرینان.


    وی می‌نویسد: البته با وجود هزاران مانع و مقاومت درونی و بیرونی، این راه، همراهانی صبور و استوار می‌خواهد و خدا را شکر می‌گویم که دولت تدبیر و امید مرد میدان است و کارآفرینان به زودی گواهی خواهند داد که خصوصی‌سازی واقعی معنا یافته است.


     


    معیارهای اهلیت


    اهلیت در خصوصی‌سازی، مساله‌ای است که باعث شد چند مورد واگذاری طی هفته‌های گذشته فرجام ناخوشایندی داشته باشد. براساس آنچه در اسناد و گفته‌های مسئولان امور واگذاری شنیده شده، شرایط کلی متقاضیان برای شرکت در خصوصی‌سازی‌ها به ترتیب زیر است.


    رعایت مقررات پولشویی در تجهیز منابع مالی جهت خرید در معامله عمده، نداشتن سوءپیشینه و جرایمی شامل کلاهبرداری، اختلاس، خیانت در امانت، جرایم موضوع ششم قانون بازار و اوراق بهادار، سرقت، جعل، استفاده از سند مجعول، پولشویی، ورشکستگی به تقصیر یا تقلب و دریافت یا پرداخت رشوه‌، نداشتن بدهی‌های معوقه شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، سازمان امور مالیاتی و سازمان خصوصی‌سازی، نداشتن سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار به ویژه در اداره اشخاص تحت نظارت یا عدم ایفای تعهدات در معاملات عمده قبلی برخلاف مقررات که منجر به صدور حکم انضباطی در مراجع رسیدگی به تخلفات در سازمان شده باشد، داشتن توان مالی مناسب، داشتن برنامه برای اداره شرکت در خصوص معاملات عمده کنترلی‌، عدم ایجاد انحصار پس از انجام معامله عمده و افشای هر گونه فعالیت مستقیم یا غیرمستقیم در موضوع فعالیت شرکتی که سهام در آن عرضه می‌شود.


     


     


    عرضه‌های سنگین شب عید


     


    به گزارش «سهامدار»‌، علاوه بر عرضه‌های هفته آینده، منابع خبری گزارش می‌کنند که سازمان خصوصی‌سازی طی هفته سوم و چهارم  اسفند ماه نیز در نظر دارد عرضه‌های سنگینی را انجام دهد.


    سازمان خصوصی‌سازی به استناد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و مصوبه هیات واگذاری، سهام ۲۸ شرکت، نیروگاه و جایگاه سوخت را ۲۱ اسفندماه جاری به مزایده می‌گذارد. بر این اساس، سهام ۱۰ نیروگاه، ۱۲ بنگاه اقتصادی و ۶ جایگاه سوخت به مزایده گذاشته می‌شود.


    در صورتی که این عرضه‌ها در روزهای پایانی سال موفق باشد، می‌توان امیدوار بود که عملکرد سازمان خصوصی‌سازی با توجه به تحقق تنها ۴۳ درصد از تکالیف امسال خود، در هفته جاری و هفته آینده به مدد این عرضه‌ها بهبود‌ یابد.


    حال باید منتظر ماند و دید شرایط چطور پیش خواهد رفت و سازمان خصوصی‌سازی در واپسین روزهای سال ۱۳۹۶ پرونده عملکرد سال جاری خود را با موفقیت خواهد بست یا خیر؟


    عرضه‌های بزرگ هفته روی میز خصوصی‌سازی


    2018-03-03_9-21-01


    نویسنده: زهرا ذوالفقاریان

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *