×

رشد پنج درصدی صادرات غیر نفتی

  • کد نوشته: 19310
  • ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه امسال خبر از رشد پنج درصدی صادرات غیرنفتی نسبت به مدت مشابه پارسال می دهد

    رشد پنج درصدی صادرات غیر نفتی
  • به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، صادرات بهمن ماه امسال نسبت به مدت زمان مشابه پارسال به لحاظ ارزشی حدود پنج درصد و به لحاظ وزنی حدود یک درصد با رشد همراه بود.

    صادرات سه میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلاری در دی ماه نیز نسبت به آذرماه یعنی ماه پیش از آن، ۲۶ درصد رشد کرد. 

    از آغاز زمستان امسال تراز تجاری، روند رو به بهبود داشت؛ چنانچه تراز تجاری از منفی ۲ میلیارد دلار در آذرماه به منفی یک میلیارد و ۲۶۲ میلیون دلار رسید و سپس در بهمن ماه از منفی به مثبت تبدیل شد. 

    با توجه به اینکه ارزش صادرات در بهمن ماه امسال ۶ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار و ارزش واردات چهار میلیارد و ۸۵۲میلیون دلار بود بنابراین تراز تجاری کشور در یازدهمین ماه سال، مثبت یک میلیارد و ۲۲۶ میلیون دلار شد.

    در ۱۱ ماه منتهی به بهمن امسال ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار صادرات رقم خورد.



    کارنامه عملکرد تجارت خارجی کشور در ۱۱ ماهه امسال نشان می دهد صادرات غیرنفتی حدود پنج درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافت. 

    در ۱۱ ماهه امسال صادرات غیر نفتی کشور ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار بود؛ در حالی که در ۱۱ ماهه پارسال ۳۹ میلیارد و ۷۱۹ میلیون دلار کالا به خارج از کشور صادر شد. 

    بنابراین افزایش ۴.۹۶ درصدی صادرات در ۱۱ ماهه نوید بهبود وضعیت صادرات در سال ۱۳۹۶ را می دهد. 

    در شرایطی ارزش صادرات غیر نفتی در ۱۱ ماهه به ۴۱ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار رسید که در سال ۱۳۸۸ کل ارزش صادرات کشور ۲۵ میلیارد و ۵۹۶ میلیون دلار بود؛ یعنی صادرات نسبت به هشت سال گذشته ۱۶ میلیارد و ۹۴ میلیون دلار افزایش یافت. 

    براساس این گزارش، در ۱۱ ماهه امسال ۱۱۷ میلیون و ۹۵۹ هزار تن کالاهای صادراتی غیرنفتی صادر شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۰.۸۱ درصد افزایش را نشان می‌دهد. 

    تا پیش از الکترونیک شدن گمرک میانگین زمان لازم برای طی تشریفات صادرات، هفت روز بود که اکنون با راه اندازی سامانه های الکترونیک این زمان در رویه صادرات به کمتر از یک روز کاهش یافته است. 

    در گذشته باید ۹ مرحله یعنی دریافت مجوز از سازمان های مربوط، احراز هویت و ماده ۷، مراجعه به گمرک و تایپ اظهارنامه، کارشناسی، ارزیابی، توزین و در نهایت خروجی کالا از انبار و گمرک خروجی و اعلام وصول صادرات با تحویل اسناد کاغذی طی می شد اما اکنون حتی اظهار الکترونیکی صادرات به گمرک در مرز خروجی انجام می شود. 

    همچنین با کمک سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی، اطلاعات همه کالاهای وارداتی و صادراتی در بانک اطلاعات تجارت خارجی کشور به تفکیک جزیی‌ترین اطلاعات ثبت می‌شود.


     


    منبع: ایرنا

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *