×

تجمع کشاورزان شرق اصفهان برای دریافت حقابه

  • کد نوشته: 19358
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • جمعی از کشاورزان منطقه ورزنه در شرق اصفهان با حضور در مقابل شرکت آب منطقه ای و استانداری اصفهان خواستار تامین آب موردنیاز کشاورزان این منطقه و مبارزه با انچه که مافیای آب نامیدند شدند

    تجمع کشاورزان شرق اصفهان برای دریافت حقابه
  • به گزارش پایگاه خبری با اقتصاد، اجتماع کنندگان امروز پنجشنبه درمقابل ساختمان شرکت آب منطقه ای و اطراف پل خواجو جمع شدند و با سردادن شعارهای مبنی بر خواسته های خود به سمت استانداری حرکت کردند.

    ‘الله اکبرخامنه ای رهبر’، ‘آب زاینده رود،حق مسلم ما است’،درود بر کشاورز’، ‘ تا آب نیاد تو رودخونه برنمی گردیم تو خونه’،’از جمله شعارهای این راهپیمایان بود. 

    راهپیمایان به سمت استانداری حرکت کردند و پس از چند ساعت حضور مقابل استانداری اصفهان و تکرار شعارهای خود به سمت پل خواجو بازگشتند و بتدریج پراکنده شدند.

    این افراد درهفته جاری سه بار در مقابل شرکت آب منطقه ای تجمع کرده و نسبت به وضعیت خود اعتراض و خواستار تامین آب موردنیاز کشاورزان این منطقه و مبارزه با انچه که مافیای آب نامیدند ،شدند. 

    کشاورزان تصاویری از امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در دست داشتند و تاکید می کردند تجمع آنها صرفا صنفی و آبرسانی به شرق اصفهان است و تا این خواسته به حق کشاورزان حل نشود، این تجمعات در روزهای بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد. 

    تالاب بین المللی گاوخونی که همواره از نظر اقتصادی و زیست محیطی فرصت و نعمتی بزرگ برای شهر اصفهان و مناطق اطراف آن محسوب می شد چندسالی است که به علت کمبود آب و خشک شدن زاینده رود از رونق افتاده و اکنون برخاک نشسته است. 

    ساکنان منطقه شرق اصفهان بویژه ورزنه که با استفاده وجود تالاب گاوخونی زندگی خود را از راه کشاورزی می گذراندند طی یک دهه اخیر باکم شدن آب این عرصه طبیعی در تنگنا قرار گرفته و از کشاورزی بازمانده اند. 

    مردم این منطقه در سال های اخیر همواره با برپایی اجتماعات در مکان های مختلف خواستار چاره اندیشی مسئولان شده اند . 

    تالاب بین المللی گاو خونی واقع در شرق شهر تاریخی اصفهان و در انتهای مسیر زاینده رود قرار دارد که در سال ۱۳۵۴ به ثبت کنوانسیون رامسر رسید و نام آن در فهرست تالاب های بین المللی قرار گرفت. 

    با خشکی زاینده رود به عنوان تامین کننده اصلی آب تالاب گاوخونی در سال های گذشته، این تالاب نیز با کمبود آب روبه رو شد و تهدید زیست محیطی آن نیز به لحاظ کانون بالقوه تولید و انتشار ریزگردها در منطقه میانی کشور نگرانی مردم و کارشناسان را برانگیخت. 

    با توجه به مشکلات ناشی از خشک شدن تالاب گاوخونی، طی چند سال اخیر تلاش های زیادی برای احیای این تالاب صورت گرفته بگونه ای که در سال ۹۴ برای اولین بار حقآبه محیط زیست و پایداری رودخانه زاینده رود در برنامه ریزی توزیع منابع آب از سد زاینده رود تصویب شد و میزان ۸۷ میلیون متر مکعب از حجم آب توزیعی به این بخش اختصاص یافت. 

    براساس این برنامه مقرر شد که هر ماه حدود ۱۰ میلیون متر مکعب آب از سد زاینده رود برای پایداری و حفظ اکوسیستم زاینده رود تخصیص یابد. 

    در برنامه یاد شده، این حجم آب رها شده در پایین دست شهر اصفهان با دریافت پساب تصفیه خانه جنوب اصفهان به سمت تالاب بین المللی گاوخونی تداوم یافته و از ۲۸ آذرماه سال ۹۴ در ایستگاه هیدرومتری شاه کنار اصفهان در هر ثانیه حدود یک و نیم متر مکعب مخلوطی از آب، پساب تصفیه شده و زهاب های کشاورزی به گاوخونی ریخته شد. 

    معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری نیز سال گذشته در سفر به منطقه شرق اصفهان از تالاب گاوخونی به عنوان یکی از عرصه های طبیعی در معرض تهدید یاد کرد. 

    وی هنگام بازدید از تالاب گاوخونی، این عرصه را یکی از با ارزش ترین تالابهای ثبت شده کشور در کنوانسیون رامسر برشمرد و افزود: دولت در نظر دارد با همکاری وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی و کشاورزان منطقه با تعیین و تغییر الگوی کشت، این تالاب را احیا کند. 

    در همین حال استاندار وقت اصفهان خرداد ۹۵ در همایش گرامیداشت روز جهانی محیط زیست، احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی را از برنامه های دولت تدبیر و امید اعلام و تاکید کرد: برای اجرای این برنامه، حداقل پنج سال زمان نیاز است. 


     


    منبع: ایرنا

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *