×

فاجعه خبررسانی در رسانه‌های داخلی در مورد استعفای آقای نجفی / از تکذیب و تأیید پشت سر هم خبر استعفا تا این گزاره: «استعفای نجفی نه تکذیب می‌شود نه تأیید»

  • کد نوشته: 20339
  • ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • از لحظه انتشار خبر استعفای نجفی شهردار تهران خبرهای مکرری مبنی بر تکذیب و تأیید و «نه تکذیب و نه تأیید» در رسانه‌ها منتشر شد که نه تنها موجب خبررسانی صحیح نمی‌شود بلکه موجب آزار مخاطب و سردرگم شدن او می‌شود. و از یک وضعیت فاجعه بار در نحوه خبررسانی حکایت دارد.

    فاجعه خبررسانی در رسانه‌های داخلی در مورد استعفای آقای نجفی / از تکذیب و تأیید پشت سر هم خبر استعفا تا این گزاره: «استعفای نجفی نه تکذیب می‌شود نه تأیید»
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، از امروز صبح خبری در رسانه‌ها منتشر شد و اعلام شد که آقای محمدعلی نجفی شهردار تهران استعفا کرده است. هنوز چند ثانیه‌ای از اعلام این خبر نگذشته بود که خبر تکذیب استعفای آقای نجفی منتشر شد و به نقل از منابع آگاه اعلام کردند که خبر استعفای آقای نجفی صحت ندارد. این وضعیت در بسیاری از موارد بر رسانه‌های خبری ایران حاکم است و حتی منبع خبر نیز اعلام می شود اما در همان حال از ارائه یک خبر درست و صحیح و دقیق خبری نیست. 


    اما معمولا این گونه موارد در رسانه‌های خبری خارجی وجود ندارد و بسیار کم پیش می‌آید که خبری بارها اعلام و تکذیب شود و باعث سردرگمی تمامی مخاطبان شود. زمانی که به عنوان مثال نیویورک تایمز و یا هر رسانه ی دیگر خبری را نقل می‌کند با احتمال بسیار بالا حتی در صورتی که منبع اصلی خبری معلوم نباشد، این خبر درست است. 


    به عنوان مثال نیویورک تایمز چندی پیش خبر رابطه دونالد ترامپ با یک ستاره پورن را منتشر کرد و این مورد با وجود تکذیب از جانب بسیاری از مقامات اما در نهایت درست از آب در امد و معلوم شد که وکیل ترامپ در ازای مقداری پول یعنی ۱۳۰ هزار دلار این ستاره پورن را وادار کرده است که در مورد رابطه اش با ترامپ سکوت کند و در نهایت کر به جایی رسید که اکنون یکی از ترندهای خبری دنیا محسوب می‌شود. 


    حال امروز با وجود ارتباط بسیاری از خبرنگاران با بسیاری از اعضای شورای شهر تهران تا ساعاتی مشخص نشد که آیا در نهایت خبر استعفای آقای نجفی درست است یا نه. حتی موردی به نقل از یک منبع آگاه نوشته شد : «خبر استعفای آقای نجفی نه تکذیب می‌شود و نه تأیید». 


    حال این سؤال پیش می‌آید که معنای واقعی این گزاره چیست: «استعفای آقای نجفی نه تکذیب می‌شود و نه تأیید». اگر آقای نجفی شهردار تهران استعفا کرده است که باید خبر استعفای او را اعلام کنند. اگر آقای نجفی استعفا نکرده است که خوب این نشان دهنده این است که خبر استعفا درست نیست. اگر شخصی که به رسانه اطلاع می‌دهد از ماجرای استعفای آقای نجفی آگاهی نداشته باشد که در این صورت شخص مورد نظر باید از بی‌اطلاعی خود از این ماجرا سخن بگوید. 


    این در حالی است که ماجرا صرفا به تکذیب یا تأیید خبر استعفا مربوط نمی‌شود بلکه حتی در یان بسیاری از حواشی نیز دقت لازم صورت نمی‌گیرد و حتی در مورد این حواشی مربوط نیز سردرگمی عجیبی وجود دارد. 


    این وضعیت تنها یک نتیجه بیشتر ندارد و آن سردرگمی مخاطب در زمان اعلام خبر و نیز بی‌اعتماد شدن به رسانه‌ها را در پی خواهد داشت. این امر نیازمند فرهنگ رسانه‌ای است و نیز فرهنگ صحیح خبررسانی در جامعه است و کسانی که در مورد خبر خاصی با رسانه‌ها صحبت می‌کنند باید فرهنگ رسانه ای را رعایت کنند و از اخبار دقیق سخن بگویند تا مخاطب کمتر دچار سردرگمی شود. این سردرگمی در مورد خبر استعفای آقای نجفی بسیار واضح و هویدا بود به طوری که نه تنها موجب خبررسانی صحیح نمی‌شود بلکه باعث آزاد و اذیت مخاطبان خبر خواهد شد. 


    برخی از اخباری که در مورد استعفای آقای نجفی منتشر شده را در زیر می‌خوانیم: 


    photo_2018-03-14_11-10-07


     


    photo_2018-03-14_11-10-05


    photo_2018-03-14_11-10-05 (2)


    photo_2018-03-14_11-10-04


    photo_2018-03-14_11-10-02


    photo_2018-03-14_11-10-02 (2)


    photo_2018-03-14_11-10-01

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *