×

سکه امامی در هفته ای که گذشت

  • کد نوشته: 18237
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • سکه امامی در هفته ای که گذشت روند نسبتا صعودی داشت و تا سطح ۱,۵۵۰,۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. سکه طلا در هفته پیشتر تحت تاثر پیش فروش سکه با افت همراه بود که با

    سکه امامی در هفته ای که گذشت
  • سکه امامی در هفته ای که گذشت روند نسبتا صعودی داشت و تا سطح ۱,۵۵۰,۰۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. سکه طلا در هفته پیشتر تحت تاثر پیش فروش سکه با افت همراه بود که با نزدیک شدن به سطح ۱,۴۷۰,۰۰۰ در ابتدای هفته، به دلیل کم شدن جذابیت خرید پیش فروش سکه با توجه به قیمت ۱,۴۰۰,۰۰۰ تومان سررسید شش ماهه و کاهش فاصله سکه نقدی با قیمت پیش فروش ، موجب افزایش تقاضا در سکه نقدی شده بود. هر سکه طلا امامی در هفته ای که گذشت  از سطح ۱,۴۷۰,۰۰۰ تومان تا ۱,۵۵۰,۰۰۰  تومان رشد پیدا کرد. هر چند به دلیل افت طلای جهانی نتوانست این سطح را حفظ کند.


    از عوامل صعودی سکه طلا  در هفته گذشته میتوان به موارد زیر اشاره داشت :


    اولی اینکه طبق تجربیات ادوار گذشته تقاضا فیزیکی سکه با نزدیکی به ایام پایانی سال افزایش پیدا میکند. از همین رو با توجه به افت قیمت ها و افزایش تقاضا فیزیکی، قیمت سکه در طول هفته رشد پیدا کرد.


    دومین دلیل عدم حراج سکه در کارگشایی برای یک جلسه معاملاتی بود. با توجه به عدم حراج سکه از طریق بانک کارگشایی  و گمانه زنی در مورد توقف این مساله باعث حرکت سریع قیمتی سکه نقدی شد هر چند در ادامه مسئولان ذیربط اعلام کردند حراج سکه تا انتهای سال در روزهای زوج ادامه خواهد داشت.


    مساله بعدی تشکیل مجدد بازار ثانویه دلار بوده است به نظر میرسد تا هنگامیکه تقاضا ارزی بالا باشد ، صرفا عرضه ارز از طریق شبکه صرافی ها پاسخگوی تقاضا بازار نخواهد بود و به همین دلیل بازار ثانویه در مکان های دیگر تشکیل میشود و موجب روند افزایشی قیمت های میشوند و نقش عوامل امنیتی کاهش پیدا میکند.


    با توضیحات بالا سکه طلا تا سطح ۱,۵۵۰,۰۰۰ تومان رشد داشت اما به دلایل زیر نتوانست این سطوح را حفظ کند با افت قیمتی همراه بود.


    اصلی ترین دلیل افت قیمت سکه طلا ، روند نزولی طلای جهانی بوده است. روز دوشنبه پس از بازگشایی بازارهای جهانی ، تقاضا چینی ها پس از ایام تعطیلات باعث شد ابتدا طلای جهانی تا سطح ۱۳۴۰ دلار در هر اونس نیز افزایش پیدا کند اما در ادامه سخنان جروم پاول ریاست جدید فدرال رزرو که پس از خانم یلن ریاست سابق این نهاد بر کرسی ریاست نشسته ، انتظارات را برای اولین افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ در روز ۲۱ مارس معادل اول فرودین سال ۱۳۹۷ را بیش از پیش تقویت کرد. حتی گمانه ها را برای ۴بار افزایش نرخ بهره در سال ۲۰۱۸ تقویت کرد همین مساله موجب تقویت شاخص دلار و افت طلای جهانی تا تراز ۱۳۱۵ دلار در هر اونس شد. این درحالیست که متوسط آخرین پیش بینی بانک های جهانی در سال ۲۰۱۸ برای طلای جهانی حوالی ۱۳۱۵ دلار میباشد. با توجه به توضیحات فوق به نظر میرسد درصورتیکه آمارهای تورمی و اشتغال آمریکا همچنان رو به بهبود باشد سیاست انقباضی فدرال میتواند ادامه داشته و حتی تشدید شود که در صورت تشدید این سیاست ها طلا افت بیشتری خواهد داشت در غیر این صورت به نظر میرسد با افت طلا زیر تراز ۱۳۱۵ دلار فشار فروش ناشی از افزایش شاخص دلار در پی تقویت احتمال افزایش نرخ بهره فدرال اثر کمتری خواهد داشت.


    در مورد سکه امامی نیز عواملی که میتواند در روند قیمت آن در هفته آینده اثر گذار باشد میتوان به موارد زیر اشاره داشت


    مهم ترین عامل کوتاه مدتی  مربوط به تمدید مدت ثبت نام دوره پیش فروش با قیمت قطعی میباشد. زیرا با توجه به رشد قیمتی سکه طلا در هفته جاری جذابیت خرید سکه در پیش فروش زیاد شده است و درصورت تمدید مدت ثبت نام احتمالا از تقاضا سکه نقدی خواهد کاست در غیر این صورت با توجه به افزایش تقاضا فیزیکی سکه طلا با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال روند تقاضا برای سکه امامی تشدید خواهد شد هر چند با حراج سکه در کارگشایی میتواند توازن عرضه و تقاضا را تا انتهای سال تا حدودی حفظ کند و از شدت قدرت افزایش تقاضا در قیمت کم کند. مساله بعدی نیز بازار ثانویه ارز میباشد که درصورت عدم عرضه صحیح ارز در صرافی ها تقاضا برای دلار و سایر  ارزها موجب تشدید روند صعودی قیمت دلار خواهد بود. در مورد طلای جهانی نیز امارهای اقتصادی آمریکا میتواند احتمال افزایش نرخ بهره در ماه مارس را دستخوش تغییر کند که میتواند روی نوسانات طلای جهانی اثر گذار باشد.


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *