×

بازار سهام در هفته ای که گذشت

  • کد نوشته: 18250
  • ۱۱ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • "آرام، کم رمق، احتیاطی، متعادل" این‌ها واژه‌هایی هستندکه این روزها در مورد بازار سرمایه ایران به گوش می‌خورد. معاملات بازار بورس و

    بازار سهام در هفته ای که گذشت
  • “آرام، کم رمق، احتیاطی، متعادل” این‌ها واژه‌هایی هستندکه این روزها در مورد بازار سرمایه ایران به گوش می‌خورد. معاملات بازار بورس و اوراق بهادار تهران در هفته‌ای که گذشت نشانه‌ای از احساس خطر فعالان بود. عدم اطمینان نسبت به ثبات قیمت کالاهای جهانی، آشفتگی بازار ارز و پیچیده شدن آن در این هفته به دلیل رفتار تهاجمی خریداران، افتتاح و جابجایی سپرده‌های با نرخ سود ۲۰ درصدی به اندازه بیش از یک چهارم ارزش بازار بورس در طی مدت زمان کوتاه، از جمله عواملی هستند که می‌توان به فعالان و سهامداران حق داد بابت آن‌ها نگران باشند. این عوامل جدای از فرجام برجام است. برجامی که تحرکات آمریکا و اروپایی‌ها نشان می‌دهد در پی تغییر آن به ضرر ایران هستند. همه این موارد سیگنالی هستند برای احتیاط و عدم خوش‌بینی به آینده کوتاه‌مدت بازار سرمایه.


    بازار بورس در روز شنبه رشد محدود ۲۰ واحدی را پشت سر گذاشت. در معاملات این روز، خودرویی‌ها لیدر بازار و همانند گذشته پناهگاهی برای معامله‌گران در شرایط احتیاطی و ریسکی بوده تا منابع خود را به سمت این گروه روانه دارند.


    روز یکشنبه شاخص بورس یک دهم درصد کاهش داشت. نکته‌ای که در معاملات این روز مشخص بود، حجم پایین معاملات بود به طوری که در مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان سهام مورد داد و ستد قرار گرفت. این شرایط در روز دوشنبه نیز تداوم داشت و شاخص با کاهش ۲۵ واحدی مواجه شد. همگام با قیمت‌های جهانی استقبال نسبی فعالان از نمادهای شرکت‌های فولادی باعث شد تا شاخص کاهش پیدا نکند؛ استقبالی که خیلی طول نکشید و با فشار عرضه‌ها خنثی شد.


    طی روز چهارشنبه با کاهش ۱۳۹ واحدی شاخص، این نماگر مجددا وارد کانال ۹۷ هزار تایی شد.گروه‌های پالایشی و شرکت صنایع ملی مس بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص گذاشتند. در کل معاملات هفته، گروه وسایل خانگی با ۵/۶ درصد بازدهی، پربازده ترین و گروه چوب ۵۷/۱۱ درصد بازدهی منفی، کمترین بازدهی را کسب کردند. با ثبات شرایط کنونی می‌توان اظهار داشت که شرایط هفته اخیر تا شب عید پابرجا خواهد بود.


    علی حاجی کرم:تحلیلگر مالی سبدگردان آسمان


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *