×

جینا هاسپل بر لزوم شکنجه تأکید می‌ورزید / هاسپل نوارهای ویدیویی شکنجه ابوزبیده را معدوم ساخت / آنها ۸۳ بار ابوزبیده را با غرق مصنوعی شکنجه دادند

  • کد نوشته: 21139
  • ۲۸ اسفند ۱۳۹۶
  • ۰
  • یک مأمور سابق ضد تروریسم سیا که خود نیز یکی از مأموریت‌هایش دستگیری افراد القاعده در پاکستان بود ضمن بیان اصرار هاسپل بر لزوم شکنجه در ادامه افزود هاسپل به دستور رودریگز نوارهای ویدیویی شکنجه ابوزبیده را معدوم ساخت چرا که آنها ۸۳ باز ابوزبیده را به روش غرق مصنوعی شکنجه دادند.

    جینا هاسپل بر لزوم شکنجه تأکید می‌ورزید / هاسپل نوارهای ویدیویی شکنجه ابوزبیده را معدوم ساخت / آنها ۸۳ بار ابوزبیده را با غرق مصنوعی شکنجه دادند
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد به نقل از وبسایت خبری – تحلیلی امریکا از درون، جان کراکو مامور ضد تروریسم سابق سیا در روزنامه واشنگتن پست گفت: 


    من مانند همه آمریکایی ها از حملات یازده سپتامبر خشنگین بودم و داوطلب شدم تا برای کمک به عملیات بازداشت سرکردگان القاعده و کشاندن آنها پای میز محاکمه به خارج بروم. من از ژانویه تا مه سال ۲۰۰۲ ریاست عملیات ضد تروریسم در پاکستان را بر عهده داشتم. تیم من دهها تن از جنگجویان القاعده را بازداشت کرد. یکی از کسانی که شخصا در دستگیری وی شرکت داشتم شخصی به نام ابو زبیده بود که در آن زمان به اشتباه تصور می کردیم فرد سوم القاعده است.


    ماه مه آن سال سیا تصمیم کرفت ابوزبیده را شکنجه کند. وقتی آن ماه به مقر سیا بازگشتم یکی ازمقامات ارشد در مرکز مبارزه با تروریسم از من پرسید : ” آیا می خواهی  در استفاده از تکنیک های پیشرفته بازجویی آموزش ببیی ؟ “. من تا آن زمان چنین چیزی نشنیده بودم ولی پس از توضیحات مختصر این مقام از پذیرش این پیشنهاد خودداری کردم زیرا به اخلاقیات پایبند و با شکنجه مخالف بودم .


    متاسفانه درآن زمان آدم های زیادی در دولت آمریکا بودند که بسیار بر لزوم شکنجه تاکید می ورزیدند. یکی از این افراد جینا هاسپل بود که دونالد ترامپ رئیس جمهوری وی را برای تصدی ریاست سیا و جانشینی پومپئو پیشنهاد کرده است.


    جای تردیدی وجود ندارد که قرار گرفتن هاسپل در راس سیا تلاش های مقامات و مردم را برای از بین بردن شکنجه نقش بر آب خواهد ساخت. پیامی که انتصاب هاسپل به کارکنان سیا می فرستد خیلی ساده و روشن است :‌” مرتکب جنایت جنگی شوید، مرتکب جنایت علیه بشریت شوید و ارتقای درجه بگیرید. درباره قانون هیچ نگرانی نداشته باشید. به اخلاقیات فکر نکنید. به این فکر نکنید که شکنجه کارساز واقع نمی شود. جلو بروید و به هر نحو ممکن این کار را انجام دهید و ما شما را تحت حمایت و پوشش خود قرار خواهیم داد. تازه در نهایت می توانید مدارک و شواهد به جا مانده را معدوم سازید.”


    هاسپل که در رسانه ها به عنوان «‌ کهنه کار اطلاعاتی کارکشته و همه فن حریف » از وی یاد می شود ، ۳۳ سال سابقه کار در سیا هم در مقر اصلی و هم در مناصب ارشد در خارج از کشور دارد. وی همواره تلاش کرده است تا از دیدگان و افکار عمومی دور باقی بماند.


    قوانین سیا به من اجازه نمی دهد تا عملکرد و سوابق وی را در برنامه شکنجه این سازمان توضیح دهم زیرا این جزییات را در شرایط کنونی محرمانه و طبقه بندی شده می داند.


     


    ولی تا این حد می توانم بگویم که هاسپل تحت الحمایه خوزه رودریگز از مقامات بلندپایه سابق مرکز مبارزه با تروریسم بود و رودریگز بود که به هاسپل دستور داد تا شواهد و نوارهای ویدیویی شکنجه ابوزبیده را معدوم سازد. وزارت دادگستری تحقیقاتی را در این زمینه انجام داده است ولی هرگز کسی در این پرونده محکوم شناخته نشد.


    ماموران سیا و روانشناسان تحت قرارداد با این سازمان کار شکنجه ابوزبیده را در اوت ۲۰۰۲ آغاز کردند. آنها ابوزبیده را ۸۳ بار با توسل به شیوه غرق مصنوعی مورد شکنجه قرار دادند. بعدها به تکنیک محروم کردن از خواب روی آوردند و چندین هفته وی را در قفس بزرگ با سگ زنجیر در جعبه هایی به اندازه تابوت محبوس کردند و چون می دانستند ابوزبیده از حشرات می ترسد بر روی بدنش انواع حشرات قرار می دادند.


    رودریگز بعدها ادعا کرد شکنجه ابوزبیده کارساز و موثر بوده و وی اطلاعات ارزشمندی در اختیار مقامات قرار داده که به واسطه آنها حملات مختلف خنثی شده و جان آمریکایی ها نجات پیدا کرده است ولی همه می دانیم بر اساس گزارش های کمیته اطلاعاتی سنا درباره عملیات شکنجه سیا و اعترافات شخصی بازرس اف بی ای ، همه این ادعاها دروغ بوده است.


    من می دانستم که چه بر ابوزبیده گذشته است ولی دهانم را بسته نگه داشتم و حتی پس از ترک سیا در سال ۲۰۰۴ در این باره سکوت کردم. ولی این سکوت تاسال ۲۰۰۷ ادامه داشت.


     


    جرج بلیو بوش رئیس جمهور وقت توسل به برنامه شکنجه را تکذیب می کرد. ولی من می دانستم همه اینها دروغ است. می دانستم شکنجه حربه کارسازی نیست و غیر قانونی است بنابراین در سال ۲۰۰۷ در مصاحبه ای با شبکه ای بی سی نیوز اعلام کردم سیا زندانیان را شکنجه می کند و این شکنجه بر مبنای سیاست رسمی دولت ایالات متحده است که به تایید شخص رئیس جمهور رسیده است. اف بی آی بلافاصله پس از اظهارات من تحقیقات را آغاز کرد.


    مقامات سیا هنوز هم از دست من به خاطر افشای کثافت کاری های این سازمان خشمگین هستند. سیا در دوران وزیر دادگستری جدید باراک اوباما خواستار بازگشایی این پرونده درباره من شد. البته من مرتکب هیچ جاسوسی نشده بودم و در نهایت از اتهامات آنان تبرئه شدم ولی بنا به اتهامات رده پایین تر ، به تحمل ۲۳ ماه زندان محکوم شدم.


    اهمیت اینگونه کارها هر روز بیشتر می رود به ویژ آنکه عملکرد سیا دیگر این روزها آشکار شده است. کنگره به طور خاص استفاده از تکنیک غرق مصنوعی و دیگر شیوه های شکنجه را که در سایت ها و اماکن مخفی به کار گرفته می شد ممنوع کرد .


    ولی در شرایطی که من به خاطر افشای شکنجه به زندان افتادم ، خانم هاسپل به رغم ارتباط با شکنجه همچنان مدارج ترقی و ارتقای درجه را طی می کرد. اقدام ترامپ در انتصاب هاسپل در بردارنده این پیام است: در شرایطی که ما نماد رعایت حقوق بشر، حقوق مدنی و آزادی های مدنی هستیم ، ولی همه اینها پوچ و بیهوده است . ما هر وقت مصلحت باشد دم از آزادی و حقوق بشر می زنیم. ولی وقتی لازم بدانیم همه این ادعاها را کنار می گذاریم و قوانین بین المللی را نادیده می گیریم. برنامه شکنجه در زندان های نظامی در عراق از جمله بزرگترین ابزارهایی هستند که القاعده و داعش و دیگر بازیگران بد برای تقویت مواضع خود تاکنون در اختیار داشته اند. این روند موجب کینه بیشتر گروه های شبه نظامی از آمریکا می شود. هاسپل و دیگران در سیا مسئول این وضع هستند زیرا آنها به جهانیان نشان دادند آمریکا با زندانیان خود چگونه رفتار می کند.


    آیا ما می خواهیم کشوری باشیم که دم از حقوق بشر می زند ولی فکر می کند وقتی کسی نگاه نمی کند می تواند همین حقوق بشر را زیر پا بگذارد؟‌ مردم آمریکا نمی توانند چنین چیزی را تحمل کنند و ما نباید به شکنجه گران پاداش بدهیم. جینا هاسپل نباید ریاست سیا را بر عهده بگیرد.


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *