×

قیمت گذاری بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM)

  • کد نوشته: 230605
  • ۰۵ مرداد ۱۴۰۲
  • ۰
  • یکی دیگر از مدل های قیمت گذاری سهام شرکت های بورسی قیمت گذاری بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای شرکت است که با استفاده از ریسک مالی و بازده مالی دارایی ها محاسبه می‌شود.
    قیمت گذاری بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای (CAPM)
  • مدل قیمت‌گذاری بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای که به اختصار CAPM نام‍گذاری شده است یکی دیگر از روش‌های قیمت‌گذاری سهام است. در سه مطلب قبلی با عناوین « انواع قیمت سهم و نحوه محاسبه آن‌ها» ، «قیمت گذاری سهام بر اساس سودآوری شرکت‌ها چگونه است؟» و «قیمت گذاری سهام بر اساس تنزیل جریان نقدی و معیارهای مقایسه ای» روش‌های دیگری از قیمت‌گذاری را توضیح داده‌ایم.

    به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، یکی از مدل های قیمت گذاری سهام شرکت های بورسی قیمت گذاری به روش دارایی های سرمایه ای است که برای قیمت گذاری سهام شرکت های پر ریسک در بورس استفاده می شود. در این روش دو داده ریسک مالی و بازده مورد انتطار سرمایه گذاران مورد بررسی قرار می گیرد. مدل قیمت گذاری CAPM در واقع تعیین بازده سرمایه گذاری بر اساس دارایی به ۳ عامل: ارزش زمانی پول، پاداش پذیرش سرمایه گذاری و مقدار ریسک سرمایه گذاری را مشخص می‌کند.

    در روش قیمت گذاری سهام بر اساس دارایی های سرمایه ای باور بر این است که بازدهی سرمایه فرد سرمایه گذار باید از ۲ طریق ، محاسبه ارزش زمانی پول و پاداش ریسک سرمایه گذاری جبران شود.

    ارزش زمانی پول و پاداش ریسک

    یکی از راه های نشان دادن ارزش زمانی پول در محاسبه های قیمت گذاری، از نرخ بهره بدون ریسک(مانند نرخ بهره بانکی) استفاده می شود.

    در این مدل قیمت گذاری سود مورد انتطار سرمایه گذار از سهام برابر با نرخ بهره بدون ریسک به اضافه سود حاصل از پذیرش ریسک بالای سرمایه گذاری در یک شرکت پر ریسک است.

    نحوه محاسبه قیمت گذاری بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای

    مدل قیمت‌گذاری CAPM یکی از روش‌هایی است که به سرمایه‌گذاران در تبیین ریسک و بازده سرمایه‌گذاری کمک می‌کند. این مدل نخستین بار توسط ویلیام شارپ در سال ۱۹۶۰ معرفی گردید. در مدل شارپ که مدل استاندارد قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای نیز نامیده می‌شود، اثر ریسک سیستماتیک بر پرتفولیو سرمایه‌گذاری توسط ضریب بتا، که به وسیلهٔ تحلیل رگرسیونی بازده و بازده مبنا محاسبه می‌شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

    بتا*(نرخ بازده بدون ریسک- بازده بازار) + نرخ بازده بدون ریسک= بازده مورد انتظار

    مزایا و معایب قیمت‌گذاری سهام بر اساس دارایی‌های سرمایه‌ای

    هر نوع از روش های قیمت گذاری سهام شرکت‌های بورسی معایب و مزایای خود را دارد و روش قیمت گذاری بر اساس دارایی های سرمایه از این قاعده مستثنی نیست، در این روش قیمت گذاری یکی از مهمترین انتقادات این است که جریان‌های نقدی آتی می‌توانند پیش بینی شوند و ارزش دارایی‌های آتی مورد محاسبه قرار گیرند؛ در این صورت اگر سرمایه‌گذار بتواند بازگشت آینده سهام را به خوبی تخمین بزند، دیگر استفاده از CAPM لازم نیست.

    اما اگر از مزایای قیمت گذاری بر اساس دارایی های سرمایه ای بخواهیم بگوییم، باید اشاره کرد که این روش قیمت گذاری بسیار ساده بوده و دید نسبتا خوبی از ارزش سهام و اوراق بهادار به سرمایه‌گذاران می‌دهد.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *