×

قیمت گذاری سهام دربورس(قسمت اول): انواع قیمت سهم و نحوه محاسبه آن‌ها

  • کد نوشته: 230629
  • ۰۸ آبان ۱۴۰۲
  • ۰
  • سازمان بورس برای اعطای ماهیت خرید و فروش سهام یک شرکت در بازار سرمایه، به ازای هر سهم شرکت بر اساس عوامل مختلف قیمت مشخصی را تعیین می کند که به این کار قیمت گذاری می گویند.
    قیمت گذاری سهام دربورس(قسمت اول): انواع قیمت سهم و نحوه محاسبه آن‌ها
  • به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، یکی از مهمترین عوامل بازار سرمایه اصطلاحات مالی است که هر فردی که خواستار ورود به این بازار و سرمایه گذاری در آن است باید به صورت پایه ای آن ها را بیاموزد. یکی از این اصطلاحات مالی قیمت گذاری سهم است.

    قیمت گذاری سهام شرکت‌ها در بورس به عوامل مختلفی بستگی دارد و این قیمت گذاری ها از جهتی مهم است که هر فرد سرمایه گذار با انطباق دادن قیمت سهام با بازار می تواند ارزش خرید سهم را نسبت به قیمتی که دارد بسنجد زیرا همیشه قیمتی که در بورس برای سهام تعیین می شود با ارزش واقعی آن برابر نیست و گاهی بالاتر یا پایین تر از ارزش ذاتی سهام است.

    در اولین قسمت آموزش قیمت گذاری سهام درباره انواع قیمت های سهم و نحوه محاسبه آن ها توضیح می دهیم.

    هر سهم در بازار سرمایه ۴ نوع قیمت دارد که هر کدام از این قیمت ها در نوع قیمت گذاری سهام تاثیر گذار است، این ۴ نوع قیمت به شرح زیر است:

    قیمت اسمی

    قیمت دفتری

    قیمت بازار

    قیمت ذاتی

    قیمت اسمی

    قیمت اسمی اولین قیمتی است که هر سهم با آن در بازار عرضه اولیه می شود و اولین معاملات یک سهم بر اساس این قیمت صورت می گیرد. قیمت اسمی هر سهام شرکت پذیرفته شده در سازمان بورس طبق قوانین درج شده در این سازمان، ۱۰۰ تومان اعلام شده که بر روی هر برگه از سهام شرکت این مبلغ درج شده است. سرمایه یک شرکت در بازار سرمایه از ضرب تعداد سهام شرکت در ۱۰۰ تومان به دست می‌آید. دیگر کاربرد قیمت اسمی در تعیین تعداد سهام یک شرکت است که با تقسیم سرمایه شرکت بر ۱۰۰ تومان محاسبه می شود.

    مهمترین نکته در قیمت اسمی این است که قیمت خرید و فروش هر سهم بر اساس قیمت اسمی انجام نمی شود زیرا قیمت هر سهم بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین خواهد شد. قیمت اسمی زمانی به کار می رود که یک شرکت تصمیم به افزایش سرمایه دارد و یکی از راه ها افزایش سرمایه یک شرکت بالا بردن ارزش اسمی سهام شرکت است.

    قیمت دفتری

    قیمت دفتری دومین قیمتی است که در قیمت گذاری سهم اهمیت دارد. قیمت دفتری درواقع نشان دهنده مجموع ارزش سرمایه سهامداران شرکت یا همان حقوق صاحبان سهام است که از طریق تقسیم مبلغ حقوق صاحبان سهام شرکت بر تعداد کل سهام شرکت بدست می آید. در این محاسبه برای بدست آمدن مبلغ حقوق صاحبان سهام باید مجموع بدهی های شرکت را از مجموع دارایی های شرکت کسر کرد.

    قیمت بازار

    قیمت بازار درواقع قیمتی است که هر سهم بر اساس آن خرید و فروش شده و در بورس مورد معامله قرار می گیرد. قیمت سهام هر شرکت در بازار سرمایه بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می شود. قیمت هر سهم از یک شرکت با توجه به عملکرد آن شرکت یا هر نوع تغییرات دیگری می تواند با افزایش تقاضا برای خرید آن افزایش یابد و این افزایش می تواند چند برابر قیمت اسمی و دفتری آن سهم باشد به این قیمت که با تغییر عرضه و تقاضا اتفاق می افتد قیمت بازار می گویند.

    قیمت بازار می تواند بالاتر یا پایین‌تر از قیمت اسمی یک سهام باشد و بالاتر یا پایین‌تر بودن را میزان عرضه و تقاضا برای سهم تعیین می کند.

    قیمت ذاتی

    قیمت ذاتی یک سهم درواقع نشان دهنده ارزش واقعی سهم است.گاهی اوقات افزایش قیمت بازار سهام یک شرکت می تواند بی دلیل یا بر اثر سفته بازی های انجام شده در آن به وجود آمده باشد، اما می توانیم با محاسبه قیمت ذاتی یک سهم ارزش واقعی سهم شرکت را درآورده و ارزش خرید آن سهم را بسنجیم. درواقع  قیمت ذاتی یک سهم، نشان دهنده ارزشی است که سرمایه گذاران برای سهم قائل هستند.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *