×

سیاست کرونایی چین قیمت نفت را کاهش داد / بانک مرکزی اروپا در اندیشه افزایش دوباره نرخ بهره

  • کد نوشته: 230845
  • ۰۲ آذر ۱۴۰۲
  • ۰
  • قیمت نفت در معاملات امروز بازار آسیا به دلیل افت ناگهانی فعالیت کارخانجات چین در نتیجه سیاست کرونایی چین کاهش یافت.
    سیاست کرونایی چین قیمت نفت را کاهش داد / بانک مرکزی اروپا در اندیشه افزایش دوباره نرخ بهره
  • به گزارش بخش بین‌الملل پایگاه خبری بااقتصاد، قیمت نفت در معاملات امروز بازار آسیا به دلیل افت ناگهانی فعالیت کارخانجات چین در نتیجه سیاست کرونایی چین کاهش یافت.

    قیمت آتی برنت در معاملات امروز دوشنبه حدود ۳۳ سنت در هر بشکه معادل ۰/۷ درصد کاهش یافت و این در حالیست که روز جمعه نیز افت ۱.۲ درصدی را تجربه کرده بود. در حال حاضر هر بشکه برنت حول و حوش ۹۵ دلار معامله می‌شود.

    همچنین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا افت ۴۷ سنتی در هر بشکه معادل نیم درصد را تجربه کرد و روز جمعه یعنی جلسه معاملاتی قبلی نیز افت ۱.۳ درصدی را ثبت کرده بود. اکنون هر بشکه نفت آمریکا حدود ۸۷ دلار و ۴۳ سنت معامله می‌شود.

    کاهش شاخص خرید مدیران چین در کاهش قیمت نفت تاثیرگذار بوده و به گفته «استیفن اینس» تحلیل‌گر مشهور بازار می‌توان خط مستقیمی را بین سیاست کویید صفر چین و کاهش این شاخص ترسیم کرد. وی گفته تا زمانی که شاخص خرید مدیران تولید چین نزولی باشد قیمت نفت نیز در مسیر کاهش قرار خواهد گرفت.

    فعالیت کارخانجات بزرگترین واردکننده نفت دنیا به یکباره در ماه اکتبر کاهش یافت و همین امر باعث شده که تقاضای جهانی نفت کاهش پیدا کند. سیاست ابتلای صفر که استراتژی «شی جین‌پینگ» برای مقابله با کروناست باعث شده که امید به ریکاوری تقاضا در اقتصاد این کشور کاهش پیدا کند.

    بر مبنای همین سیاست میزان واردات نفت چین در نه ماه گذشته نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۴.۳ درصد کاهش پیدا کند که این میزان کاهش از سال ۲۰۱۴ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

    همچنین علت دیگر کاهش قیمت نفت مربوط به کاهش تقاضا در اروپاست و طبق گفته «لئون لی» این قاره اکنون انتظار رکود اقتصادی در زمستان را می‌کشد.

    طبق بررسی «اس اند پی گلوبال»  فعالیت کارخانجات اروپا در ماه اکتبر به سریع‌ترین میزان خود طی دو سال گذشته کاهش یافته که همین امر احتمال رکود اقتصادی در ناحیه یورو را تقویت کرده است.  این در حالیست که افزایش هزینه‌های زندگی باعث افزایش احتیاط مصرف‌کنندگان نسبت به تقاضای کالاها و خدمات شده است.

    بانک مرکزی اروپا همچنین قرار است که نرخ بهره را برای جلوگیری از رشد بیشتر نرخ تورم افزایش دهد حتی اگر این سیاست منجر به رکود و تحریک نارضایتی سیاسی شود. از طرف دیگر برخی از تولیدکنندگان نفت ایالات متحده این سیگنال را ارسال کرده که بهره‌وری و حجم تولید در میدان نفتی پرمیان که بزرگترین میدان تولید نفت شیل آمریکا به شمار می‌رود در حال کاهش است.

    این هشدار تولیدکنندگان آمریکایی در حالیست که میزان صادرات نفت آمریکا هفته گذشته رکوردزنی کرده و قیمت نفت در این قاره نیز ۳.۴ درصد افزایش یافت. برنت نیز هفته گذشته ۲.۴ درصد رشد کرد و باعث شد که نفت برای دومین هفته متوالی بازدهی مثبت ثبت کند.

    امروز دوشنبه قرار است که سازمان اوپک برآورد خود از میزان تقاضای نفت را منتشر کند و به احتمال از افزایش تقاضای نفت طی یک دهه آینده با وجود افزایش میزان مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر خبر خواهد داد.

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *