×

گلوی سیستان و بلوچستان خشک است

  • کد نوشته: 4002
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۶
  • ۰
  • آب در سه هزار و ۲۴ روستای سیستان و بلوچستان با جمعیت ۳۴۷ هزار و ۴۰ نفر به سبب بروز خشکسالی، عدم برخورداری از شبکه آبرسانی و کاهش ذخیره سفره های زیرزمینی به کیمیایی گرانبها در این مناطق تبدیل شده است.

    گلوی سیستان و بلوچستان خشک است
  • به گزارش پایگاه خبری «با اقتصاد» به نقل از ایرنا، سیستان و بلوچستان واقع در بخش گرم و خشک جنوب شرق ایران اسلامی با ۱۱.۵ درصد وسعت کشور پهناورترین استان محسوب می شود که با سکونت ۱۴ نفر در هر کیلومتر مربع دارای پراکنده ترین مناطق جمعیتی است.


    خشکسالی های پی در پی ۱۸ سال گذشته در سیستان و بلوچستان در کنار این پراکندگی جمعیت سبب ایجاد مشکلات متعدد به ویژه در زمینه تامین آب برای ۵۱ درصد جمعیت استان که در روستاها به‌سر می برند شده است.


    هم اینک از مجموع بیش از ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان سیستان و بلوچستان یک میلیون و ۴۱۶ هزار و ۷۳۳ نفر آنان در روستاها سکونت دارند.


    مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان در این خصوص می‌گوید: از مجموع پنج هزار و ۵۹۴ روستای استان ۲ هزار و ۵۲ روستا با جمعیت یک میلیون و ۴۲ هزار و ۶۹۳ نفر از شبکه آبرسانی برخوردارند. 


    عبدالاحد ریگی اظهارداشت: سه هزار و ۲۴ روستای استان با ۳۴۷ هزار و ۴۰ نفر جمعیت فاقد هرگونه سامانه آبرسانی هستند که آب آشامیدنی مورد نیاز ساکنان این روستاها به‌وسیله تانکر آبرسانی سیار از سوی این شرکت، چاه‌های حفر شده و موتور آب تامین می شود.


    وی روستاهای بالای ۲۰ خانوار غیر برخوردار از آب آشامیدنی سالم سیستان و بلوچستان را هزار و ۴۴۲ روستا ذکر کرد.


    مدیر عامل آب و فاضلاب روستایی استان گفت: هم اینک هزار و ۲۰۸ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند.


    وی طول شبکه آبرسانی روستایی استان را هشت هزار و ۶۳۴ کیلومتر ذکر کرد و گفت: هم اینک ۱۶۲ هزار و ۱۴۱ نفر از روستاییان استان از اشتراک آب برخوردارند.


    وی همچنین حجم مخازن آب سیستان و بلوچستان در بخش روستایی را ۱۹۷ هزار و ۷۸۳ متر مکعب ذکر کرد.


    ریگی گفت: با توجه به نیاز روستایی سیستان و بلوچستان به آب سالم ضروری است توجه ویژه به این بخش صورت گیرد.


    وی ادامه داد: این شرکت برای رفع مشکل روستاهای فاقد شبکه آبرسانی ساخت ۱۹ مجتمع آبرسانی را در دست اجرا دارد.


    مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حدود ۶۳ درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی بهداشتی بهره مند هستند که کمترین این شاخص مربوط به شهرستان چابهار با ۲۱ درصد است.


    ریگی بابیان اینکه برای رفع مشکلات حوزه تامین آب روستاهای سیستان و بلوچستان بسته ۱۵ هزار میلیارد ریالی به وزیر نیرو ارائه شده است، بیان کرد: دولت در یک برنامه سه ساله در تلاش است تا شاخص های بهره مندی روستاهای این استان از آب آشامیدنی بهداشتی را ارتقا دهد.


    افزون بر سه هزار روستای سیستان و بلوچستان فاقد سامانه آبرسانی هستند


    استاندار سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر سه هزار روستای این استان فاقد سامانه آبرسانی هستند و بیش از هزار روستای دیگر آن نیز با تانکر آبرسانی می‌شود.


    علی اوسط هاشمی اظهار کرد: پنج هزار و ۲۰۰ روستا از مجموع ۶ هزار و ۵۰۰ روستای این استان با مشکلات تامین آب به عنوان رکن حیات جامعه دست به گریبان هستند.


    وی افزود: یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفری سیستان و بلوچستان معادل ۵۱ درصد در روستاها زندگی می‌کنند که با وجود کمبود امکانات، برای کم شدن این جمعیت با توجه به تاکید دولت به افزایش جمعیت روستاییان نگرانی جدی وجود دارد.


    وی گفت: طرح جامع توسعه روستاها برای سیستان و بلوچستان باید مورد توجه قرار گیرد و در تخصیص امکانات میان مناطق روستایی و شهری تعادل ایجاد شود.


     ۶۴درصد روستاهای شهرستان سرباز فاقد شبکه آبرسانی هستند


    فرماندار سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان نیز در خصوص وضعیت آب این منطقه گفت: ۶۴ درصد از مجموع ۶۳۰ روستای دارای سکنه این شهرستان فاقد شبکه آبرسانی و نیازمند اعتبارات ویژه برای بهره‌مندی از آب سالم و بهداشتی هستند.


    حمیدالدین یوسفی اظهار داشت: مردم این شهرستان با مشکلات زیادی در حوزه آب و برق دست و پنجه نرم می کنند که نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی و کشوری است.


    وی گفت: سطح آب ۳۲ حلقه چاه پایین آمده و نیاز به کف شکنی دارد تا مردم روستایی بتوانند از نعمت آب بهره مند شوند.  همچنین ۱۸روستای شهرستان سرباز با جمعیتی بالغ بر ۶ هزار نفر به صورت سیار آبرسانی می شوند.


    وی ادامه داد: همچنین ۶۸ روستای دیگر این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۴۵ هزار نفر نیازمند آبرسانی سیار هستند.


    وی به خشک شدن ۹ حلقه چاه آب روستایی سرباز اشاره کرد و افزود: نیاز جدی و فوری به حفر ۹ حلقه چاه جدید در این شهرستان است.


    معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز با بیان اینکه دولت توجه ویژه ای در سال‌های اخیر برای حل مشکلات بی آبی روستاهای این شهرستان داشته است خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی این شهرستان هزینه شده است.


    ایوب درویشی با بیان اینکه از سال ۸۴ تا قبل از سال ۹۲ تنها۲۵۰ میلیارد ریال برای پروژه آبرسانی تلنگ، پلان و پیرسهراب هزینه شده است، گفت: ۵۲۰ میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی در سال ۹۴ به این پروژه اختصاص پیدا کرده است.


    وی افزود: در مجموع پروژه آبرسانی ۲۶۱ روستایی تلنگ، پلان و پیرسهراب ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


    وی بیان کرد: مناطق شهری و روستایی شهرستان چابهار همجوار آب های اقیانوسی با کمبود شدید آب مواجه هستند.


    فرماندار چابهار اظهار داشت: تنها ۲۱ درصد مردم این منطقه از آب آشامیدنی سالم بهره مند هستند و ۷۹ درصد همچنان از مشکل بی آبی رنج می برند.


    درویشی ساخت آب شیرین کن در محدوده ساحلی چابهار و ایجاد شبکه آبرسانی برای روستاهای فاقد آب را خواستار شد و افزود: متاسفانه روستاهای منطقه دشتیاری، باهوکلات، پلان و پیرسهراب هم اینک با بحران بی آبی مواجه هستند و روزانه برای هر نفر ۱۵ لیتر آب با تانکر آبرسانی سیار می شود.


    به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان با افزون بر ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که بنا به گفته علی اوسط هاشمی استاندار این استان افزون بر ۵۱ درصد جمعیت استان در روستاها و بقیه در شهرها سکونت دارند.


    این استان دارای ۱۹ شهرستان است و افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.


     


     

    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *