×

گزارش بازار یکشنبه 24 دی‌ماه؛
آیا روزهای مثبت بازار سهام ادامه خواهد داشت ؟ / تب تقاضا در بازار بالا رفته است

  • کد نوشته: 236694
  • ۲۴ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • با توجه به تنش های به وجود آمده در منطقه ، معامله گران انتظار داشتند که هفته جاری شاهد معاملات منفی در بازار سهام باشیم اما شرایطی که در بازارهای دلار و طلا به وجود آمد سبب شد تا بورس بازان از فروش دارایی های سهامی خود امتناع کنند و ورق بازار جور دیگری رقم بخورد. هرچند که رئیس کل بانک مرکزی امروز از برنامه هایی برای عرضه طلا در بازار برای کنترل شرایط خبر داد ، اما به هر حال پیشینه تاریخی در ماه های پایانی سال برای مردم یادآور جهش های قیمتی است ، از این رو سعی می کنند در ماه های پایانی سال به فکر تبدیل پول نقد به دارایی های باارزش باشند.
    آیا روزهای مثبت بازار سهام ادامه خواهد داشت ؟ / تب تقاضا در بازار بالا رفته است
  • کلیت بازار در شرایط کنونی ارزنده است و رشد بازارهای موازی نیز بر چنین موضوعی صحه می‌گذارد. براساس اجماع نظر کارشناسان ، پیش‌بینی می‌شود هفته متعادل مثبتی را پیش رو داشته باشیم و در صورتی که سطح ۲میلیون و ۲۰۰واحدی در روزهای آینده تثبیت شود، می‌توان نسبت به اهداف بالاتر امیدوار بود.

    بازار سرمایه از وضعیت اصلاحی خود فاصله گرفته و در هفته گذشته نیز روندی متعادل را دنبال کرد اما درمیان و بلندمدت بازار گارد صعودی نسبتا پرقدرتی دارد که در مقطع فعلی ما به میانه مسیر نرسیده‌ایم و همچنان می‌شود به ادامه حرکت‌های رو به بالای بازار خوشبین بود. ادامه وضعیت صعودی به‌نظر همراه با افزایش باثبات و معنی‌دار ارزش معاملات است.

    قیمت دلار بالا می رود یا کنترل می شود؟

    از آنجا که اکثر سهم‌‌‌‌‌‌های بازار، محصولات صادراتی دارند و دلارمحور هستند، با افزایش نسبی نرخ ارز، به سودآوری این شرکت‌ها کمک می‌کند که در صورت ادامه این روند شاهد ورود نقدینگی به بازار سرمایه خواهیم بود. البته گمانه‌‌‌‌‌‌زنی‌‌‌‌‌‌ها بر این است که سیاست‌های دولتی نمی‌گذارد که شاهد رشد دلار باشیم، مگر آنکه اتفاقات سیاسی داخلی و منطقه منجر به رشد نرخ ارز شوند.

    پیش‌بینی می‌شود نزدیکی انتخابات مجلس، ارسال گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها بر روی سامانه کدال، رسیدن خبرهای مثبت و رسمی از صنعت خودرو و افزایش قیمت دلار، تاثیر بسزایی در رفتار سهامداران داشته‌باشد و با تحریک تقاضا در هفته پیش‌‌‌‌‌‌رو شاهد معاملات متعادل و رو به مثبتی در بازار سرمایه باشیم.

    توجه به رابطه میان ریسک و بازده

    زمانی که هرگونه ریسکی در سطح داخلی و خارجی افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌گذار با نگاه ریسک در مقابل بازده به این موضوع توجه می‌کند که در مقابل ریسکی که متحمل می‌شود چه میزان بازدهی را کسب خواهد کرد. در شرایط پرتنش نگاه سرمایه‌گذاران بیشتر به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک‌تر معطوف می‌شود و از همین رو می‌توان اتفاقات اخیر را بر بازدهی بازارهای مختلف اثرگذار دانست.

    در‌حال‌حاضر که موضوع تجدیدارزیابی‌ها کمرنگ‌تر شده، باید گفت تجدید‌ارزیابی دارایی شرکت‌ها به پروسه‌ای سه ماه تا یک‌ساله برای عملیاتی شدن نیاز دارد. از طرفی نرخ نیمایی که در صورت‌های مالی شرکت‌ها مورد محاسبه قرار می‌گیرد نیز می‌تواند محرک دیگر بازار برای صعود باشد. بنابراین در صورتی که این محرک‌های بازار روند مثبتی به خود بگیرند، می‌توان نسبت به افزایش ارتفاع نماگرهای بازار امیدوار بود. در پایان روزهای متعادل مثبتی برای هفته جاری بازار می‌توان پیش‌بینی کرد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۱۶۷۶۱ واحدی به ۲ میلیون و ۱۹۷ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۳۸۳۹ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۷,۹۸۵ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با رشد ۲۵۲ واحدی برروی ۲۶,۵۸۹ واحد ایستاد.

    پارس، فارس، وغدیر مثبت‌سازان اصلی بورس بودند و آریا، شگویا، هرمز بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، محصولات شیمیایی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۴۲۵ میلیارد تومان، ۲۹۵ میلیاردتومان و ۲۷۴ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۶۲۹۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۸۱ نماد فعال وجود داشت که ۳۰۶ نماد در مدار مثبت ، ۲۴۰ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۴۶ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۲۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ :

     

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    تغییر بعدی در دهک‌بندی یارانه‌بگیران، ۶ ماه دیگر

    درحالی رئیس مرکز اطلاعات رفاه ایرانیان از به‌روزرسانی جدید پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و حذف و اضافه ۶۰ هزار خانوار در صف یارانه نقدی خبر داده که طبق قانون مرحله بعدی وسع‌سنجی و بروزرسانی این اطلاعات برای تغییر دهک‌بندی یارانه‌بگیران ۶ ماه بعد یعنی تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.

    با این اوصاف علی‌الظاهر یارانه بگیران فعلی حداقل تا شش ماه آینده نباید نگران حذف یارانه نقدی خود باشند.

    همچنین شایعه حذف یارانه نقدی دهک‌های هشتم و نهم درآمدی هم تکذیب شده است.

    سکه جدید بانک مرکزی وارد بازار می‌شود

    رئیس کل بانک مرکزی گفت:ضرب سکه جدیدی در دستور کار است که به بازار عرضه می‌شود؛ سکه‌های جدید بدون تاریخ و بصورت تمام بهار آزادی با طرح جدید ضرب شده است.

    از امروز عرضه طلا به بازار افزایش می‌یابد و این افزایش عرضه از طریق ضرب سکه‌های جدید و عرضه سکه‌های قبلی انجام می‌شود.

    همواره تلاش داشتیم ذخایر طلای کشور افزایش یابد. اقدامات اخیر باعث افزایش ذخایر ارز و طلای کشور شد. تصمیم جدید ما این است که از چهارشنبه طلا در مرکز مبادله ارزی عرضه شود.

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *