×

گزارش بازار دوشنبه 16 بهمن ماه؛
ارزندگی بورس به تنهایی قدرت جذب نقدینگی ندارد/ از دست رفتن کانال ۲.۱ میلیون واحدی شاخص کل ، کار را سخت تر می کند

  • کد نوشته: 239071
  • ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • اصلاح قیمت دلار در بازار آزاد امروز هم ادامه یافت و برخلاف پیش بینی ها شاهد ورود دلار به کانال 54 هزار تومان بودیم. با از دست رفتن کانال 2.1 میلیون واحدی ، کار شاخص کل سخت شده است. پیش از این تحلیلگران هشدار داده بودند که چنانچه شاخص این محدوده حمایتی را از دست بدهد ، بازگشت دوباره آن به سطوح بالا سخت خواهد شد. ادامه دار بودن روند نزولی در بورس نشان می دهد که مولفه ارزندگی به تنهایی نمی تواند سرمایه گذاران را مجاب کند تا سرمایه های خود را به سمت این بازار هدایت کنند ، آشتی فعالان بازار مالی با بورس نیاز به محرک های بیشتر و قوی تری دارد که فعلا رنگ و بویی از آن دیده نمی شود.
    ارزندگی بورس به تنهایی قدرت جذب نقدینگی ندارد/ از دست رفتن کانال ۲.۱ میلیون واحدی شاخص کل ، کار را سخت تر می کند
  • بیش از ۴۰ روز تا پایان سال ۱۴۰۲ باقی مانده است. بورس با ریسک‌های گوناگونی احاطه شده و در نیمه بهمن نیز نتوانست رضایت سهامداران را جلب کند. اما این بازار تا چه زمانی می‌تواند در صدر انتقاد سرمایه‌گذاران قرار داشته باشد؟ این پرسش به صورت مداوم اذهان فعالان بورسی را درگیر کرده است. معامله‌گران به محض اینکه یک روز شاهد رشد‌ شاخص هستند، بلافاصله با افزایش فشار فروش مواجه می‌شوند. از طرف دیگر انتظار معامله‌گران برای رسیدن به قله اردیبهشت با توجه به شرایط کنونی بازار عملا غیرممکن به نظر می‌رسد.

    بورس در مبهم ترین وضعیت ممکن

    با وجود تاثیرپذیری شرکت‌های صادر‌کننده و کامودیتی‌محور متعددی که در بازار سرمایه ایران حضور دارند، می‌توان گفت در حال حاضر عوامل موثر بر اقتصاد کلان و نااطمینانی در سیاستگذاری اقتصادی داخلی تاثیر بیشتری بر تحرکات بازار دارد. عوامل بی‌ثباتی اقتصاد کلان ایران به موارد متعددی گره خورده و این عامل چشم‌انداز بازار سهام را مبهم جلوه می‌دهد. لذا انتظار نمی‌رود میزان واکنش به کاهش قیمت کامودیتی‌ها نسبت به تحولات اقتصادی جهانی همانند اقتصاد‌های پیشرفته دیگر باشد. وضعیت کنونی بازار سرمایه را می‌توان به‌عنوان آینه تمام‌نمای تصمیمات حاکمیت و وضعیت اقتصاد کلان کشور به تصویر کشید. در چنین وضعیتی بازار با یک شوک نوظهور دیگر هم مواجه شده و این ریسک به نرخ بهره جدید بازمی‌گردد.

    هدف دولت از انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی جلوگیری از ورود نقدینگی به سمت بازارهای ارز، طلا، مسکن ، سکه  است. اما تجربه نشان می‌دهد این دستورالعمل در زمان نامناسب ابلاغ شده است. به نظر می‌رسد سیاستگذار عملا با انتشار اوراق به دنبال راهی است که جلوی ورود نقدینگی به بازارها را سد کند یا اینکه حداقل بتواند از سرعت آن بکاهد. تعدد ریسک‌هایی که از ابتدای زمستان بر بازار سرمایه تحمیل شده شرایطی را پیش آورده تا بازار سهام از تحلیل‌پذیری و پیش‌بینی‌پذیری در میان معامله‌گران فاصله بگیرد.

    سیاست گذار ریسک اصلی بازار سرمایه

    ریسک بزرگی به نام ‌سیاستگذار حتی از ریسک‌های سیاسی اخیر نیز اثرگذارتر است. عدم آرامش نسبی در این دو بخش سیاسی و همچنین حوزه تصمیمات اقتصادی دولت باعث شده نگاه بازار به سمت سهم‌های بنیادی یا شرکت‌های کوچک قوی و بنیادی بیشتر متمایل شود. از این منظر شاید بتوان گفت بازار به‌مرور در یک حاشیه نسبی امن به مسیر خود ادامه خواهد داد. در این میان اگر رشد نرخ ارز ادامه‌دار باشد، بورس تهران با یک تاخیر زمانی حرکت صعودی خود را آغاز خواهد کرد. به‌‌‌ نظر می‌رسد با قرار داشتن قیمت سهام در محدوده‌های مناسب، تا پایان بهمن‌ماه بازار در راستای تثبیت قیمت‌ها با نوسانات محدود مثبت و منفی گام بردارد

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۸۱۴واحدی به ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۱۴۵۳ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۸,۰۹۱ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۲۷ واحدی برروی ۲۵,۴۷۷ واحد ایستاد.

    فملی، فولاد، فارس منفی‌سازان اصلی بورس بودند و آریا، بپاس، هرمز بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، خودرو، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۷۷ میلیارد تومان، ۲۴۱ میلیاردتومان و ۲۱۴ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۲۳۸ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۴ نماد فعال وجود داشت که ۲۰۶ نماد در مدار مثبت ، ۲۹۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۸ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۶ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۱۶ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    توسعه تعاملات مپنا و ذوب آهن اصفهان در حوزه تامین ریل و حمل و نقل ریلی

    در راستای افزایش تعاملات گروه مپنا با ذوب آهن اصفهان، علی امام مدیرعامل بخش حمل و نقل گروه مپنا گفت : از بخش های مختلف کارخانه ذوب آهن اصفهان و محصولات راهبردی آن به ویژه ریل ملی بازدید بسیار خوبی داشتیم، همچنین توانمندی های مدیریت راه آهن و ترابری این شرکت در بخش ساخت و تعمیر تجهیزات نیز بسیار چشمگیر بود.

    استخراج ۱۰ ماهه ملی مس از ۲۳۰ میلیون تن گذشت/ رکورد تاریخی در دی ماه ثبت شد

    شرکت ملی صنایع مس ایران قادر به استخراج کلی ۲۳۳ میلیون و ۵۵۲ هزار تن مواد معدنی از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه شده که این میزان تولید در مقایسه با ۱۰ ماه سال گذشته که ۱۸۵میلیون و ۷۸۲ هزار تن، با رشد ۲۶ درصدی همراه شده است.

    رکورد کل استخراج معدن مس سرچشمه ۱۱۳ میلیون تن اعلام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از رشد ۳۷ درصدی برخوردار است. همچنین در مجتمع مس سونگون طی ۱۰ ماه گذشته استخراج ۴۵ میلیون و ۵۶۵ هزار تن ماده معدنی و باطله به ثبت رسیده که در مقایسه با رکورد قبلی ثبت شده با بیش از ۲ درصد رشد مواجه است.

    تامین مالی “نطرین” از بازار سرمایه / افزایش فروش و سود خالص سالیانه از محل اجرای طرح

    شرکت عطرین نخ قم از انتشار اوراق مرابحه جهت خرید مواد اولیه مورد نیاز تولید به مبلغ ۱,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال با نرخ سود سالانه ۲۳% خبر داد.

    بابت تامین بخشی از سرمایه در گردش به منظور خرید مواد اولیه مورد نیاز تولید علی الخصوص جهت دستگاه های طرح توسعه جدید که منجر به افزایش مقدار تولید به میزان حدودی ۶.۰۰۰ تن در سال که به تبع آن پس از بهره برداری کامل طرح پیش بینی می گردد مبلغ فروش ۵.۵۰۰ میلیارد ریال و نیز سود خالص ۵۰۰ میلیارد ریال سالیانه از محل اجرای طرح محقق گردد.

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *