×

گزارش بازار چهارشنبه 25 بهمن ماه؛
استمرار عقب رفت شاخص بورس و آشفتگی در معاملات بازار سهام /اتفاق خوب ۱۴۰۱ برای ۱۴۰۲ تکرار نشد / خبری از نقدینگی در بورس نیست !

  • کد نوشته: 240085
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • بورس اوراق بهادار از ابتدای زمستان وضعیت به مراتب بدتری از نیمه اول سال را تجربه می کند. در نیمسال اول در بازه های زمانی کوتاهی سهامداران فرصت نفس گیری و سیو سود پیدا می کردند اما از ابتدای زمستان همه چیز در بورس تغییر کرده است. ریسک های بین المللی، پیشروی قیمت ارز و نرخ سود سپرده 30 درصدی اصلی ترین دلایلی هستند که بورس از ناحیه آن ها ضربه دیده است. به موارد مذکور عدم اعتماد شکل گرفته از اردیبهشت سال جاری را هم اضافه کنید ، سپس خواهید دید که آشفته بازار سهام به چه علت پیش آمده است. در دو ماه گذشته بیشترین خروج پول حقیقی ها از گردونه معاملات رقم خورده و همچنان ادامه دارد ، در صورت ادامه دار بودن این وضعیت زنگ خطر بازار سهام با صدای بلندتری به گوش مسئولین خواهد رسید و عاقبت خوشی برای اقتصاد به همراه نخواهد داشت.
    استمرار عقب رفت شاخص بورس و آشفتگی در معاملات بازار سهام /اتفاق خوب ۱۴۰۱ برای ۱۴۰۲ تکرار نشد / خبری از نقدینگی در بورس نیست !
  • پس از شاهکاری که مسئولان درباره نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی رقم زدند ، بخش قابل توجهی از نقدینگی بورسی ها به سمت صندوق های قابل معامله هدایت شد اما در هفته های اخیر شاهد خروج پول قابل توجهی از صندوق ها هستیم.

    مسیریابی وضعیت خروج پول حقیقی از بازار سهام نشان می دهد ، هرگاه بازار با ریسک سیستمایتک جدید مواجه شده، بلافاصله خروج پول نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است. اگرچه بانک مرکزی هدف ابزار جدید را تامین سرمایه در گردش بنگاه‌ها اعلام کرد، اما بورس نسبت به این مهم واکنش منفی نشان داد و با گذشت دو هفته از این تصمیم سیاستگذار، اما بورس‌بازان نتوانستند به وضعیت متعادل بازگردند. دیروز هم که به صورت رسمی از سمت بانک مرکزی اعلام شد که انتشار گواهی سپرده خاص جدیدی در دستور کار است که این موضوع می تواند باز هم ضربه مهلک تری به بدنه نحیف بورس وارد نماید. سیاست های پولی اتخاذ شده از سوی دولت به حبس پول در بانک ها منجر می شود و عملا نقدینگی ای برای چرخش در اقتصاد باقی نمی ماند. این تصمیمات شاید در کوتاه مدت بتواند وضعیت تورمی جامعه را کنترل کند اما در میان مدت و بلند مدت خود را در قالب تورم های افسارگسیخته تر نشان خواهد داد.

    وضعیت نزولی بورس در دو ماه گذشته

    بازار سهام از ابتدای زمستان تاکنون تنها ۶ روز بر مدار صعودی بوده و ۳۳ روز را در مسیر نزولی طی کرده است. در این مدت شاخص کل افت ۶ درصدی داشته است. این وضعیت نشان دهنده آن است که حتی حقوقی های فعال در بازار نیز نتوانستند کارآیی چندانی برای بازار داشته باشند. قابل توجه است که شاخص هم وزن در این مدت از شاخص کل جلو افتاده و این موضوع بدین معناست که در روزهای گذشته عملا بازار سهام در دست سفته بازان بوده است. افزایش رقم شاخص هم وزن در نگاه اول نشان دهنده وضعیت تقاضاست اما نگاه عمیق تر و دقیق تر به سایر مولفه ها نشان می دهد که در این مدت تقاضا صرفا در برخی از نمادها و صنایع کوچک چرخش کرده و واقعیت بازار همچنان با رکود گره خورده است.

    در مجموع مشخص می شود که نهایتا کسی که می تواند بازار سرمایه را به سمت جریان صعودی سوق دهد، سرمایه گذاران حقیقی و خرد هستند. نه حقوقی ها و نه سفته بازان ، هیچ کدام قدرت به حرکت درآوردن بازار را ندارند. بازار سهام برای به حرکت درآمدن نیازمند نقدینگی خرد سهامداران است که فعلا خبری از آن نیست!

    سناریوی ۱۴۰۱ برای ۱۴۰۲ تکرار نشد

    پس از انتشار صورت های مالی ۹ ماهه شرکت ها ، اکثر تحلیلگران و کارشناسان بر این باور بودند که گزارشات ۹ ماهه شرک ها می تواند یک تنه ناجی بورس شود. چرا که در برخی از گروه ها مثل سیمان، کانی غیر فلزی و قطعه سازان ، رکوردهای عجیبی از سودآوری به ثبت رسیده بود. با این حال شوک های بیرونی، اثرات منفی بر پارامترهای ارزندگی گذاشت و ارزش معاملات خرد که مهم ترین مولفه برای شروع روند صعودی است هر روز کم و کمتر شد. به همین دلیل است که طی این مدت بازار موج های افزایشی ، منطقی و دنباله داری نداشته و تمرکز نقدینگی به سمت بازارهای دیگری رفته است.

    در سال گذشته بازار سهام از میانه های بهمن ماه روند صعودی گرفت و تا اواسط اردیبهشت توانست با حفظ روند ، سودهای خوبی برای معامله گران داشته باشد. اما این داستان هنوز برای سال ۱۴۰۲ تکرار نشده است.

    یکی از موضوعات مورد بحث در میان اهالی بازار سهام این است که برای سال بعد نمی‌توان سناریوی مشخصی به تصویر کشید. یعنی به دلیل ابهامات پیرامون متغیرها، شرایط نرخ ارز و نتیجه انتخابات مجلس، سرمایه‌گذار نمی‌داند با چه وضعیتی روبه‌رو خواهد شد. این موضوع به این پرسش که چرا بورس روند سال گذشته را تکرار نکرده است نیز  پاسخ می‌دهد. براساس گفته‌های کارشناسان، رونق سفته‌بازی به هفته‌های آینده نیز خواهد کشید.

    تکلیف نامعلوم بورس

    با جمع‌بندی توضیحات بیان شده ، می‌توان نتیجه گرفت فارغ از وضعیت متغیرهای بنیادی، درحال‌حاضر پتانسیل صعودی مهمی وجود ندارد، چرا که تکلیف مفروضات مهم بازار سرمایه، نظیر نرخ دلار نیمایی و نرخ خوراک پتروشیمی‌ها، مشخص نیست. هرکدام از مفروضات، این پتانسیل را دارند که ریسک ناگهانی را به بازار تحمیل کنند.

    علاوه بر این موضوع، با توجه به اینکه عوامل موثر بر سود شرکت‌ها، یعنی نرخ ارز و قیمت‌های جهانی کالا، از مهم‌ترین متغیرهای اثرگذار بر سود‌آوری شرکت‌ها محسوب می‌شوند، بنابراین چشم‌انداز سودآوری شرکت‌ها بدون اغراق در ابهام است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش قابل توجه ۱۱۷۸۷ واحدی به ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۴۹۸۰ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۷,۶۳۰ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۲۱۴ واحدی برروی ۲۴,۸۶۹ واحد ایستاد.

    وپاسار، وبملت، اخابر منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، آریا، خاور بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    بانک ها، رادیویی، انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله ۲۵۶ میلیارد تومان، ۲۰۵ میلیاردتومان و ۲۰۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۰۷۴ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۵۶ نماد فعال وجود داشت که ۱۳۱ نماد در مدار مثبت ، ۴۴۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۴۶ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۵ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهارشنبه ۲۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *