×

گزارش بازار دوشنبه 2 بهمن ماه؛
افزایش ناگهانی عرضه ها در نیمه دوم معاملات امروز / سیاست گذار مهم ترین ریسک بازار سرمایه

  • کد نوشته: 237544
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاملات بورس امروز با رنگ سبز و در مدار مثبت با افزایش تقاضا آغاز شد اما به طور ناگهانی در نیمه دوم شاهد پیشی گرفتن عرضه ها به تقاضا بودیم. بدین ترتیب در پایان معاملات امروز برای ششمین روز متوالی به صورت جدی ریزش قیمت ها در بازار سهام ادامه پیدا کرد.
    افزایش ناگهانی عرضه ها در نیمه دوم معاملات امروز / سیاست گذار مهم ترین ریسک بازار سرمایه
  • اگر بخواهیم مروری بر آنچه در نیمه دوم سال جاری گذشته داشته باشیم میبینیم که ماندگاری شاخص کل در ارقام بیش از ۲ میلیون واحد تا اوایل آبان ادامه دارد بود، اما مجددا از هفته های ابتدایی آبان شاخص سطح ۲ میلیون واحد را از دست داد و اما به کمک خریداران ، شاخص دوباره در سطح ۲ میلیون واحدی ماندگار شد. از آن زمان تا به حال شاخص در حد فاصل کانال ۲ تا ۲.۲ میلیون واحد نوسان می کند. در این مدت نه محرک قدرتمندی پیش آمده که بتواند شاخص را به ارقام بالاتر برساند و نه اتفاق منفی خاصی افتاده که سبب شود از ارتفاع فعلی پایین تر بیاید.

    در بورس تهران ضربه وارد شده به افکار عمومی در اثر سقوط سال ۹۹ ، به ویژه با توجه به آنکه بخش عمده ای از افراد در سیکل پایانی رونق وارد شده بودند ، باعث نوعی روگردانی و سوءظن عمومی نسبت به امکان ایجاد دوباره رونق پایدار در این بازار شده که احتمالا تبعات آن در کوتاه مدت دست از سر بورس و سرمایه گذاران حرفه ای آن برنمی دارد.

    همانطور که فعالان قدیمی و کارشناسان بازار بارها اشاره کرده اند ، بازار در مقطع کنونی بعد از آنچه در سال ۹۹ اتفاق افتاده و همچنین ماجراهایی که در اردیبهشت سال جاری رخ داد ، از موضوع عدم اعتماد رنج می برد و سرمایه های حقیقی از اعتماد به جریان معاملات سهام خودداری می کند.

    می توان این گونه جمع بندی کرد که در سال های اخیر و به ویژه سال جاری ، سیاست گذار به عنوان مهم ترین ریسک بازار سرمایه شناخته می شود. نقش سیاست گذار همانند مانعی بود که در هر موج صعودی و بعد از هر رشد هرچند کوچک در بازار رکودی ، با یک تصمیم ، ابلاغیه ، مصوبه خلق الساعه و …. بازار را مجددا به فاز رکودی باز می گرداند. این سیاست ها که در سال جاری بارها تکرار شد (و آخرین بار آن هم ماجرای بنزینی شرکت های پالایشی در روزهای اخیر بود) دو اثر مهم برجای گذاشته است.

    اول اینکه دست انداز جدی بر سر راه رشد بازار بوده و مهم تر اینکه اعتماد زخم خورده سهامداران را هربار بیش از دفعه قبل از بین برده است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۶۶۶۴ واحدی به ۲ میلیون و ۱۴۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش ۴۵۳۰ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۹,۷۷۱ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۴۷ واحدی برروی ۲۵,۵۲۳ واحد ایستاد.

    تاپیکو، رمپنا، خودرو منفی سازان اصلی بورس بودند و آریا، انتخاب، شاوان بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی ، انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله ۳۶۵ میلیارد تومان، ۳۳۵ میلیاردتومان و ۲۲۹ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۷۹۵ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۰ نماد فعال وجود داشت که ۱۱۸ نماد در مدار مثبت ، ۴۴۶ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۵۶ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۵ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۲ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    دو شرط فروش خودرو درحاشیه بازار

    منطقی، معاون وزیر صمت گفت:طرح پیشنهادی فروش ۱۲۰ هزار خودرو از محل ازدیاد تولید در حاشیه بازار مشروط به اخذ مجوز از مراجع ذی‌صلاح و سپس تعیین میزان درصد اختلاف قیمت فروش با بازار است.

    گفتنی است امروز مطالبات قطعه‌سازان بیش از ۵۰ همت است که ۱۲ تا ۱۳ همت آن سررسید شده است.

    خودروهای بالای ۳.۵ میلیارد مشمول مالیات می‌شوند

    نمایندگان مجلس با اخذ مالیات یک درصد از انواع خودروی سواری و وانت دو کابین در اختیار مالکان اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی که قیمت روز آن ها بیش از ۳۵ میلیارد ریال است موافقت کردند.

    خبری از افزایش قیمت بنزین نیست

    فریدون عباسی‌دوانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس: صحبتی درباره تغییر نرخ حامل‌های انرژی به میان نیامده و در قسمت درآمدی لایحه بودجه سال آینده هم به آن اشاره‌ای نشده است.در ابتدا لازم است که تکلیف شهروندان مشخص شود؛ آن‌ها بر خودرو یا بنزین ارجحیت دارند.

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *