×

انتظار ادامه دار بودن روند مثبت بورس / سبز اما محتاط

  • کد نوشته: 240663
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است با توجه به وضعیت قیمت ها در بازار، روند مثبت و محتاط گونه بورس ادامه دارد خواهد بود.
    انتظار ادامه دار بودن روند مثبت بورس / سبز اما محتاط
  • ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: در یک ماه اخیر روند کلی شاخص‌کل بورس و اوراق‌بهادار روندی تماما منفی و متاثر از تصمیمات و محاسبات اشتباه دولت بود. به‌نوعی دولت بازار سرمایه را در اولویت بعدی ارز قرارداد و به‌منظور جلوگیری از افزایش نرخ ارز اوراقی را منتشر کرد که طبیعتا به بدنه بازار سرمایه ضربه زد و هرچند که قضیه اوراق تمام شد اما اثرات کاهش اعتماد هنوز در بازار وجود دارد.

    وی ادامه داد: در روزهای گذشته تعداد نمادهای منفی بیشتر از نمادهای مثبت بود اما در ۲ روز گذشته در این قضیه واگرایی دیدیم و تعداد نمادهای مثبت بیشتر از منفی‌ها شد و تقریبا ۷۰‌درصد از سهام بازار سبزپوش بودند. هرچند که عموم سهام در محدوده صفر تا مثبت یک معامله شدند اما این تغییری بود که نسبت به روزهای گذشته وجود داشت.

    سماوی افزود: از طرفی همچنان خروج پول حقیقی وجود دارد، هرچند که این شدت نسبت به روزهای قبل کمتر شده است. از دلایلی که می‌توان گفت در ۲روز گذشته بعد از مدتها شاخص‌کل و هم‌وزن سبزرنگ شدند؛ یکی این است که سهام در حال‌حاضر در محدوده قیمتی بسیار جذابی قرار گرفته‌اند. علاوه‌بر این یک‌سری محرک‌ها مانند برخی اخبار نیز در وضعیت بازار بی‌تاثیر نبوده‌است.

    با توجه به اینکه ارزش معاملات در سطح حداقلی قرار گرفته، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق‌بهادار درخصوص لغو عرضه‌های اولیه تا اطلاع ثانوی خبر داد. همچنین آقای معصومی گفت؛ الزام ارسال سفارش فروش توسط بازارگردان‌ها تا اطلاع ثانوی لغو شده‌است. انتشار اخبار مثبت در دیدگاه سرمایه‌گذاران کمی اثرگذار است و امیدواریم بتواند کمی از اعتماد ازدست رفته را جبران کند، به‌شرط اینکه حمایت‌هایی که از سمت نهادهای بالادستی و دولت صورت بگیرد، فقط در اخبار نباشد و واقعا در روی تابلو آن را مشاهده کنیم، مخصوصا اینکه باید از اشتباهات گذشته مانند تصمیمات خلق‌الساعه فاصله گرفت. علاوه‌بر این تصمیم‌گیران باید در اتخاذ تصمیماتی که بازارهای مالی را متلاطم می‌کند بازار سرمایه را لحاظ کنند.

    این تحلیلگر ادامه داد: نکته بعدی که کمی جو بازار سرمایه در روز گذشته را آرام کرد بازگشایی خودرو بود. خودرو به‌نوعی لیدر بازار است و خبر بازگشایی آن می‌تواند کمی بازار را رونق ببخشد. به‌طور کلی در ماه آینده که ماه پایانی سال‌است، انتظار می‌رود با توجه به تقاضای ارز مسافرتی بازارهای موازی کمی رشد کنند و به لطف این رشد و به شرط ادامه‌دار‌شدن سیاست‌های اخیر سازمان بورس بازار سرمایه روند مثبت ملایمی را داشته‌باشد، به شرطی که مجددا شاهد اتخاذ تصمیمات مخرب و خلق‌الساعه نباشیم.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *