×

ایران نوزدهمین تولید کننده شیر در جهان است / محصولات لبنی ایران به ۲۹ کشور صادر می شود

  • کد نوشته: 238972
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • رییس انجمن صنفی گاوداران ایران با بیان رتبه ایران در تولید شیر خام ، از صادرات محصولات لبنی ایران به 29 کشور دنیا خبر داد.
    ایران نوزدهمین تولید کننده شیر در جهان است / محصولات لبنی ایران به ۲۹ کشور صادر می شود
  • «سید احمد مقدسی» درباره میزان تولید شیر کشور افزود: اگر نهاده‌های دامی مثل جو، ذرت و کنجاله سویا تامین شود و تولیدکنندگان در این زمینه با مشکل جدی روبه‌رو نشوند، تولید شیر خام بدون وقفه ادامه می یابد.

    رییس انجمن‌ صنفی گاوداران ایران، ۹ استان کشور را قطب تولید شیر خام عنوان کرد و اظهار داشت: اصفهان و تهران رتبه‌های نخست و دوم تولید شیرخام را به خود اختصاص داده‌اند، البته استان‌ های البرز، قزوین، فارس، خراسان رضوی، قم، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی نیز عمده تولیدکنندگان شیرخام کشور هستند.

    وی تصریح‌کرد: طبق گزارش‌ های موجود، ایران نوزدهمین تولیدکننده شیرخام در جهان است و اکنون هند، نیوزیلند، امریکا و اتحادیه اروپا رتبه‌ های برتر تولید شیرخام در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

    مقدسی با بیان اینکه شیرخام به دلیل شرایط نگهداری به تنهایی قابلیت نگهداری ندارد، گفت: ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بزرگترین واردکننده محصولات لبنی در جهان بود، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به بزرگترین صادرکننده محصولات لبنی تبدیل شده است تا جایی که اکنون ایران یکی از صادرکنندگان محصولات لبنی درجهان به شمار می رود.

    صادرات محصولات لبنی به ۲۹ کشور

    رییس انجمن صنفی گاوداران ایران با اشاره به اینکه بخش عمده دام شیری کشور در سال‌های اخیر را گاو هولشتاین تشکیل می‌دهد، گفت: هر راس از نژاد گاو هولشتاین روزانه نزدیک به ۳۴ کیلوگرم شیر خام تولید می‌کند.

    این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: کیفیت بالای تولید شیر خام کشور از نظر شاخص چربی، سبب شد تا کشور در ۲ سال اخیر به در تولید کره به خودکفایی برسد و سال گذشته حتی بخشی از کره تولیدی کشور صادر شد.

    وی، کیفیت شیرخام تولید کشور را بالا دانست و گفت: با توجه به اینکه محصولات لبنی ایران سالانه به ۲۹ کشور جهان صادر می‌شود، کیفیت شیرخام تولید داخلی به گونه ای است که استانداردهای ملی و بین‌المللی در آن رعایت می‌شود.

    مقدسی درباره قیمت‌گذاری شیرخام و رضایت تولیدکنندگان، گفت: اکنون با افزایش قیمت نهاده‌ های دامی، باید قیمت مصوب شیرخام نیز اصلاح شود زیرا اکنون قیمت تمام شده شیرخام بدون هیچ سودی برای تولیدکنندگان ۱۶ هزار و ۴۵۰ تومان است.

    وی اضافه کرد: اکنون قیمت مصوب هر کیلوگرم کنجاله سویا در سامانه بازارگاه ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان است،‌ بنابراین قیمت شیرخام باید اصلاح شود. اگر قیمت واقعی شیرخام را با سود در نظر بگیریم هر کیلوگرم ۱۸ هزار تومان می‌شود؛ بنابراین صنعت دامی کشور در حال ضرر و زیان است و اگر روند کاهش بارندگی‌ ها و استمرار خشکسالی‌ ها ادامه پیدا کند به طور حتم صنعت دچار مشکل می‌شود.

    به گفته این مقام صنفی، دولت ابتدای سال با توجه به قیمت ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان هر کیلوگرم سویا، قیمت مصوب شیرخام را ۱۵ هزار تومان تعیین کرده بود.

    رییس انجمن صنفی گاوداران ایران افزود: از سال گذشته تاکنون قیمت هر کیلوگرم ذرت علوفه‌ای افزایش یافته است، یعنی هر کیلوگرم یک‌هزار و ۴۰۰ تومان در سال گذشته و امسال کیلویی سه هزار تومان خریداری می‌شود که با در نظر گرفتن افت محصول، قیمت آن برای دامداران چهار هزار و ۳۰۰ تومان است که این روند قیمتی نهاده‌ها لطمه به تولید است.

    وی بر این باور است که برای پایداری تولید باید قیمت‌گذاری دستوری کنار گذاشته شود تا تولید تابع عرضه و تقاضا باشد؛ در این صورت صنعت دامی هیچ نهاده‌ای از جمله جو، ذرت و سویا را از دولت نمی‌خواهد.

    این مقام صنفی اظهار داشت: در این صورت ما به التفاوت نرخ ارز را می‌توان به قشر آسیب پذیر پرداخت کرد، زیرا صنعت دامی کشور توانایی دارد که نه تنها نیاز کشور را تامین کند بلکه به صادرکننده گوشت و لبنیات نیز تبدیل شود.

    منبع: ایرنا
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *