×

بازارگردانی در بورس ما فاصله معناداری با آنچه که باید باشد ، دارد/ کارشناسان اقدام جدید سازمان بورس درباره بازارگردان را بر شرایط بورس ، بی اثر می دانند

  • کد نوشته: 240793
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • کارشناسان بازار سرمایه معتقد هستند از آنجایی که بازارگردانی در بازار سرمایه ما با آنچه که باید در حقیقت رخ دهد فرسنگ ها فاصله دارد، اقدام جدید سازمان برای منع سفارش فروش از طرف بازارگردان تاثیر چندانی بر حال و روز بورس نخواهد گذاشت.
    بازارگردانی در بورس ما فاصله معناداری با آنچه که باید باشد ، دارد/ کارشناسان اقدام جدید سازمان بورس درباره بازارگردان را بر شرایط بورس ، بی اثر می دانند
  • پیام الیاس کردی، کارشناس بازار سرمایه، ممنوعیت ارسال انجام معامله فروش در بازار سهام برای بازارگردان‌ها را این‌گونه تحلیل کرد: بازارگردانی در شرایط فعلی فرسنگ‌ها با آن چیزی که انتظار می‌رفت فاصله دارد. در مقطع فعلی که بازار شرایط مطلوبی ندارد، باید نسبت به حذف یا عدم حذف بازارگردانی در بازار تصمیم مشخصی گرفته شود. تفاوت بازارگردانی در ایران با سایر نقاط جهان را باید در دستوری بودن، محدودیت دامنه نوسان و عدم اختصاص بازارگردانی به چند گروه در بازار سرمایه داخلی جست‌وجو کرد. کم‌رمقی این روزهای بازار را نباید به معنای افزایش موج فروشنده‌ها بدانیم.  بازار سهام از کمبود خریدار و سرمایه‌گذار به دلیل بالا بودن نرخ بهره و سیاست‌های ناخوشایند لطمه دید. این کارشناس بازار سهام در خصوص روند بازار در ماه پایانی سال جاری گفت: در حال حاضر بازار زیر سایه متغیرهای زیادی مورد معامله قرار گرفته است. از این رو در صورتی که متغیرها و اخبار مثبت تاثیرگذاری به بازار سرمایه مخابره شود، روند خسته‌کننده و کم‌رمق بازار می‌تواند تغییر کند و روزهای درخشانی در انتظار سرمایه‌گذاران باشد.

    آراد پورکار، کارشناس بازار سرمایه، پیرامون ممنوعیت ارسال سفارش فروش و انجام معامله فروش در بازار سهام برای بازارگردان‌ها گفت: بازارگردانی برای حفظ نقدشوندگی سهام ایجاد شده است که با توجه به دستورالعمل‌هایی مشخص، در بازار فعالیت دارد. بازارگردانی در بورس ایران به لحاظ عملکرد با سایر بازارهای جهانی کمی متفاوت است و عمده فعالیت بازارگردان‌ها در ایران به تعادل در نقدشوندگی سهام مربوط است. این کارشناس بازار در خصوص ممنوعیت ارسال سفارش فروش بازارگردان‌ها افزود: برخی بازارگردان‌ها با توجه به عمق کم بازار بدون توجه به دستورالعمل‌های مطرح‌شده، به فروش برخی سهام اقدام می‌کنند که می‌تواند روند این سهام را تحت‌تاثیر قرار دهد. نکته ای که وجود دارد این است که عملکرد منفی برخی بازارگردان‌ها باعث شده نسبت به عملکرد همه بازارگردان‌ها نگاهی منفی شکل بگیرد که چندان مناسب نیست.

    از این رو این اقدام را نمی‌توان محرک چندانی برای رشد بازار قلمداد کرد. این کارشناس بازار در خصوص شرایط آینده بازار عنوان کرد: به نظر می‌رسد در دوازدهمین ماه سال شرایط بخصوصی در بازار ایجاد نشود. در صورتی که اخبار محرک و مثبت تاثیرگذاری به بازار مخابره نشود شرایط تعادلی بازار ادامه‌دار خواهد بود.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *