×

گزارش بورس شنبه 14 بهمن ماه ؛
برقراری تعادل در بورس همزمان با کاهش تب و تاب قیمت ها در بازارهای موازی

  • کد نوشته: 238867
  • ۱۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • بازار سرمایه پس از به آرامش رسیدن نسبی سایر بازارهای موازی در اولین روز هفته و کمی کاهش قیمت در طلا و دلار ، امروز وضعیت متعادل و سبزی به خود گذاشت. هرچند که وضعیت تقاضا در نیمه اول بهتر از نیمه دوم بود اما در مجموع شاخص کل در روز جاری با رنگ سبز به کار خود پایان داد.
    برقراری تعادل در بورس همزمان با کاهش تب و تاب قیمت ها در بازارهای موازی
  • بورس پس از کاهش هایی که در هفته گذشته پشت سر گذاشت با آغاز هفته جدید روند مثبت در پیش گرفت. در هفته های اخیر نرخ دلار در بازار آزاد روند رو به رشدی داشت و حتی تا مرز ۶۰ هزار تومان هم پیش رفت.

    حالا با فروکش کردن تنش ها در پایان هفته گذشته ، کمی از تب و تاب بازارها در آغاز هفته جاری کم شده است.

    حالا با رسیدن ثبات نسبی قیمت ها ، بورس مجالی برای رشد پیدا کرده است. با فروکش کردن تنش ها  بعید است دلار به این راحتی به محدوده ی ۵۰ هزار تومان برگردد و قطعا نوسانات نرخ ارز در کانال های بالای ۵۰ هزار تومان است. از طرف دیگر در مقطعی که دلار آزاد هر روز با رشد همراه می شد ، نرخ دلار نیما برای شرکت های پتروشیمی و فلزی بزرگ تغییر چشمگیری نداشته است. نرخ فروش محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا با انتظارات تورمی اخیر بالا آمده است و در مجموع به نظر می رسد این هفته دو صنعت مذکور تحت تاثیر انتظار رشد نرخ دلار در سامانه نیما، مورد توجه بازار باشند و بتوانند افزایش قیمت سهام را تجربه کنند.

    جذب بخشی از نقدینگی های سرگردان با گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانک ها

    گواهی سپرده ی ویژه در چند روز توانست سپرده های بانک ها را جذب کند. با وجود اینکه این گواهی برای جذب پول از سطح جامعه طراحی شده بود، اما مقصد سپرده گذاران و صاحبان شبه پول شد. در واقع تحت تاثیر این سیاست کمی نرخ تجهیز منابع بانک ها رشد کرد و عملا می توان گفت ریالی از پول داغ سمت این گواهی سپرده ها نرفت. سیاست اشتباهی که به یکباره اجرا شد تا بتواند پول داغ را به خودش جذب کند، اما پول داغ به راحتی شبه پول فریب نمی خورد. اما این سیاست فعلا توانسته است سقف تاریخی نرخ بهره را در بازارهای مختلف بشکند و بعد از سالها مجددا نرخ سود اوراق بالای ۳۰ درصد را در بازار بدهی تجربه کردیم. اما ما فکر می کنیم این عکس العمل در بازار بدهی از روی هیجان بوده و از این هفته شاهد افت مجدد نرخ سود اوراق به کمتر از ۳۰ درصد خواهیم بود.

    تعادل مثبت در قیمت های جهانی

    در بازارهای جهانی به نظر می رسد قیمت اکثر کالاهای مهم یک تعادلی را پیدا کرده اند و توانسته اند سطح قیمتی خوبی را تثبیت کنند. البته این موضوع در مورد نفت صادق نیست و تاثیر تحولات سیاسی روی آن به قدری بالاست که در صورت صلح در خاورمیانه شاهد افت آن باشیم. اما دیگر کامودیتی ها فعلا روند خوبی دارند. در مورد اخیر قیمت اوره با توجه به محدودیت های عرضه فصلی رشد خوبی کرده و اوره ی صادراتی ایران مجددا به بالاتر از ۳۳۰ دلار رشد کرده است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۳۸۱۱ واحدی به ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۴۸۸۲ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۷,۵۲۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۱۶۱ واحدی برروی ۲۵,۵۷۸ واحد ایستاد.

    فخوز، شپنا، خساپا مثبت‌سازان اصلی بورس بودند و وسپهر، وهور، هرمز بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۳۴۹ میلیارد تومان، ۲۳۹ میلیاردتومان و ۲۱۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۴۰۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۸ نماد فعال وجود داشت که ۳۳۹ نماد در مدار مثبت ، ۱۸۶ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۵۳ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۱۴ بهمن ‌ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    اکونومیست: توافقی بزرگ برای خاورمیانه!

    تلاش‌های فشرده دیپلماتیک به رهبری آمریکا و عربستان سعودی، یک توافق بزرگ در حال شکل‌گیری است که می‌تواند روند تحولات را تغییر دهد. طبق یافته‌های اکونومیست، این طرح پیشنهادی شامل آزادی زندانیان و تجدید نظر در سیاست اسرائیل است تا بتوان زمینه‌ را برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی فراهم کرد و سپس با تکیه‌ بر تعهد اسرائیل به این پیشنهاد، بتوان از آن به‌‌عنوان مبنای توافق بین اسرائیل و عربستان سعودی استفاده کرد.

    پالس مثبت ایران به واشنگتن/ چرا سرعت غنی‌سازی اورانیوم ۶۰درصدی کاهش یافت؟

    دنیای اقتصاد: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد که ایران سرعت تولید غنی‌سازی ۶۰درصدی را اندکی کاهش داده است.

    به باور نیویورک تایمز، این اقدام نشان می‌دهد که تهران در تلاش برای کاهش تنش با ایالات متحده است.

    به گزارش نیویورک‌تایمز، فهم نیات ایران از تولید اورانیوم غنی شده دشوار است، اما در طول سال‌ها افزایش میزان اورانیوم غنی‌‌شده ایران بیشتر در ارتباط مستقیم با سطح تنش‌‌هایش با آمریکا و اسرائیل بوده تا با نیازهای فنی تولید.

    دقیقا مشخص نیست که کاهش تولید اورانیوم از چه زمانی آغاز شده، اما به نظر می‌رسد ایران نگران این است که برنامه غنی‌‌سازی هسته‌‌ای‌‌اش به یک هدف نظامی بزرگ تبدیل شود.

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *