×

گزارش بازار چهارشنبه 18 بهمن ماه؛
بهبود تقاضا در لحظات پایانی بازار امروز / امیدهایی برای صعود بورس باقی مانده است

  • کد نوشته: 239282
  • ۱۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • بورس اوراق بهادار در مجموع هفته خوبی را پشت سر نگذاشت ، در هفته ای که به پایان رسید شاخص کانال مهم 2.1 میلیون واحدی را از دست داد اما در روزهای گذشته اخبار متفاوت و تاثیرگذاری برای بازار سهام مخابره شده که بورس هنوز به هیچ کدام از آن ها واکنش مثبت نشان نداده است. کاهش عوارض صادراتی، بازنگری در ابلاغیه پالایش ها و پخش و پیشنهاد جدید خودروسازان برای فروش 60 هزار خودرو در حاشیه بازار ، خبرهایی هستند که بورس بالاخره به آن ها واکنش نشان خواهد داد. از طرفی به نظر می رسد نرخ دلار در کانال 55 هزار تومان ثبات پیدا کرده و حالا زمان آن رسیده تا بورس خود را با دلار 55 هزار تومانی تطبیق دهد.
    بهبود تقاضا در لحظات پایانی بازار امروز / امیدهایی برای صعود بورس باقی مانده است
  • در دقایق پایانی معاملات بازار امروز شاهد افزایش تقاضا و بهبود وضعیت در کلیت بازار بودیم. همان طور که در بالا اشاره کردیم ، تحلیلگران همچنان امیدهایی برای بهتر شدن اوضاع بورس دارند. تکنیکالیست ها می گویند حمایت استاتیکی ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحد ، سطح مهمی برای شاخص به شمار می رود و شاخص می تواند در صورت برخورد با آن روند مطلوبی را از سر بگیرد.

    از طرف دیگر کارشناسان بازار پیرامون تاثیر انتشار اوراق گواهی سپرده ۳۰ درصدی بر بازار سرمایه نظرات متفاوتی دارند. با این وجود باید منتظر ماند و دید انتشار چنین اوراقی که نوعی سیاست انقباضی محسوب می شود ، چگونه در میان مدت و بلند مدت بازارهای مالی به ویژه بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می دهد.

    از دست رفتن سطح ۲.۱ میلیون واحدی به نفع یا ضرر بازار است ؟

    بسیاری از تحلیلگران سقف تاریخی بورس تهران در سال ۹۹ در سطح ۲‌‌‌میلیون و ۱۰۰‌‌‌هزار‌‌‌ واحدی را یک ناحیه حمایتی مهم تلقی ‌‌‌و ادعا می‌‌‌کردند که اگر این سطح روانی مهم به سمت پایین شکسته شود، شاهد تشدید مجدد عرضه‌‌‌های تکنیکالیست‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در کلیت بازار سهام خواهیم بود و محدوده بعدی که می‌‌‌تواند قیمت‌ها را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهد، مرز روانی و مهم ۲‌‌‌میلیون‌‌‌ واحدی شاخص‌‌‌ کل بورس تهران است.

    عده دیگری نیز اعتقاد دارند که اگر سطح ۲میلیون واحدی به سمت پایین شکسته شود، مجددا شاهد حضور و ظهور گروه جدیدی از خریداران در سمت خرید نمادهای کوچک و بزرگ بازار سهام خواهیم بود.

    استدلال این گروه از تحلیلگران این است که درست است که بازار سهام در محدوده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کنونی جذابیت چندانی برای خرید به مخاطب القا نمی‌‌‌کند، اما در حال‌‌‌ حاضر در بین بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دارایی مختلف، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است؛ بازاری که برخلاف سایر بازارهای موازی، قیمت‌های آن حباب ندارد و فاکتور مهم نقدشوندگی نیز به‌‌‌‌عنوان یکی از آپشن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مثبت این بازار، نقطه قوت این بازار را نسبت به رقبای دیرینه آن بیشتر می‌کند. اما یکی از نکات منفی این بازار، دخالت‌‌‌های مداوم و مکرر دولتی در تمام ابعاد آن است. دولت به طرق مختلف به سود شرکت‌های بورسی، تعدی و دست درازی می‌کند و از سوی دیگر مکانیزم‌‌‌های معاملاتی در بورس تهران نیز همواره شک و شبهه‌‌‌هایی در کلیت بازار در راستای دخالت در مکانیزم طبیعی کشف قیمت ایجاد کرده است.

    به هر روی در حال حاضر با از دست رفتن کانال ۲.۱ میلیون واحدی باید منتظر ماند و دید رفتار معامله گران به کدام سمت تمایل می یابد ، آیا در جبهه خریدار ظاهر می شوند یا به حرکات محتاطانه و خروج پول از بازار سهام ادامه می دهند؟

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۸۴۰ واحدی به ۲ میلیون و ۹۸ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۹۱ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۸,۶۷۰ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۵ واحدی برروی ۲۵,۴۱۶ واحد ایستاد.

    فارس، کنور، کگل مثبت‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، هرمز،انتخاب بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه‌سازی، کانی غیرفلزی به ترتیب با ارزش معامله ۲۶۰ میلیارد تومان، ۲۳۳ میلیاردتومان و ۱۵۴ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۸۳۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۸ نماد فعال وجود داشت که ۲۵۵ نماد در مدار مثبت ، ۲۴۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۱ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۱ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهار‌شنبه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    آمریکا از میانجیگری عمان برای کاهش تنش در دریای سرخ خبر داد

    لیندرکینگ، فرستاده ویژه آمریکا در یمن گفت:عمان در حال انجام تلاش‌های میانجی‌گری با «انصارالله» است که مناطق وسیعی از یمن را در دست دارند.تلاش‌ها برای محدود کردن فعالیت انصارالله یمن به گونه‌ای که حملات آنها به کشتی‌ها در دریای سرخ متوقف شود، وجود دارد.

    صادرات ۵.۴ میلیارد مترمکعبی گاز ایران به ترکیه

    آمارهای یورو استات نشان می‌دهد صادرات گاز ایران به ترکیه در سال ۲۰۲۳ با کاهش ۴۲ درصدی نسبت به سال قبل از آن به ۵.۴ میلیارد مترمکعب رسیده است.

    صادرات گاز ایران به ترکیه طی ماه‌های ژوئیه تا سپتامبر ۲۰۲۳ تقریبا به صفر رسیده بود. اما از ماه اکتبر جریان گاز ایران به ترکیه از سر گرفته شده است.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *