×

گزارش بازار سه‌شنبه 8 اسفندماه؛
بورس بازان با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند / پایبندی به استراتژی و دوری از هیجان، مهم ترین توصیه کارشناسان به فعالان بازار سهام

  • کد نوشته: 241420
  • ۰۸ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • بازار سرمایه پس از آنکه در روز گذشته از مرز 2 میلیون و 50 هزار واحد پایین تر رفت، امیدها برای بازگشت در این نقطه را ناامید کرد. حالا در وضعیتی که تحمل آن برای کلیه فعالان بازار سخت شده ، توصیه کارشناسان به بورسی ها پرهیز از هرگونه هیجان است. حالا که مدت ها با روند نزولی بازار ساخته اند، قیمت های کنونی جای خوبی برای فرار از بازار نیست. بازارهای مالی در سراسر دنیا فارغ از تاثیراتی که از اخبار پیرامون و تصمیمات می گیرند ، بالاخره در جایی به مسیری که باید، بر می گردند. آن هایی که تا به اینجای کار در بازار مانده و دست به موجودی پرتفوی خود نزده اند، می توانند باز هم تاب آوری داشته باشند، بورس بالاخره باید خود را با سایر بازارهای از جمله بازار دلار هماهنگ کند. هرچند که روند خروج پول حقیقی ها از بازار نشان می دهد که معامله گران تا چه اندازه از بورس دلسرد شده اند اما گروهی هم هستند که همچنان در انتظار کسب بازدهی نشسته اند و خواهان گرفتن حق خود از این بازار پس از صبوری های بیشمار هستند.
    بورس بازان با شرایط سختی دست و پنجه نرم می کنند / پایبندی به استراتژی و دوری از هیجان، مهم ترین توصیه کارشناسان به فعالان بازار سهام
  • روز گذشته با بسته شدن کندل در محدوده ۲میلیون و ۴۹هزار واحدی، امیدها برای حمایت سطح ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی بازار کاهش پیدا کرد. باید اظهار کرد عوامل و متغیرهای گوناگونی در طی چند ماه گذشته بودند که چنین حجم معاملاتی را رقم زدند. در این میان انتشار گواهی‌های سپرده ۳۰درصدی تاثیر زیادی بر شرایط نا‌امید‌کننده فعلی بازار داشتند. در این بین در یازدهمین ماه سال بازارهای موازی شرایط مطلوبی را تجربه کردند و رشد مطلوبی داشتند، اما با اصابت اخبار ضد‌و‌نقیض طی چند ماه گذشته بازار سرمایه حال خوشی را تجربه نکرده است. از این رو در شرایط فعلی باید سرمایه‌گذاران به استراتژی‌های شخصی خود پایبند باشند و به صورت هیجانی اقدام به معامله در بازار نکنند. از این رو بازار با شرایط دشوار و سختی دست و پنجه نرم می‌کند و تاب‌آوری را بسیار دشوار ساخته است.

    پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز ریزش بورس تهران، هنگامی که عملکرد شاخص سهام را از ابتدای سال تاکنون بررسی می‌کنیم، درمی‌‌‌یابیم که بورس با کسب بازدهی ۴.۵ درصدی از ابتدای سال تاکنون، یکی از ضعیف‌‌‌ترین عملکرد‌های خود در ۵ سال اخیر را به ثبت رسانده ‌‌‌است. دغدغه این روزهای فعالان بازار یافتن راهی برای جبران افت قیمت سهام است. این موضوع را می‌توان از تداوم خروج پول سهامداران خرد و حقیقی دریافت که دلایل عدم‌استقبال سرمایه‌گذاران از بازار سهام در ماه‌‌‌های اخیر را قابل‌قبول جلوه می‌دهد.

    نگاهی به چرایی خروج دنباله دار پول از گردونه بورس

    فعالان اقتصادی بسته به موقعیت و منافع خود از بازارهای سرمایه‌گذاری به صورت متفاوتی طرفداری می‌کنند؛ فارغ از اینکه اصول ارزش‌گذاری آنها صحیح است و بر چه مبنایی شکل گرفته است. در شرایطی که بازار سهام در متزلزل‌ترین وضعیت خود به سر می‌برد، خروج پول حقیقی معمولا سرعت بیشتری می‌یابد. حتی بررسی‌های کوتاه‌مدت روند بازار سهام نیز به‌وضوح نشان می‌دهد سرمایه‌گذار هرگاه در منگنه عدم کسب منفعت از سهام قرار گرفته، بلافاصه از بازار خارج شده است. حال دلیل این امر هم می‌تواند وضعیت بازارهای موازی باشد یا پررنگ شدن ریسک‌های حاکم بر دادوستدهای سهامی.

    بنابراین علاوه بر عملکرد شرکت‌ها که از بنیه و پتانسیل صنایع خبر می‌دهد، عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر تصمیمات سرمایه‌گذاران اثرگذارند. به همین دلیل عملکرد بنگاه‌ها به‌تنهایی نمی‌تواند شرایط ورود پول به بازار سهام را تسهیل کند. به عنوان مثال با وجود عملکرد مثبت ۹ماهه اغلب شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ این عامل نتوانست محرک جدی برای ورود پول محسوب شود، به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت. در این میان باید گفت که این مهم آن دسته از سرمایه‌گذارانی را که با دید بلند‌مدت وارد بازار می‌شوند در بر نمی‌گیرد. اگرچه بازدهی سالانه شرکت‌ها یکی از معیارهای مهم برای سرمایه‌گذاران در انتخاب سهام رشدی محسوب می‌شود اما به مذاق همه سرمایه‌گذاران خوش نمی‌آید. البته در شرایطی که اقتصاد کشور درگیر تورم است، کسب بازدهی از بورس می‌تواند تا حدودی به افراد در قبال شرایط تورمی کمک کند.

    بررسی رفتار معامله‌گران نیز حاکی از این است که برخی از این فعالان با هدف در امان نگاه داشتن دارایی‌های خود از موج تورمی وارد بازارهای سرمایه‌گذاری می‌شوند. به همین دلیل با شدت گرفتن انتظارات تورمی، بازارهایی با کسب بازدهی سریع‌تر در اولویت سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرند. از آنجا که دلار بازار آزاد یکی از شاخص‌های مهم انتظارات تورمی به حساب می‌آید، رفتار این ارز رابطه معناداری با انتظارات سرمایه‌گذاران بر‌قرار می‌کند. بنابراین در مواقعی که استمرار سودآوری شرکت‌ها در بلندمدت تضمین شود، وضعیت این متغیر نقش مهمی در تصمیمات سرمایه‌گذاران دارد.

    به همین دلیل استمرار سودآوری شرکت‌ها به‌تنهایی در بلندمدت نمی‌تواند دلیل مناسبی برای ورود پول حقیقی محسوب شود. عملکرد شرکت‌ها و چشم‌انداز آنها از منظر تحلیلگران و سهامداران خبره بسیار حایز اهمیت است. در واقع سرمایه‌گذار بلندمدت با خرید آینده وارد بازار می‌شود. با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی کشور مبهم به تصویر کشیده می‌شود، دورنمای میزان سودآوری شرکت‌ها باعث رنگ باختن تزریق پول خرد به بازار سرمایه می‌شود. در این شرایط طبیعی است که خروج پول داستانی تکراری در این بازار را رقم بزند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با ریزش شدید ۱۶۷۰۰ واحدی به ۲ میلیون و ۴۹ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت سنگین ۱۰۶۸۹  واحدی با رسیدن به رقم ۷۱۲,۴۸۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش قابل توجه ۲۵۲ واحدی برروی ۲۴,۳۸۷ واحد ایستاد.

    شستا، وبملت، نوری منفی سازان اصلی بورس بودند و آریا، هرمز، غصینو بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، سیمان، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۵۳ میلیارد تومان، ۱۴۳ میلیاردتومان و ۱۳۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۳۹۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۴ نماد فعال وجود داشت که ۶۹ نماد در مدار مثبت ، ۵۴۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۴۵ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه شنبه ۸ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    نامه‌ عشقی به رئیسی در خصوص تاثیر گواهی سپرده بانک مرکزی بر بورس

    بر اساس شنیده‌ها روز گذشته مجید عشقی در خصوص اثرات گواهی سپرده بانک مرکزی بر بورس نامه‌ای به رئیس جمهور نوشته است.

    عدم کنترل نرخ دلار با وجود اجرای این سیاست، عدم جذب نقدینگی و تبدیل بخش قابل توجهی از سپرده‌های بانکی به این گواهی‌ها، بالا رفتن نرخ تسهیلات برای بخش تولید، تاثیرات منفی این تصمیم بر بازار سرمایه از جمله خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت و … از جمله محورهای مطرح شده در نامه است.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *