×

گزارش بورس یکشنبه 27 اسفند؛
بورس در فضای ابهام آلود و آرامش نسبی به استقبال بهار می رود

  • کد نوشته: 243488
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • آخرین روزی که فعالان بازار سهام می توانستند سهام خود را نقد کنند و پیش از پایان سال 1402 ، نقدینگی را دریافت کنند ، دیروز بود. با به پایان رسیدن فرصت نقد کردن سرمایه ها در سال جاری، بازار امروز از فشار عرضه سنگین دور شد و در روز جاری با تقاضای خوبی همراه بود. بورس در فضایی پرابهام به کار خود در سال 1402 پایان می دهد ، کفه ترازوی خوش بینی به صعود بورس در سال آتی سنگین تر از کفه نزولی است ، اما در این میان فرضیه روند رکودی نیز پابرجاست.
    بورس در فضای ابهام آلود و آرامش نسبی به استقبال بهار می رود
  • اتفاقات مثبتی در ماه اخیر افتاده اما اخبار مثبت زور زیادی برای تاثیرگذاری بر بازار سرمایه نداشت. با توجه به همه اتفاقات و اخبار مثبتی که به بازار مخابره شده چون نقدینگی جدیدی به بازار وارد نشده و همان نقدینگی سابق در بازار دست به‌دست می‌شود در روزهای باقی‌مانده صرفا می‌توانیم نوسان داشته باشیم و کماکان پارامترهای شروع یک روند در بازار وجود ندارد.

    بازار سرمایه ما به یک محرک نیاز دارد و چنانچه در سال‌آینده این محرک به بازار مخابره نشود اتفاق خیلی خاصی در بازار سرمایه رخ نمی‌دهد. یکی از خبرهایی که می‌تواند به‌عنوان یک محرک عمل کرده و باعث رشد در بازار سرمایه شود اخبار تجدیدارزیابی‌ها است که اگر الزام شود، همان‌طور که دیدیم برای خودرو این اتفاق در حال رخ‌دادن است و نوسانات خوبی را به همین واسطه در این گروه شاهد هستیم  و در کلیت بازار شاهد نوسانات مثبت خواهیم بود.

    محرک بعدی بازار می‌تواند نرخ دلار نیمایی باشد. چنانچه این نرخ افزایش پیدا کند، می‌تواند کلیت بازار را رشد دهد و به غیر‌از این دو اتفاق فعلا بازار جذابیتی برای ورود پول جدید ندارد اما چنانچه این دو محرک اتفاق بیفتند، سال‌خوبی پیش‌روی بازار سرمایه است، در غیر ‌این‌صورت فعلا نوسانات رو به بالا و پایینی را خواهیم‌داشت و برای شروع یک روند بازار در انتظار اخبار مثبت است.

    دلار همچنان مهم ترین عالم اثرگذار بر بازار سهام

    با تمام ابهاماتی که بر سر مشخص شدن روند بورس قرار دارد ، می‌توان گفت که اگر رشد دلار در بازار آزاد ادامه‌دار باشد، مطمئنا بورس تهران همه متغیرهای منفی اطراف خود را نادیده گرفته و در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

    سابقه تاریخی بورس این موضوع را اثبات می کند که هر زمانی که دلار در بازار آزاد در مسیر صعودی قرار گرفته ،دلار نیما دیر یا زود خود را با آن وفق داده و همین امر سبب شده تا بورس نیز در مسیر صعود قرار بگیرد. برای مثال در آبان سال‌۱۴۰۱ نیز بورس تهران در ناامیدی مفرط و کامل قرار داشت. روند صعودی دلار در بازار آزاد از نیمه دوم سال‌۱۴۰۱ آغاز شد و بورس تهران به سبب ریسک‌های موجود در اطراف خود، همچنان نسبت به افزایش قیمت دلار بی‌تفاوت بود، اما از یک جایی به بعد که رشد قیمت دلار استمرار داشت، بازار سهام نتوانست نسبت به این موضوع بی‌توجه باقی‌بماند و روند صعودی جدی بازار سهام از اوایل اسفند آن سال‌آغاز شد و تا میانه‌های اردیبهشت ادامه‌دار بود، بنابراین می‌توان گفت که اگر رشد دلار در بازار آزاد ادامه‌دار باشد، شاخص‌کل بورس ارقامی بالاتر از ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد را خواهد دید.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۱۱۹۹۲ واحدی به ۲ میلیون و ۱۶۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۳۵۸۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۳,۸۰۰واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۲۱۱ واحدی برروی ۲۵,۰۶۸ ایستاد.

    فولاد، فملی، وغدیر مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا،وسپهر،زاگرس بیشترین اثر مثبت در فرابورس را داشتند.

    بانک ها، خودرو و فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۹۷ میلیارد تومان، ۲۹۶ میلیاردتومان و ۲۱۱ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۶۵۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۲۶ نماد فعال وجود داشت که ۳۵۰ نماد در مدار مثبت ، ۱۵۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۱ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۴۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    روایت نیویورک‌تایمز از مذاکرات محرمانه ایران و امریکا

    به گفته مقامات ایرانی و امریکایی به نیویورک‌تایمز، تهران و واشنگتن در ماه ژانویه در عمان گفتگو‌های غیرمستقیم و محرمانه‌ای را در مورد تهدید روزافزون حوثی‌ها در یمن برای کشتیرانی در دریای سرخ و همچنین حملات شبه نظامیان مورد حمایت ایران در عراق به پایگاه‌های آمریکایی انجام دادند. علی واعظ، مدیر پروژه ایران گروه بحران گفت: وجود کانال‌های ارتباطی، حتی اگر غیرمستقیم باشد، قطعاً می‌تواند برای کاهش احتمال اشتباه محاسباتی و سوء تفاهم مفید باشد. اما همانطور که از آن زمان تا کنون دیده‌ایم، به‌ویژه در مورد حملات حوثی‌ها در دریای سرخ، تنش‌ها بین دو طرف همچنان قابل توجه است.»

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *