×

گزارش بازار دوشنبه 23 بهمن ماه؛
بورس در مدار مثبت دوام نیاورد/ فعالان بازار امیدی به صعود بورس تا پایان سال ندارند

  • کد نوشته: 239815
  • ۲۳ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • پس از آنکه معاملات روز شنبه در مدار تعادل و مثبت به پایان رسید، در جریان معاملات امروز شاهد آن بودیم که عرضه به تقاضا غلبه کرد و شاخص کل بیش از 8 هزار واحد افت کرد. کم رمقی ادامه دار بورس در کنار پایین بودن قابل توجه ارزش معاملات خرد نشان از آن دارد که فعلا خبر خاص و مثبتی در بورس نیست و فعالان این بازار همچنان به صبوری ادامه می دهند.
    بورس در مدار مثبت دوام نیاورد/ فعالان بازار امیدی به صعود بورس تا پایان سال ندارند
  • در کنار وضعیت ابهام آلود بازار سرمایه، در سایر بازارها از جمله طلا و ارز پس از افزایش قیمت هایی که رخ داد ، فعلا آرامش حکم فرما شده است. در مجموع شرایط بین المللی و انواع ریسک های سیستماتیک و غیرسیستماتیک سبب شده سرمایه گذاران نسبت به سرمایه گذاری در بازار رفتار محتاطانه داشته باشند و پایین بودن ارزش معاملات گواه این امر است.

    شرایط حال بازار را می‌توان شرایط کم‌رمقی، بی‌تحرکی و کم‌حجمی نامید. با این وجود سرمایه‌گذاران حقیقی ذیل اخبار ضدونقیض گوناگونی که از اردیبهشت‌ماه با نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی آغاز شد و چند روز گذشته نیز به ابلاغیه شرکت‌های پالایشی انجامیده در سردرگمی عجیبی فرو رفتند و شرایط عجیبی را در بازار حاکم کردند. باید اظهار کرد مقوله اعتماد مقوله‌ای است که زمانی که در هم می‌شکند به‌راحتی نمی‌توان آن را بازیابی کرد و برای بازگشت اعتماد ازدست‌رفته سرمایه‌گذاران نیز باید سیاست‌های مناسبی به کار گرفته شود.  از این رو بزرگ‌ترین ضعف بازار این روزها را می‌توان کمبود اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار عنوان کرد. ازطرفی به نظر نمی‌رسد بازارهای مالی در ماه پایانی سال با افت‌وخیز چندانی روبه‌رو شوند و بورس نیز به تبع آن نمی‌تواند افت‌و‌خیز زیادی را تجربه کند.

    تداوم روند کنونی در هفته جاری

    پیرامون ارزش پایین معاملات این روزهای بازار باید گفت در دو زمانی که بازار بخواهد روند صعودی را تجربه کند ارزش معاملات افت سنگینی را تجربه می‌کند. ارزیابی دیگر نیز بدین معناست که بازار خریدار و فروشنده خاصی ندارد و در حال حاضر که قیمت‌ها چندین هفته است در سطوح فعلی در حال درجا زدن‌اند،  به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی در پایین‌ترین حد خود قرار دارند.

    البته نمی‌توان به طور حتم اظهار کرد که قیمت‌ها سقوطی را تجربه نخواهند کرد، چرا که ریسک‌های پیش‌بینی‌ناپذیر می‌توانند روند معادلات بازار را تحت‌الشعاع قرار دهند.

    در هفته‌هایی که روزهای تعطیلی وجود دارد نمی‌توان روند خاصی را در بازار مشاهده کرد و انتظار می‌رود در هفته جاری بازار عجیب‌وغریبی را نداشته باشیم و روند متعادل بازار در روزهای آینده نیز تداوم یابد.

    امیدی به حرکت بورس تا پایان سال نیست

    کلیت اقتصاد در رکود است و با توجه به این موضوع تحلیلگران مختلف هم انتظار حرکت خاصی را برای بازار سرمایه دست‌کم تا پایان سال‌ متصور نیستند.

    سر بورس در این زمستان رکودی بی‌کلاه مانده و نقدینگی‌ها همان‌طور که تاکنون در بازارهای موازی چرخیده، من بعد هم به این بازار سرازیر نخواهد شد. هفته‌جاری هم از این قاعده مستثنی نیست و اگرچه به اعتقاد کارشناسان بازار ریزش خاصی ندارد اما رشد قابل‌توجهی را نیز شاهد نخواهد بود و در بهترین حالت متعادل با مثبت‌های جزئی است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۸۲۰۳ واحدی به ۲ میلیون و ۹۱ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۵۰۱۷ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۴,۷۹۶ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۲۱۴ واحدی برروی ۲۵,۲۲۵ واحد ایستاد.

    شبندر، وبملت، شپنا منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، شگویا، وسپهر بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    سیمان، انبوه سازی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۷۲ میلیارد تومان، ۲۳۳ میلیاردتومان و ۱۷۴ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۱۳۵ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۴ نماد فعال وجود داشت که ۱۲۸ نماد در مدار مثبت ، ۴۴۶ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۵۷ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۳ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۲۳ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    وزیر اقتصاد: عرضه اوراق با نرخ سود ۳۰ درصد، دیگر تمدید نمی‌شود

    خاندوزی ، وزیر اقتصاد، گفت: سیاست اعطای نرخ سود ۳۰ درصد به اوراق گواهی سپرده‌های خاص، یک سیاست موقت است و ادامه‌دار نخواهد بود.

    این طرح کمک از یک و نقدینگی را به جای سفته بازی به بخش تولید منتقل کرد و از سوی دیگر موجب کاهش نقدینگی و مهار تورم شد.

    واکنش آمریکا به اظهارات امیرعبداللهیان:تهران پیام واکنش ما به کشته‌شدن سربازانمان را گرفت

    یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا درباره گفته‌های وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تبادل پیام بین تهران و واشنگتن گفت، پاسخ ما به کشته‌شدن سربازانمان واضح‌ترین پیام را ارسال می‌کند و ایران این پیام را دریافت کرده است. او ادامه داد، «وقتی مورد حمله قرار می‌گیریم، به‌شدت پاسخ می‌دهیم، آن هم در زمان و مکان دلخواه خودمان پاسخ خواهیم داد.»

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *