×

گزارش بازار چهارشنبه 9 اسفندماه؛
بورس سبز شد اما کم حجمی و رکود آن پابرجاست / چرا بورس ارزنده این روزها خریدار ندارد؟

  • کد نوشته: 241546
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • علی رغم آنکه معاملات بازار سهام در هفته جاری چنگی به دل نمیزد و سراسر ناامیدی و رخوت بود ، در آخرین روز هفته شاهد برتری تقاضا به عرضه ها بودیم. اما این موضوع چیزی از رکود حاکم بر بازار را تغییر نداده است و حجم معاملات همچنان در حوالی 3 هزار میلیارد تومان قرار دارد. بدین ترتیب دومین هفته اسفند هم به پایان رسید و سهام با وجود قیمت های ارزنده ای که دارند همچنان بدون خریدار مانده اند.
    بورس سبز شد اما کم حجمی و رکود آن پابرجاست / چرا بورس ارزنده این روزها خریدار ندارد؟
  • معاملات بورس در دومین هفته اسفند به پایان رسید. و پس از ریزش هایی که از ابتدای این هفته شاهد بودیم ، روز پایانی تقاضاها بر عرضه غلبه کردند و نمای کلی بازار بورس سبز شد.

     ارزندگی بورس با متر جدید

    بررسی‌ها نشان می‌دهد نسبت P/E تعادلی آینده‌نگر، با فرض نرخ جدید بازار پول و بدون توجه به دارایی‌های غیرعملیاتی، در محدوده ۴.۵ واحد برآورد می‌شود. این درحالی است که روند ۱۵ساله شاخص کلیدی بورسی در محدوده ۵ تا ۸ واحد بوده است.

    “با این پیش‌فرض، شاخص ارزندگی بازار در کمترین مقدار تاریخی خود قرار دارد؛ به این معنا که سهام شرکت‌های بازار کاملا ارزنده است.” این در حالی است که از ابتدای سال جاری، دو عامل تغییر نرخ خوراک گاز و افزایش نرخ صرف ریسک، سبب جاماندگی بورس از سایر بازارها شد. فعالان بازار معتقدند ثبات در تصمیم‌گیری و پیش‌بینی‌پذیر کردن بازار سرمایه، در بازگشت اعتماد به بورس موثر خواهد بود.

    سپرده ۳۰ درصدی تا چه اندازه بر بورس اثر گذار خواهد بود؟

    نکته مهم این است که سپرده ۳۰درصدی صرفا ابزاری جدیدتر برای اجرای سیاست‌‌‌های انقباضی پولی بانک مرکزی ا‌‌‌ست.

    روند رشد نرخ اوراق از حدود ۲۲درصدی را از آبان سال گذشته شاهد هستیم.

    سیاستگذار فعلی پولی به هر ابزاری که بتواند موثر در کنترل تورم باشد، نه نمی‌‌‌گوید. رشد انتهای سال گذشته بازار سرمایه تا اردیبهشت‌‌‌ماه را مدیون تسهیل نسبی انقباض و رشد مقطعی  دلار بودیم که در اردیبهشت‌‌‌ماه با تصمیم «محرمانه» دولت برای تغییر نرخ خوراک گاز و پس از آن انواع افزایش در ریسک سرمایه‌گذاری (افزایش نرخ صرف ریسک) شاهد ریزش و جا ماندن بورس از سایر بازارها بودیم. افزایش نرخ بدون ریسک و سیاست‌‌‌های انقباضی از دو نظر بر بازار سرمایه موثر است.

    اول اینکه با گران‌‌‌شدن پول، جریان پول برای خرید در سمت تقاضای سهام کاهش ‌‌‌می‌‌‌یابد و دوم اینکه با افزایش نرخ تامین مالی، شرکت‌ها در اجرای طرح‌‌‌های توسعه و همچنین تامین سرمایه در گردش با مشکلات بیشتری مواجه می‌‌‌شوند.

    این امر با افزایش هزینه‌‌‌های مالی بر سودآوری بازار نیز اثر کاهنده دارد.  نرخ بدون ریسک و صرف ریسک چقدر بر نسبت P/E تعادلی بازار سرمایه تاثیرگذار است؟ همان‌طور که در ابتدا توضیح دادیم نسبت P/E متناسب برای بازار از چند مولفه تشکیل می‌شود.

    نسبت توزیع سود نقدی: این نسبت به طور متوسط در بورس کشور در محدوده ۶۴‌درصد بوده است.

    نرخ رشد: نرخ رشد اسمی براساس نرخ تورم دهه اخیر و همچنین نرخ رشد اقتصادی بدون نفت کشور در محدوده ۲۶‌درصد است.

    نرخ بدون ریسک: با توجه به نرخ فعلی اوراق اخزا در حدود ۳۰‌درصد فرض شده است.

    صرف ریسک سهام: براساس دیتای منتشره ژانویه ۲۰۲۴ آسوات داموداران (استاد امور مالی) ۱۴‌درصد فرض شده است.

    براساس مفروضات فوق نسبت P/E تعادلی پیشرو (آینده‌‌‌نگر) برای کلیت بازار در محدوده ۴.۵واحد برآورد می‌شود. تحلیل حساسیت این نسبت براساس تغییرات احتمالی نرخ بدون ریسک و صرف ریسک سهام به عنوان دو مولفه اصلی تشکیل‌‌‌دهنده بازده مورد انتظار سهامداران در جدول بررسی شده است.در پایان ذکر این نکته لازم است که ارزش‌گذاری در بازار با روش نسبی P/E باید  با این دیدگاه مدنظر قرار بگیرد که بخشی از ارزش قیمتی بازار نه به خاطر سودآوری، بلکه به دلیل دارایی‌‌‌های غیرعملیاتی شرکت‌ها مثل ارزش زمین یا سایر دارایی‌‌‌هایی ا‌‌‌ست که نقشی در سودآوری شرکت‌ها ندارند.

    بنابراین تعدیل این نسبت با توجه به مواردی از این قبیل نیز حائز اهمیت است. نسبت P/E تعادلی صرفا نشان‌‌‌دهنده نسبت ارزش بازار به سودآوری‌‌‌ بدون توجه به دارایی‌‌‌های غیر‌عملیاتی ا‌‌‌ست.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۸۷۲۲ واحدی به ۲ میلیون و ۵۴ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۴۹۱۷ واحدی با رسیدن به رقم ۷۱۷,۱۷۰ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۱۴۶ واحدی برروی ۲۴,۴۵۰ واحد ایستاد.

    فولاد، کگل، شپنا مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا، خاور، وسپهر بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    فلزات اساسی، خودرو، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۱۹۲ میلیارد تومان، ۱۸۰ میلیاردتومان و ۱۳۶ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۰۲۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۴۸ نماد فعال وجود داشت که ۲۹۷ نماد در مدار مثبت ، ۱۸۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۷ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۴۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه شنبه ۹ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    آمریکا به اسرائیل ضرب‌الأجل داد

    وب سایت خبری آکسیوس آمریکا نوشت: واشنگتن به رژیم تل‌اویو تا نیمه ماه مارس (اواخر اسفند) مهلت داده تا سندی را امضا کند که به موجب آن، این رژیم ملزم به رعایت قوانین بین‌الملل در حین استفاده از تسلیحات آمریکایی خواهد بود.

    این سند همچنین از صهیونیست‌ها می‌خواهد که به ورود کمک‌های انسانی به نوار غزه بدون مانع تراشی اجازه دهند.

    چنانچه اسرائیل به تعهداتش عمل نکند، انتقال سلاح به اراضی اشغالی «موقتا» متوقف خواهد شد.

    مزد منطقه‌ای منتفی شد

    عضو کارگری شورای عالی کار گفت: دیروز جلسه‌ی کمیته‌ی مزد با موضوع مزد منطقه‌ای برگزار و نظرات اعضا جمع‌بندی شد. اعضا با تصویب مزد ملی، به همان روال سابق، موافقت کردند و قرار شد تحقیقات در خصوص مزد منطقه‌ای ادامه داشته باشد.

    زمان تغییر نصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های درآمد ثابت تا شهریور ۱۴۰۳ تمدید شد

    با تصمیم هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، زمان تغییر نصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت از ۱۵ درصد به حداکثر ۱۰ درصد از دارایی‌های صندوق تا پایان شهریورماه ۱۴۰۳ تمدید شد.

    اعطای مجوز افزایش سرمایه ۱۲۵ ناشر از ابتدای دی ماه سال جاری

    رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از ابتدای دی ماه سال جاری تا کنون برای ۱۲۵ شرکت و به میزان ۲.۰۷۱ هزار میلیارد ریال مجوز افزایش سرمایه صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد مجوزها رشدی نزدیک به دو برابر ثبت شده است.

    معیارهای بازارگردانی در بورس تهران تغییر می کند

     

    قادر معصومی، مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در مورد مدیریت فعالیت بازارگردان در سازمان کارهایی در حال انجام است. در مورد مدیریت و فعالیت بازارگردان‌ها یک نقشه راهی ترسیم شده و در بلند مدت به حالت خیلی استانداردی نزدیک به استانداردهای دنیا تبدیل خواهد شد.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *