×

گزارش بازار سه‌شنبه 24 بهمن ماه؛
بورس سردرگم و فاقد مسیر مشخص / معاملات کم جان و کم رمق تا چه زمانی ادامه دارد؟ /نگاهی به وضعیت شاخص کل از دید تکنیکال

  • کد نوشته: 239944
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • علی رغم آنکه بورس معاملات امروز خود را با افزایش 2 هزار واحدی شاخص کل آغاز کرده بود ، از آنجایی که تقاضای قدرتمندی در بازار وجود نداشت ، با گذر زمان شاهد کم شدن ارتفاع شاخص و در نهایت افت بیش از 1500 واحدی آن بودیم تا یک روز کم جان دیگر برای بورس رقم بخورد.
    بورس سردرگم و فاقد مسیر مشخص / معاملات کم جان و کم رمق تا چه زمانی ادامه دارد؟ /نگاهی به وضعیت شاخص کل از دید تکنیکال
  • در شرایطی که آتش شعله ریسک‌های ژئوپلیتیک کاهش یافته است، به نظر می‌رسد بلای جان این روزهای بازار را باید در کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران نسبت به آینده بازار جست‌و‌جو کرد. با این وجود روز گذشته دو شرکت خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا که در تابلوی اصلی بازار دوم بورس حضور داشتند، به تابلوی فرعی بازار دوم بورس منتقل شدند. باید اظهار کرد که تابلوی فرعی بازار دوم بورس ارتباطی به بازار پایه فرابورس ندارد و انتقال این دو نماد به تابلوی فرعی بازار دوم بورس تغییری در دامنه نوسان معاملاتی آنها ایجاد نخواهد کرد. همچنین تصمیم‌گیری‌های لازم پیرامون ادامه پذیرش و ابقا در بازار دوم بورس طبق مهلت اعطاشده از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار به اواخر تیرماه سال آینده موکول شد.

    با سیاست های فعلی دولت امیدی به تغییر روند نیست

    ریزش کم‌توان این روزهای بازار را باید به لحاظ روانشناسی تحلیل کرد. در عموم فعالان بازار تا زمانی که تفکر غالب دست‌اندازی دولت به صنایع سودآور است، نمی‌توان چندان به تغییر روند بازار امیدوار بود. مشکل اساسی بازار عدم اطمینانی است که در دل سرمایه‌گذاران رخنه کرده و تاثیر زیادی بر روند طبیعی بازار گذاشته است. همچنین گواهی نرخ سپرده ۳۰درصد به دلیل نرخ شکست، مدت ماندگاری نقدینگی در بانک‌ها را بیشتر می‌کند. با این وجود نمی‌توان بر تاثیرگذاری این گواهی چشم پوشید. بر همین اساس باید دید بازار به سطح حمایتی ۲میلیون و ۵۰هزار واحدی چه واکنشی نشان می‌دهد و نسبت به آن چه استراتژی را به کار  خواهند گرفت.

    ارزندگی قیمت ها می تواند سبب شروع رشد بورس شود؟

    گروهی از کارشناسان بازار معتقدند: با وجود اینکه بازار در شرایط کنونی محرک‌های رشد را برای صعود دریافت نکرده، اما به نظر می‌رسد ارزندگی عمومی قیمت‌ها نسبت به افت بیشتر نماگرها می‌چربد. یکی از شواهد اصلی این موضوع عدم اصلاح قیمتی پرقدرت صندوق‌های اهرمی است که اصلاح زیادی را در هفته‌های گذشته تجربه نکردند. بنابراین در تیررس تصمیم‌گیری قرار گرفته و همچنان نقدینگی پرقدرت گام در میدان نبرد معاملات بازار نگذاشته است. با این وجود زمانی که بازار در محدوده ارزنده خود قرار می‌گیرد و ارزش معاملات نیز به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد، می‌توان آن را آغازی برای پایان روند خسته‌کننده بازار دانست. از این رو می‌توان به روند کنونی اصلاح دوربرگردان داد. بنابراین پیش‌بینی می‌شود نماگر‌ها در هفته جاری وضعیت متعادلی را پیش رو داشته باشند.

    نگاهی به وضعیت تکنیکال شاخص

    در بازه زمانی روزانه از ابتدای آذر ماه تاکنون می‌توان دید که شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران یک الگوی شبیه هارمونیک دو قله را تشکیل داده‌است، بدین معنی که شاخص‌کل با قرارگرفتن در موقعیت فعلی همچنان طبق الگو توان افت بیشتر را تا کف ۲‌میلیون واحد دارد و در صورتی‌که الگو بخواهد به‌صورت کامل اجرا شود، ممکن است تا دهه‌دوم اسفند ماه به طول بیانجامد. لازم به ذکر است که می‌توان دو محدوده مقاومتی ۲‌میلیون و ۶۰‌هزار واحد و همچنین ۲‌میلیون و ۴۰‌هزار واحد را منطقه افت و پایان اصلاح شاخص دانست. در صورتی‌که نماگر اصلی بازار سهام به این دو محدوده یادشده واکنش قوی ۳ کندلی تقاضا را شکل دهد، سناریوی رشد شاخص و بازگشت مجدد به سطوح بیش از ۲‌میلیون و ۱۴۰‌هزار واحد و در نهایت ۲‌میلیون و ۲۰۰‌هزار‌واحدی تقویت می‌شود. در این میان نیز اگر نرخ دلار در بازار آزاد در فضای نسبتا متعادل و باثباتی قرار داشته‌باشد، می‌توان این امید را داشت که بورس تهران در نیمه دوم اسفند توان استارت تغییرات مثبت را خواهد داشت.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۵۹۳ واحدی به ۲ میلیون و ۹۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۲۲۰۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۲,۵۹۴ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۴۱ واحدی برروی ۲۵,۰۸۳ واحد ایستاد.

    کچاد، کگل، اخابر منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، خاور، هرمز بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه سازی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۰۰ میلیارد تومان، ۱۸۵ میلیاردتومان و ۱۷۴ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۶۵۴ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۳ نماد فعال وجود داشت که ۱۳۹ نماد در مدار مثبت ، ۴۱۱ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۲۸ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    تولید خودرو گران‌تر از فروش!

    دنیای اقتصاد نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال۹۶ تاکنون، تولید خودرو با رشد سنگین هزینه همراه بوده است. این در شرایطی است که به واسطه قیمت‌گذاری دستوری، خودروساز قادر به فروش محصولاتش مطابق تورم تولید نبوده است.

    بر این اساس بررسی قیمتی یک محصول پرتیراژ خودرویی نشان می‌دهد که از سال۹۶ تاکنون این محصول ۶۲۷درصد رشد قیمت داشته حال آنکه در همین بازه زمانی نهاده‌های تولید ۱۲۴۰درصد و دلار نیز ۱۲۲۵درصد افزایش را تجربه کرده است. با وجود رشد هزینه تولید و دلار، اما خودروساز مجوز تعیین قیمت خودرو بر اساس قیمت تمام‌شده را نداشته است.

    وزارت نفت: در حال مذاکره برای حذف هاب اروپا از فرمول نرخ خوراک هستیم

    مدیر برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی: براساس آخرین مصوبه‌ دولت در شهریور ماه امسال از قیمت گذاری ثابت به فرمول برگشتیم. در مقطعی به دلیل جنگ اوکراین در این فرمول  مشکلی ایجاد شد  و  بخشی که وابسته به اروپا بود موجب افزایش قیمت شد. اگرچه این فرمول خیلی خوب است و قابلیت پیش بینی دارد ، ولی مطالباتی هم از سوی بخش خصوصی وجود دارد که هاب اروپا را از فرمول حذف کنیم که در حال مذاکره هستند. انشالله به یک نتیجه بهتری برسیم.

    رنج مثبت دلار در مرکز مبادله!

    در معاملات امروز مرکز مبادله ارز ایران، نرخ حواله دلار آمریکا به ۳۹هزار و ۷۰۹ تومان افزایش یافت.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *