×

بورس پتانسیل رشد دارد اما توان گذر از محدوده های فعلی از آن گرفته شده است

  • کد نوشته: 239973
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار سرمایه به رغم داشتن پتانسیل لازم برای رشد ، به دلیل مداخلات صورت گرفته در این بازار ، توان عبور از محدوده های فعلی را ندارد.
    بورس پتانسیل رشد دارد اما توان گذر از محدوده های فعلی از آن گرفته شده است
  • مریم محبی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در بهمن ماه سال‌جاری شاهد بازاری پررونق و مثبت نبودیم، گفت: به‌رغم انتشار گزارش‌های مطلوب توسط شرکت‌های بورسی و همچنین انتظار سهامداران برای جبران عقب‌ماندگی بورس از تورم، شاهد رشد نبودیم و به‌نظر می‌رسد سایه اتفاقات سیاسی بر بازار سرمایه بسیار سنگین‌تر از عملکرد شرکت‌ها باشد، به‌همین‌دلیل هم هست که به‌رغم اینکه دلار از محدوده ۵۰ الی ۵۲‌هزار‌تومان خارج و سقف جدیدی را بعد از خرداد سال‌جاری به‌ثبت رساند، ‌اما این اتفاق هم نتوانست بازار سرمایه را مثبت و پررونق کند. وی ادامه داد: به‌زعم بنده دلیل این اتفاق این است که اعتماد به‌طور کلی از بازار سرمایه رخت بربسته و سهامداران به دلیل مداخلات هدفمند و غیراصولی نهادهای مختلف تصمیم‌گیر در بخش‌های مختلف اقتصادی متوجه آسیب‌‌‌‌‌پذیری بازار سرمایه شده‌اند و از طرفی مداخلات نه‌تنها کمتر نشده، بلکه افزایش نیز داشته‌است.

    محبی عنوان کرد: به‌نظر می‌رسد به دلیل مثبت نبودن افق اقتصادی پیش‌روی کشور در یکی دو سال‌آینده، بازار سرمایه از الان خود را برای اتفاقات تلخ‌تر اقتصادی آماده می‌کند، به همین دلیل برخلاف داشتن پتانسیل رشد، همچنان توان گذر از محدوده‌های فعلی را ندارد. به‌نظر می‌رسد بازار سرمایه منتظر یک خبر مثبت و قوی باشد. خبری مانند توافق، کمرنگ‌شدن تحریم‌ها، موافقت‌های FATF و… هر آنچه که بتواند روند همکاری اقتصادی ایران با جهان را بهبود بخشد، می‌تواند به بازار سرمایه کمک کند.این تحلیلگر افزود: به همین دلیل تا اخبار مثبتی را در بازار سرمایه شاهد نباشیم، انتظار رشد در این بازار منطقی نیست و به‌نظرم هفته‌جاری نیز ادامه مسیر هفته قبل را پیش‌رو خواهیم‌داشت و بازار متعادل و رو به منفی خواهد بود. از طرفی با توجه به اینکه بازار سرمایه در کف‌های بسیار منطقی قرار دارد اما دلیلی برای رشد ندارد، به همین‌دلیل ممکن است در همین محدوده‌ها مدتی استراحت کند تا تکلیف شرایط اقتصادی کشور مشخص شود.

    منبع: دنیای اقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *