×

گزارش بازار یکشنبه 15 بهمن ماه؛
بی رمقی بورس ، شاخص را به مرز ۲.۱ میلیون واحد رساند

  • کد نوشته: 238978
  • ۱۵ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • پس از آنکه بورس اوراق بهادار نخستین روز از هفته سوم بهمن ماه را با افزایش ارتفاع نه چندان قدرتمند به پایان رساند، در روز جاری شاهد بازگشت دوباره عرضه ها به بازار و برتری فروشنده ها به خریداران بودیم. این موضوع و خودنمایی فروشندگان نشان می دهد که نمی توان به بازگشت روند صعودی به بورس در هفته جاری هم امیدوار بود. نگاه واقع بینانه به بورس گویای آن است که به جز مولفه تاثیرگذار دلار ، هیچ اتفاق مثبت دیگری برای به حرکت درآوردن بازار سهام ، رخ نداده و وضعیت بورس فعلا به همین منوال کجدار مریض ادامه خواهد داشت.
    بی رمقی بورس ، شاخص را به مرز ۲.۱ میلیون واحد رساند
  • بازار سرمایه در شرایط کنونی به گونه ای در باتلاق افکار منفی حاصل از ریسک های گوناگون داخلی و خارجی فرو رفته که افزایش چند هزار تومانی دلار نمی تواند در آن کارساز باشد. بازار در مقطع کنونی به لحاظ ارزش دلاری شرایطی مشابه سال ۹۷ و ۹۸ را تجربه می کند و می توان گفت که از ارقام فعلی پایین تر نخواهد آمد و فقط در یک بازه مشخص به نوسان مثبت و منفی ادامه می دهد. از این رو سناریوی ارزنده بودن بورس همچنان مطرح است و به سرمایه گذارانی که قصد کسب بازدهی سریع و کوتاه مدت از بازار ندارند پیشنهاد سرمایه گذاری در این بازار همچنان پابرجاست.

    فعلا با خبر آتش بس احتمالی میان غزه و رژیم صهیونیستی ، آرامش نسبی در بازارهای مالی حاکم شده و شاهد کاهش نسبی قیمت ها در دلار و طلا با فروکش کردن هیجانات احساسی معامله گران هستیم.

    چشم انتظار افزایش حجم و ارزش معاملات

    اکثر کارشناسان بر این باور هستند که هرچه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص‌کل، در سطح بالاتری قرار گیرد، چشم‌‌‌‌‌‌‌انداز روشن‌‌‌‌‌‌‌تری از ورود نقدینگی سهامداران به بازار صورت گیرد و مسیر تداوم صعود بورس هموارتر خواهد بود

    سوت پایان «سود ۳۰ درصد» در برخی بانک‌ها

    دنیای اقتصاد نوشت: صبح امروز برخی بانک‌ها (در برخی شعب) در پاسخ به متقاضیان «سپرده‌گذاری با سود ۳۰ درصد»، از پایان اجرای این طرح خبر دادند و این مواجهه باعث «شوکه‌شدن متقاضیان این مدل سرمایه‌گذاری در بازار پول» شد.

    پرداخت سود ۳۰ درصد در بانک‌ها از صبح چهارشنبه هفته گذشته در قالب «انتشار گواهی سپرده خاص» شروع شده بود و قرار بود به مدت یک هفته ادامه یابد تا با توجه به «انتظارات تورمی» در جامعه، بخشی از نقدینگی در این قالب، جذب شبکه‌بانکی شود.

    بانک مرکزی البته مجوز انتشار این اوراق را در حد ۲۸۰ همت تعیین کرده بود که به نظر می‌رسد، «با توجه به استقبال معنادار مردم از خرید اوراق برای دریافت سود سالانه ۳۰ درصد»، این حجم اوراق در فاصله زمانی کمتر از یک هفته، به فروش رسیده است.

    نرخ سود ۳۰ درصدی برای حبس پول

    عرضه گواهی سپرده با نرخ ۳۰ درصدی دارای چند نکته مهم است. نرخ بازخرید اوراق قبل از سررسید تنها ۱۲ درصد است، یعنی اگر کسی قبل از یک سال به پولش نیاز پیدا کند ، حدود دو سوم سود دریافتی از او پس گرفته می شود و مابقی را پرداخت می کنند. بنابراین نرخ ۳۰ درصدی صرفا برای حبس پول تعیین شده است.

    افزایش نرخ دلار به نیما هم می رسد؟

    نرخ دلار توافقی در معاملات روزهای اخیر ۵۱ هزار و ۲۰۰ تومان معامله شده است، این افزایش قیمت اگر در مورد دلار نیما هم اتفاق بیفتد مهم ترین عامل برای حرکت بازار خواهد شد.

    از نظر کارشناسان بازار ارز هم بعید است که دلار آزاد به کمتر از ۵۵ هزار تومان برسد، با این تفاسیر دلار نیما هم مجبور است که با افزایش خود را با نرخ آزاد تطابق دهد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۰,۹۰۲ واحدی به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۸۸۲ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۶,۶۴۵ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۷۳ واحدی برروی ۲۵,۵۰۴ واحد ایستاد.

    تاپیکو، فولاد، شپنا منفی‌سازان اصلی بورس بودند و وسپهر، خاور، مادیرا بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، خودرو، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۴۲۰ میلیارد تومان، ۳۰۸ میلیاردتومان و ۲۱۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۲۴۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۸۵ نماد فعال وجود داشت که ۱۷۴ نماد در مدار مثبت ، ۳۶۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۵ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

     

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *