×

گزارش بازار یکشنبه 8 بهمن ماه؛
تداوم صعود آرام بورس / تجربه رکود مثبت در بورس!

  • کد نوشته: 238248
  • ۰۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاملات امروز بازار سرمایه با روند مثبت آغاز شد و علی رغم تمام فراز و نشیب هایی که در تایم معاملاتی پشت سر گذاشت در پایان بالاخره با رشد بیش از هزار واحدی شاخص کل به پایان رسید و شیب صعودی و ملایم بورس تداوم داشته باشد. تقریبا تمامی فعالان بازار متفق القول هستند که بازار پتانسیل مناسبی برای رشد دارد با این وجود چشم بازار به نحوه سیاست گذاری ها دوخته شده ، اما همین که بورس سه روز متوالی را در مدار متعادل و سبز سپری کرده ، جای امیدواری دارد.
    تداوم صعود آرام بورس / تجربه رکود مثبت در بورس!
  • در هفته‌های گذشته بازار سرمایه تحت تاثیر تنش‌های ژئوپلتیکی گوناگونی بوده و تاثیر چنین اخباری بر شرایط حاکم بر بازار به مراتب بیشتر از تحولات اقتصادی بر بورس است. به نظر می‌رسد ریسک‌های گوناگون سیستماتیک و غیرسیستماتیک همچنان مهم‌ترین تاثیر را بر بازارهای مالی به‌خصوص بازار سرمایه می‌گذارد. دلیل عدم رشد بورس در پاسخ به افزایش نرخ ارز را می‌توان در عدم اقتصادی بودن آن جست‌و‌جو کرد. مبنای رشد نرخ ارز در هفته‌های گذشته را چندان نمی‌توان به سیاستگذاری‌های بانک مرکزی نسبت داد و تنش‌های منطقه‌ای و ژئوپلیتیکی هفته‌های گذشته وزن زیادی را در جهت‌دهی به آن داشتند.

    در فصل‌های تابستان و پاییز سال‌جاری، بورس تهران به‌همراه سایر بازارهای دارایی غرق در رکود معاملاتی بود و اولین عامل، به رکود حاکم بر کلیه بازارها بازمی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گشت. در آن مقطع، علاوه‌بر اینکه بورس تهران چنین وضعیتی را دارا بود، اوضاع و احوال دیگر بازارها نیز چندان مناسب نبود.

    این موضوع از کاهش انتظارات تورمی نشات ‌گرفته‌بود. عامل پیشران در اکثر بازارهای دارایی ایران، انتظارات تورمی است و هر زمان که انتظارات تورمی در اقتصاد کشور شعله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ور می‌شود، بازارها با التهاب همراه می‌شوند و هر زمان که انتظارات تورمی در اقتصاد فروکش می‌کند، شاهد آرامش در بازارها هستیم. نکته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که از رصد اوضاع و احوال آن روزهای بازارهای داخلی کشور قابل رهگیری بود، رکود حاکم بر کلیه بازارها بود که تحت‌تاثیر فروکش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردن انتظارات تورمی به‌وقوع پیوسته بود.

    سیاست گذار ، ریسک اصلی بورس در این روزها

    دلار در بازار آزاد تحت‌تاثیر ناآرامی‌هایی که اخیرا در منطقه به‌وقوع پیوسته، بانوسان همراه بوده و هم‌راستا با این قضیه قیمت‌ها در بازار طلا و سکه نیز تغییر کرده‌است، اما بورس تهران در تطابق خود با مهم‌ترین محرک سنوات اخیر خود موفق عمل نکرده‌است و این روزها اوضاع و احوال نابسامانی دارد. موردی که وضعیت بورس تهران را در این روزها بحرانی ساخته، زخم کاری تصمیمات خلق‌الساعه نهادهای مختلف است که هریک به‌نحوی و طریقی، بخشی از بدنه و پیکر نحیف و رنجور بازار سهام را نشانه‌گیری کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

    ماجراهای مختلفی که پیرامون قیمت‌گذاری خودروها به‌وقوع پیوسته، مساله نرخ خوراک شرکت‌ها و قیمت‌گذاری دستوری در صنایع از جمله مهم‌ترین معضلاتی است که همواره بر معاملات بازار سهام سایه افکنده و بازار همواره در برهه‌های مختلف از زخم کاری این عوامل مستفیض شده‌است. از سوی دیگر عمده فعالان بازار سهام و تحلیلگران معتقدند تا زمانی‌که صنعت خودرو گرفتار قیمت‌گذاری دستوری باشد، این صنعت اوضاع و احوال مناسبی پیدا نخواهد کرد و آب‌خوش از گلوی سهامداران این صنعت پایین نخواهد رفت.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۱۲۱۰ واحدی به ۲ میلیون و ۱۲۸ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۷۱۲۳ واحدی با رسیدن به رقم ۷۴۰,۴۴۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با رشد ۱۶۶ واحدی برروی ۲۵,۶۶۱ واحد ایستاد.

    سدشت،ثشاهد،شپدیس مثبت سازان اصلی بورس بودند و هرمز، شگویا، آریا بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، خودرو، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۳۳۷ میلیارد تومان، ۳۰۰ میلیاردتومان و ۲۴۲ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۹۸۸ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۹۱ نماد فعال وجود داشت که ۳۶۵ نماد در مدار مثبت ، ۱۷۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۴ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۸۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    عرضه سکه‌های جدید و بدون تاریخ در مرکز مبادله

    اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که سکه‌های جدید و بدون تاریخ که توسط بانک مرکزی ضرب شده، بزودی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه خواهد شد.

    تکلیف مجلس به صرافی‌ها برای ارائه اطلاعات درآمد ارزی خود به بانک مرکزی

    نمایندگان مجلس، صرافی ها و صادرکنندگان حقیقی و حقوقی را مکلف کردند تا اطلاعات مربوط به دارایی‌های ارزی و جریان درآمد ارزی تحت مالکیت خود را تحت ضوابط و مطابق با شیوه ای که بانک مرکزی مشخص می‌کند در اختیار این بانک قرار دهند.

    منظور: مجلس نحوه تامین ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بار مالی الحاقی به بودجه را مشخص کند

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:ایجاد هرگونه بار مالی که دولت توان تامین آن را نداشته باشد، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی است.

    مجلس نحوه تامین ۴۴۱ هزار میلیارد تومان بار مالی احکام الحاقی جدید در تبصره‌های مختلف قانون بودجه را مشخص کند.

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *