×

گزارش بازار چهارشنبه 2 اسفندماه؛
تصمیمات حمایتی در جلب نظر سرمایه گذاران بورسی موثر نبود

  • کد نوشته: 240832
  • ۰۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاملات در دو روز ابتدایی آخرین ماه امسال ، پس از دو تصمیم حمایتی (لغو عرضه اولیه ها و عدم فروش از سوی بازارگردانان) همچنان کم حجم و کم رمق به پایان برد و مثبت های ایجاد شده در آن شکل تصنعی داشت. پس از اتفاقات فراوانی که از اردیبهشت سال جاری ضربات کاری به بدنه بورس زد ، آخرین تصمیم دولت مبنی بر انتشار گواهی سپرده 30 درصدی که زمزمه هایی از انتشار دوباره آن به گوش می رسد، بیشترین لطمه را به بورس وارد کرده و سرمایه ها را از بورس فراری داده است. احتمال تغییر روند بورس در اسفند امسال که بسیاربعید به نظر می رسد اما با توجه به ثبات قیمت دلار آزاد برروی 56 هزار تومان ، بورس بالاخره برای تطبیق خود با این قیمت ها وارد میدان خواهد شد ، از این رو به نظر می رسد که امید به تغییر وضعیت بورس را باید به اوایل سال آینده موکول کنیم.
    تصمیمات حمایتی در جلب نظر سرمایه گذاران بورسی موثر نبود
  • بورس جایی است که نیاز به نظم دارد، نیاز به انسجام فکری سیاستگذار دارد تا چرخ‌دنده‌های اقتصادی نرم شود، بچرخد و بازار سرمایه آن پویا شود، دور‌شدن از عقلانیت اکوسیستم سرمایه‌گذاری‌ها را به‌خطر انداخته است.

    نگاهی به تصمیم اخیر انتشار ۲۸۰همتی گواهی‌سپرده خاص ۳۰‌درصدی نشان می‌دهد که چطور اکوسیستم مالی برهم خورده و طرفین عرضه و متقاضی را با چالش‌های جدی مواجه کرده و حتی کارکرد کوتاه‌مدت آن که همان کنترل نرخ ارز بود هم ابتر مانده‌است.

    بورس از نبود نقدینگی رنج می برد

    در این روزها فروشنده‌ها با توجه به ارزندگی سهام خود آنچنان تمایلی برای فروش سهام در قیمت‌های پایین ندارند اما در طرف مقابل خریداران نیز عجله‌ای برای خرید سهام ندارند و این باعث‌شده معاملات بسیار کندی را در بسیاری از نمادها شاهد باشیم.

    پالایشگاهی‌ها کماکان منتظر این هستند تا ببینند مصوبه‌ای که باعث شد تا سودآوری آنها تحت‌الشعاع قرار بگیرد، ملغی می‌شود یا قرار است کماکان اجرایی شود. روز گذشته در خبرها خواندیم که صحبت‌هایی درخصوص ملغی‌کردن این مصوبه انجام‌شده اما با توجه به اینکه تنها یک ماه تا پایان سال‌۱۴۰۲ باقی‌مانده، احتمال می‌رود این موضوع به سال‌آینده موکول شود.

    کماکان فعالان بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران منتظر هستند که یک اقدام جدی برای تزریق نقدینگی را بر روی تابلوی معاملات شاهد باشند تا بتوانند به پشتوانه اعتمادی که ایجاد می‌شود روزهای بهتری را در تالار شیشه‌ای ببینند.

    کارشناسان می گویند احتمال آنکه در هفته آینده شاهد بهبود تقاضا در بازار سهام باشیم ، وجود دارد اما پایداری این موضوع در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

    ترس بورسی ها از دولت است !

    با گذشت ماه ها از درگیری شکل گرفته در خاورمیانه ، می توان گفت که در حال حاضر مهم ترین ریسک بازار سرمایه ، خود دولت است. اگر دولت دخالت خود را در بازار کاهش دهد جریانات منطقه ای و نظامی بیرون کشور اثر زیادی بر بازار نخواهد داشت.

    در جریانات رخ داده از سوی پاکستان ، بازار ۱ تا ۲ روز روند منفی داشت اما زمانی که دولت دخالت جدیدی در صنعت پالایش کشور را مطرح کرد بازار ۵ تا ۶ روز به صورت مداوم در مدار منفی قرار گرفت. این موضوع نشان می دهد که بازار بیشتر از دولت می ترسد تا عوامل بیرونی و احتمال می دهد که ریسک های بیرونی در حقیقت به وقوع نخواهند پیوست.

    بورس از اولویت های دولت نیست

    برخی از اهالی بازار معتقد هستند که در سال آینده با توجه به اینکه آخرین سال ریاست جمهوری ، به شمار می رود ، دولت نیاز به حمایت از بورس دارد اما ولید هلالات ، کارشناس باسابقه بورس معتقد است: این موضوع کمی بعید به نظر می رسد و دولت به این مسئله وزن خیلی زیادی نمی دهد. بررسی بودجه دولت نشان می دهد که در حال حاضر به حدی اوضاع بودجه ای خراب است که در واقع اولویت دولت رضایت بورسی ها نیست و اولویت های دیگری دارد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۵۷۳ واحدی به ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۱۵۶ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۶,۹۳۳ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۱۳ واحدی برروی ۲۴,۷۸۵ واحد ایستاد.

    وپاسار، خودرو، پارسان منفی سازان اصلی بورس بودند و هرمز، فصبا، فزر بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه سازی، کانی غیرفلزی به ترتیب با ارزش معامله ۲۷۶ میلیارد تومان، ۱۶۴ میلیاردتومان و ۱۱۷ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۱۳۲ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۷۲ نماد فعال وجود داشت که ۱۷۲ نماد در مدار مثبت ، ۳۳۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۸ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۶ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز چهارشنبه ۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    امسال صادرات معدن و صنایع معدنی از ۱۲ میلیارد دلار عبور می کند

    مدیر اقتصادی ایمیدرو گفت: پیش بینی می شود ارزش صادرات بخش معدن و صنایع معدنی تا انتهای سال جاری ۱.۵ تا دو میلیارد دلار افزایش یابد.

    امیر نوژن یونسیان با اشاره به برنامه صادراتی این حوزه در سال جاری، اظهار داشت: به رغم وجود چالش هایی، طی ۱۰ ماه سال ۱۴۰۲ ارزش صادرات معدن و صنایع معدنی از ۱۱ میلیارد دلار عبور کرد.

    بهادری جهرمی: بدهی هزینه برق شرکت‌های دولتی پرداخت می‌شود

    سخنگوی دولت گفت:امروز منابع مالی و روش‌های تسویه بدهی برای شرکت‌هایی که دولت برای پرداخت هزینه‌های تامین برق به آنها بدهی داشت پیش‌بینی شد و با تصویب هیئت وزیران این تسویه صورت خواهد گرفت.

    شورای رقابت: افزایش قیمت خودروها براساس صورت‌های مالی است

    در پی انتشار اخباری مبنی بر اخذ مجوز از سازمان حمایت توسط خودروسازان برای به روز شدن قیمت خودروها، پس از بررسی‌های انجام‌شده، قابل تاکید است که بر اساس مصوبه شورای رقابت فرایندی طبیعی رخ داده که خودروسازان پس از ارائه صورت‌های مالی و مستندات تغییرات در قیمت نهاده‌های تولید (همچون سایر کالاها)، می‌توانند قیمت محصولات خود را به روز کنند.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *