×

در آستانه عرضه اولیه ؛
جزییات فروش و سود سازی «آردینه» / وضعیت «آردینه» نسبت به رقبای بورسی چگونه است؟

  • کد نوشته: 240000
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • سهام آردینه ، فردا 25 بهمن ماه، در بازار دوم فرابورس ایران به روش ترکیبی عرضه اولیه خواهد شد. از این جهت نگاهی به آخرین صورت مالی منتشر شده توسط این شرکت انداخته و به بیان نکات مهم و کلیدی آن پرداخته ایم.
    جزییات فروش و سود سازی «آردینه» / وضعیت «آردینه» نسبت به رقبای بورسی چگونه است؟
  • شرکت آردینه از سال ۱۳۷۶ فعالیت خود را جهت به کارگیری مدرن ترین و مجهزترین ماشین آلات تولید نشاسته، گلوتن و گلوکز از کشورهای اروپایی آغاز نموده و در حال حاضر این صنعت مدرن دارای تجهیزات پیشرفته کنترل کیفیت است که قادر به ساخت نشاسته فوق تصفیه، گلوتن، گلوکز فوق تصفیه اسیدی و آنزیمی و دکستروز مایع در شرایط کاملا بهداشتی است.

    فرآورده های تولیدی توسط این شرکت منطبق بر استانداردهای ملی و بین المللی است و جایگاه ویژه‌ ای را در صنایع غذایی خصوصا فرآورده های گوشتی(سوسیس، کالباس، همبرگر) ، ماکارونی، شیرینی و شکلات، تافی، گز، سوهان ، حلوا شکری، مربا، بستنی، آدامس و … دارد.

    نگاهی به ظرفیت های تولید

    آخرین صورت مالی شرکت که مربوط به دوره ۹ ماهه و منتهی به پایان آذرماه امسال است ، میزان تولیدات محصولات را به شرح ذیل نشان می دهد:

    مواد اولیه مورد نیاز شرکت

    محصولات تولیدی آردینه عموما بر پایه گندم است؛ پس آردگندم حدود ۹۸ درصد از موارد اولیه را تشکیل می دهد و قطعا نوسانات نرخ گندم می تواند برای این شرکت حائز اهمیت باشد.

    آردینه معتقد است کیفیت آرد گندم مصرفی تاثیر زیادی بر میزان و کیفیت محصول نهایی دارد و از این روز شرکت جهت تامین دائمی آرد مصرفی خود، در سال های گذشته اقدام به خرید و تجهیز کارخانه صنعتی و تولیدی آرد انوشیروان اصفهان جهت آسیابانی گندم نموده و کل نیاز شرکت به آرد گندم از این محل تامین می شود.

    نرخ مواد اولیه اصلی باتوجه به داخلی بودن آن متاثر از نرخ ارز نبوده و براساس قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان تعیین می شود.

    این شرکت عضو انجمن کارفرمایی تولیدکنندگان نشاسته، گلوکز و صنایع وابسته است و اصولا در هر سال با مشخص شدن نرخ خرید تضمینی گندم و بالطبع آن، نرخ آرد که حدود ۸۵ درصد بهای تمام شده محصول را در اختیار دارد، نرخ فروشی را با توجه به نرخ های قبلی و کشش بازار مشخص می نماید بدیهی است که به دلیل کیفیت های متفاوت محصولات تولیدی در شرکت های مختلف قیمت فوق الذکر به عنوان نرخ پایه در نظر گرفته می شود و براساس آنالیز کیفی سفارشات مشتریان قیمت فروش با مشتری توافق می شود.

    هر زمانی که در متغیرهای محاسبه بهای تمام شده نظیر قیمت آرد، نرخ دستمزد، نرخ مواد اولیه کمکی، کشش بازار صادراتی و …. تغییری حاصل شود این شرکت نیز نسبت به تغییر نرخ فروش محصولات اقدام می نماید.

    رقبای بورسی آردینه

    مشابه ترین فعالیت در میان شرکت های فعال در بازار سرمایه که می تواند به عنوان رقیب برای آردینه شناخته شود ، شرکت گلوکوزان و گروه صنعتی پژوهشی فرهیختگان زرنام است. (گلوکوزان از شرکت های قدیمی بازار سهام به شمار می روند اما زرنام هنوز در حال طی کردن مراحل جهت عرضه اولیه است. )

    مقایسه ای از وضعیت درآمدزایی و سودسازی آردینه در مقایسه با سایر رقبا در پایان دوره ۹ ماهه را در ادامه مشاهده می کنید:

    جزییات فروش محصولات

    بیشترین سهم فروش داخلی محصولات در پایان دوره ۹ ماهه امسال با سهم ۵۱ درصدی از فروش به گلوکز گندم اختصاص دارد.

    آردینه همچنین گلوتن گندم را به کشور ترکیه صادر می کند که آخرین میزان صادرات آن به شرح ذیل بوده است:

    وضعیت عملکرد ۹ ماهه آردینه

    سرمایه ثبت شده این شرکت برابر ۴۰ میلیارد تومان بوده است.

    آردینه در پایان دوره ۹ ماهه امسال به جمع درآمد عملیاتی ۶۳۸.۸ میلیارد تومان رسیده که ۲۳ درصد بیشتر از دوره مشابه قبل بوده و بهای تمام شده آن با رقم ۴۲۱ میلیارد تومان افزایش ۴۴ درصدی داشته است.

    سود ناخالص با افت ۴ درصدی به ۲۱۷.۸ میلیارد تومان رسیده و سود عملیاتی با کاهش ۶ درصدی به ۲۱۰.۲ میلیارد تومان رسیده است.

    سود خالص با رقم ۲۰۶.۷ میلیارد تومان ۴ درصد بیشتر از دوره قبل بوده اما سود خالص هر سهم به دلیل هزینه های این دوره ، با افت ۹۰ درصدی به ازای هر سهم برابر ۵۱۶.۹ تومان گزارش شده است.

     

     

     

     

     

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *