×

گزارش بازار یکشنبه 13 اسفندماه؛
جهش چشمگیر بورس همراه با رکورد خوب ارزش معاملات خرد / سکوی پرتاب بورس باز هم برپایه دلار بنا شد

  • کد نوشته: 241981
  • ۱۳ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • شاخص کل بورس اوراق بهادار در روز جاری با سرعت غیرقابل کنترلی جهش 60 هزار واحدی را پشت سر گذاشت. تحلیلگران معتقدند چنانچه بازار با آرامش اما پیوستگی به حرکت در مسیر صعودی ادامه دهد ، پایداری آن در روند صعودی بیشتر خواهد بود. از این روز افزایش این چنینی رقم شاخص در یک روز ، آن هم بعد از مدت ها ریزش و رکود، برای فعالان بازار سرمایه می تواند کمی ترسناک باشد. به هر روی بازار سرمایه دومین روز هفته را هم در مدار مثبت پشت سر گذاشت و ارزش معاملات خرد نیز امیدوارکننده شده است.
    جهش چشمگیر بورس همراه با رکورد خوب ارزش معاملات خرد / سکوی پرتاب بورس باز هم برپایه دلار بنا شد
  • آنچه مسلم است ، بورس جهش و پرتاب شتابان خود در دو روز گذشته را تحت تاثیر افزایش قیمت هایی که در بازار دلار رخ داده، طی کرده است. همواره بسیاری از تحلیلگران معتقد بودند یکی از اصلی ترین و مهم ترین موتورهای رشد بازار، نوسانات مثبت نرخ دلار است و رشد دلار با وقفه کوتاه می تواند بر بازار سهام اثر بگذارد.

    چرا دلار برای معاملات بورس تا این اندازه مهم است؟

    در وهله اول ، نرخ دلار بر سودآوری شرکت ها تاثیرگذار خواهد بود. بورس تهران یک بورس کامودیتی محوز است و بیش از ۶۰ درصد ارزش بازار سهام را شرکت هایی تشکیل می دهند که تولیدات آن ها با بازارهای جهانی مرتبط می شود. بنابراین تغییرات نرخ دلار می تواند به طور مستقیم سودآوری شرکت ها و به تبع آن ارزش سهام آن ها را تحت تاثیر قرار دهد.

    همچنین افزایش نرخ دلار بر قیمت دارایی های شرکت ها اثر دارد. همانطور که افزایش نرخ دلار در کشور قیمت ها در انواع بازارها را تحت تاثیر قرار می دهد. ارزش دارایی شرکت ها نیز که شامل ساختمان، ماشین آلات و مواردی از این قبیل می شود را تحت تاثیر خود می گذارد.

    بررسی آمارهای سال‌های گذشته نشان می‌دهد که اصولا بازار سهام با یک وقفه زمانی به افزایش یا کاهش نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد. این مهم در سال‌جاری نسبت به سال‌های قبل کمتر مشاهده شده است. اما دلیل این امر چیست؟

    در پاسخ به این پرسش مهم و دلایل واگرایی نسبی دلار و نماگر اصلی بازار می‌توان اینطور بیان کرد که ریشه افزایش نرخ دلار در کنار بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران به برخی از تصمیمات سیاستگذاران اقتصادی  سبب این امر بوده‌اند.

    اگرچه افزایش نرخ دلار بر سود شرکت‌ها و ارزش دارایی آنها اثر می‌گذارد، اما این مساله به خودی خود نمی‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. بلکه این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که در مقابل سرمایه‌گذاران تمایل داشته باشند پول خود را وارد بازار کرده و سهام شرکت‌های مورد نظر خود را خریداری کنند. اما بر اثر عدم اعتماد و نگرانی های گسترده ای که سیاست گذار از ابتدای سال جاری در دل سهامداران بورسی ایجاد کرده بود، این اتفاق با تاخیر زمانی بیشتری نسبت به گذشته در حال رخ دادن است.

    افزایش رقم شاخص های اصلی بازار سرمایه به مدد بزرگان بازار در این هفته ، در کنار تکان خوردن ارزش معاملات خرد ، بارقه هایی از امید به صعود بورس را در دل فعالان این بازار روشن کرده است.

    توصیه به سرمایه گذاران

    در بسیاری از نمادها طی دیروز و امروز شاهد رشد قیمت بودیم اما همچنان هراس از تداوم افت قیمت‌ سهام و جو هیجانی ناشی از کنترل انتظارات تورمی از مهم‌ترین مباحث در میان بورسی‌ها است. به این ترتیب بازار سهام که در ماه‌های اخیر دوره‌های کاهشی را تجربه کرده، در اتفاقی کم‌سابقه طی سال جاری طی دو روز متوالی جهش های خوبی را ثبت کرد. اما در عین حال تحلیلگران بر این باورند که سرمایه‌گذاران نباید در بورس به دنبال کسب سود نامتعارف یا به‌اصطلاح نجومی در زمانی اندک باشند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با جهش چشمگیر ۶۰۴۶۹ واحدی به ۲ میلیون و ۱۴۷ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۱۵۵۵۸ واحدی با رسیدن به رقم ۷۴۰,۲۱۳ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش چشمگیر ۴۳۸ واحدی برروی ۲۵,۲۱۷ واحد ایستاد.

    فملی، فولاد، شپنا مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا، خاور، زاگرس بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی، فرآورده نفتی به ترتیب با ارزش معامله ۷۱۳ میلیارد تومان، ۴۴۱ میلیاردتومان و ۳۲۲ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۷۰۵۴ میلیارد تومان بود. این رقم به عنوان پنجمین رکورد بین روزهایی با بیشترین ارزش معاملات خرد از مهرماه تاکنون ثبت شد.

    در بازار امروز ۶۶۱ نماد فعال وجود داشت که ۴۵۲ نماد در مدار مثبت ، ۱۳۱ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۰۴ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    ترامپ آرای جمهوری‌خواهان در میشیگان و میسوری را درو کرد

    براساس برآوردهای شبکه خبری NBC دونالد ترامپ، نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، رقیب خود، نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده در سازمان ملل را در گردهمایی کنگره جمهوری خواهان میشیگان شکست داده و تقریباً ۹۸ درصد از آرا را به دست آورده است.

    منظور: تورم سال آینده مبنای افزایش مزد است

    رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت:آن‌چه مبنای پیشنهاد و تصمیم دولت برای افزایش حقوق و دستمزد است، تورم انتظاری سال آینده است.

    امیدواریم در مذاکرات میان تشکل‌های کارگری و دولت به یک نرخ معقول افزایش دستمزد برسیم تا موضوع تورم انتظاری از کنترل خارج نشود.

    اگر بخواهیم رشد حقوق و دستمزد را نسبت به سایر اقشار متفاوت افزایش دهیم، این مطابق عدالت برای همه اقشار نخواهد بود.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *