×

گزارش بازار دوشنبه 30 بهمن ماه؛
حرکت آهسته و با احتیاط بورس در مسیر صعودی / بازدهی منفی ۴.۴ درصدی شاخص بورس در یازدهمین ماه سال

  • کد نوشته: 240622
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • آخرین روز معاملات بازار سرمایه در بهمن ماه با افزایش رقم شاخص کل به پایان رسید تا حرکت آهسته اما با احتیاط شاخص کل در سومین روز هفته ادامه داشته باشد. هرچند که بازار سرمایه در ماه های اخیر محرک جدی و تاثیرگذاری به خود ندیده اما وضعیت کلی اقتصاد که با سیاست های دستوری در حال کنترل است و هم چنین قیمت دلاری که برخلاف اظهارات مسئولان قصد پایین آمدن و رسیدن به مرزهای قبلی را ندارد، می تواند مهم ترین محرک برای شروع یک روند صعودی در بورس باشد. به هرحال فعلا با مثبت های دو روز گذشته نمی توان گفت که بازار سرمایه در مسیر صعود افتاده اما کارشناسان بازار به بهبود وضعیت در اسفندماه امیدوارند. به هرحال در همیشه بر روی یک پاشنه نمی چرخد و موج افزایش قیمت ها بالاخره دیر یا زود به بازار سهام هم خواهد رسید.
    حرکت آهسته و با احتیاط بورس در مسیر صعودی / بازدهی منفی ۴.۴ درصدی شاخص بورس در یازدهمین ماه سال
  • شاخص کل بورس اوراق بهادار بهمن ماه را با افت ۴.۴ درصدی پشت سر گذاشت و همانند سایر ماه های گذشته، بازدهی خوبی برای سهامداران نداشت. ارزش معاملات خرد بازار در اکثر روزهای این ماه بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان نوسان می کرد و میزان خروج پول حقیقی ها از بازار قابل توجه بود. فضای ناشفاف بورس سبب شده تا فعالان این بازار نتوانند تصمیمات قاطع اتخاذ کنند و علی رغم ارزندگی قیمت سهم ها ، خریدار در بازار وجود ندارد.

    بورس می تواند تغییر مسیر دهد

    در شرایطی که بازار سهام به‌شدت تحت‌تاثیر سیاست‌های انقباضی، مورد بی‌‌‌‌‌توجهی قرارگرفته و سرمایه‌ها علاقه بسیاری به نرخ بدون‌ریسک دارند، خبرهای مثبتی به‌گوش می‌رسد.

    رئیس بانک‌مرکزی تمایل بسیاری به اوراق ۳۰درصدی داشته و از سیاست خود عقب‌نشینی نکرده‌است. در این وضعیت، جابه‌‌‌‌‌جایی برخی از مدیران و وضع برخی قوانین سبب شده‌است تا فشار فروش کاهش یابد. عدم‌الزام بازارگردانان به قرارگرفتن در موقعیت فروش و در عین حال، توقف عرضه‌اولیه‌ها نشان از آن دارد که سیاستگذار بورسی تمایل دارد جلوی ریزش بیشتر بازار را بگیرد.

    طی سال‌های اخیر عمده سیاست‌ها و رویکرد در جهت آن بوده‌است که شاخص بازار سهام به سبب رشد نرخ دلار به‌طور مطلق رشد کند، اما متاسفانه سیاستگذارها از کنترل تورم برای حل اساسی مشکلات کشور و به‌خصوص بازار سرمایه که به بخش حقیقی اقتصاد مرتبط است، غافل شده‌اند.

    امیدواریم رویکردهای فعلی موفق بوده و جلوی تورم و رشد نقدینگی را بگیرد. اما اگر چنین نشود، احتمالا بازار سرمایه به واسطه رشد احتمالی نرخ دلار، تمایل شدیدی به‌فروش پیاپی ندارد. انتظار می‌رود، بازار وارد روند خنثی شده و در محدوده‌های فعلی نوساناتی را تجربه کند. محدوده نوسان احتمالا بین ۲میلیون تا ۲میلیون و ۲۰۰هزار واحد باشد. عبور از این حمایت و مقاومت ذکرشده، نیازمند تحولات جدی در سیاست پولی و ارزی بانک‌مرکزی است. شرکت‌های بورسی با وجود همه ریسک‌ها و چالش‌ها، پتانسیل خوبی برای رشد دارند و از این منظر تهدید جدی متوجه صنایع بورسی نیست. نرخ رشد نیز در عملکرد بازار موثر است و بر روی نسبت قیمت به سود بازار نیز نمایان می‌شود. اگر رویکرد فعلی، جوابگو باشد و نقدینگی کنترل شود، نه برای کوتاه‌مدت بلکه در بلندمدت به نفع اقتصاد و بازارها خواهد بود و اگر موثر واقع نشود احتمالا نرخ رشد انتظاری برای سود شرکت‌ها بر ریسک ناشی از افزایش نرخ بهره غلبه می‌کند.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۶۶۰۹ واحدی به ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۴۵۸۸ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۷,۳۰۳ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با رشد ۱۴۲ واحدی برروی ۲۴,۸۳۶ واحد ایستاد.

    فولاد، شستا، بوعلی مثبت سازان اصلی بورس بودند و فصبا، غصینو، وسپهر بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی، انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله ۳۳۲ میلیارد تومان، ۱۶۷ میلیاردتومان و ۱۵۵ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۷۵۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۰ نماد فعال وجود داشت که ۳۴۳ نماد در مدار مثبت ، ۱۴۶ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۲ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۴۴ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

                                         

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    افزایش قیمت خودرو در سال آینده

    دنیای اقتصاد نوشت: با وجود تکذیب افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو، شواهد و قرائن نشان می‌دهد سیاستگذار در پشت صحنه مشغول آماده‌سازی مقدمات اصلاح قیمت از مسیرهای فرعی است.

    عرضه خودرو در بورس‌کالا، ارائه محصولات کاملا جدید، عرضه خودروهای ارتقایافته و فروش در حاشیه بازار، به‌عنوان مسیرهای فرعی شناخته می‌شوند.

    با توجه به اینکه شورای رقابت دیگر دخالت مستقیم در قیمت‌گذاری و نحوه عرضه خودروها ندارد، ممکن است در سال آینده بار دیگر از مدل «خودروی بورسی» برای کاهش تبعات قیمت‌گذاری دستوری و جبران بخشی از زیان خودروسازان استفاده شود.

    اتفاقا اخیرا نیز خودروسازان اعلام کرده‌اند عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان یکی از شیوه‌های کاهش زیان‌دهی، در دستور کار سال آینده خود قرار داده‌اند. با عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان می‌توانند محصولات خود را با قیمتی بالاتر از نرخ‌های دستوری – اما کمتر از بازار آزاد – به فروش برسانند و علاوه بر اینکه زیان نخواهند داد، سود نیز می‌کنند.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *