×

گزارش بازار دوشنبه 9 بهمن ماه؛
حرکت بورس خلاف جهت دلار و طلا / بررسی چرایی ساز مخالف بورس برای قرارگیری در مسیر صعود

  • کد نوشته: 238359
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • در ادامه درگیری های خاورمیانه، شب گذشته با هدف گیری یک پایگاه نظامی در اردن برای اولین بار از شروع درگیری ها ، تعدادی از سربازان آمریکایی کشته و مجروح شدند. این اتفاق سبب شد تا در دقایق ابتدایی نام ایران در صحبت های دولتمردان آمریکایی شنیده شود ، اما پس از انتشار واکنش رسمی ایران و اعلام بی خبری از این موضوع ، ابهامات برطرف شد. اما بر هر روی به نظر می رسد تشدید تنش ها در خاورمیانه تاثیر خود را در بازار امروز ایران نشان داده و دلار در بازار آزاد برروی قیمت های بیش از 57 هزار تومان مورد معامله قرار می گیرد. در بازار طلا هم شاهد افزایش نسبی بودیم. اما بورس مثل همیشه قافله پس است و واکنش منفی به این موضوع داشته است.
    حرکت بورس خلاف جهت دلار و طلا / بررسی چرایی ساز مخالف بورس برای قرارگیری در مسیر صعود
  • نگاهی به پیشینه تاریخی بورس ثابت می کند که این بازار همواره با اختلاف زمانی از بازار دلار در سربالایی صعود قرار می گیرد. یعنی هر زمانی که دلار میل به افزایش می گذارد ، بازار بورس با یک فاصله زمانی تغییر مسیر می دهد و در صدد جبران عقب ماندگی های خود برمی آید. هرچند که در این روزها بارها از سوی مسئولان مختلف به این موضوع اشاره شده که افزایش نرخ دلار در بازار موقتی است و در روزهای آتی تب تند این ارز مهم و تاثیرگذار ، فروکش می کند اما از دیدگاه اقتصاددانان بی طرف مسئله شکل دیگری دارد و با توجه به افزایش هایی که در هفته های اخیر تجربه کرده بعید به نظر می رسد ریزش قابل توجهی را تجربه کند.

    چرا بورس رشد نمی کند؟

    پس از آنکه بورس سه روز پشت سر هم وضعیت متعادل ، آرام و مثبت داشت ، امروز مجددا تحت تاثیر مواردی که در بالا به آن اشاره کردیم در سرازیری افتاد.

    وضعیت کلی بازار نشان از عدم اقبال و تمایل به خرید سرمایه گذاران خرد دارد. ترس از تنش های جنگی منطقه ای و برخی تغییرات در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های اقتصادی دولت که بارها به آن اشاره کردیم و هم چنین مسائل مالیاتی ، همگی باعث تقویت این حس ناامنی در میان فعالان بازار سرمایه شده و تمایلات را به سمت بازارهای امن تر طلا و ارز برده است.

    به هر سو موارد بالا دلیلی بر همیشگی بودن روند منفی معاملات در بورس نخواهد بود و بالاخره بورس هم خود را با نرخ های حاکم شده در سایر بازارها منطبق می کند.

    شنیده های غیررسمی حاکی از آن است که نرخ دلار نیمای توافقی برابر ۵۱۲۰۰ تومان شده و این سیگنال بسیار مهمی برای بازار سهام به شمار می رود.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۷۷۳۴ واحدی به ۲ میلیون و ۱۲۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۱۷۸۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۳۸,۶۵۲ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۱۱۴ واحدی برروی ۲۵,۵۴۶ واحد ایستاد.

    فولاد، شپنا، وغدیر منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، وسپهر، هرمز بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    انبوه سازی، خودرو، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۵۶۵ میلیارد تومان، ۳۰۵ میلیاردتومان و ۲۷۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۴۹۸۸ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۸۳ نماد فعال وجود داشت که ۱۸۳ نماد در مدار مثبت ، ۳۴۹ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۳۲ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۵ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز دوشنبه ۹ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    بیانیه سنتکام درباره جزئیات تلفات نظامیان آمریکایی در اردن

    فرماندهی مرکزی آمریکا موسوم به سنتکام با اننتشار بیانیه‌ای، جزئیات بیشتری درباره تلفات نیروهای آمریکایی در اردن اعلام کرد.

    در بیانیه سنتکام آمده است: «پایگاه آمریکایی هدف قرار گرفته در شمال شرقی اردن قرار دارد و در هنگام حمله ۲۵۰ سرباز در آن حضور داشته است. همچنین به طور کلی این پایگاه میزبان حدود ۳۵۰ سرباز پیاده نظام و نیروی هوایی برای انجام ماموریت های پشتیبانی است.»

    به گفته فرماندهی مرکزی آمریکا در منطقه، حمله به پایگاه پشتیبانی لجستیکی در برج ۲۲ شبکه دفاعی اردن رخ داد که بر اثر این حمله، ۳ سرباز کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند که حال ۸ نفر از زخمی‌ها وخیم است.

    سنتکام گفته است که ۸ سرباز مجروح که حال  وخیمی داشتند، برای دریافت مراقبت های بهداشتی و درمانی پیشرفته از اردن خارج شدند.

    آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست

    «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده گفت:آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست؛ چنانچه درگیری گسترده‌تری با ایران رخ دهد، باید با احتیاط عمل کنیم.

    می‌دانم که دشمنانی وجود دارند و فقط می‌توانم بگویم ایران حداقل می‌داند که خواهان درگیری گسترده‌تر با آمریکا نیست.

    هدف ما بازدارندگی و در عین حال محافظت از نیروهای آمریکایی است نه ورود به یک درگیری گسترده و جنگ تمام‌عیار.

    المیادین: اهداف حمله احتمالی آمریکا، شامل عراق و سوریه می‌شود

    شبکه المیادین گزارش داد، اهداف حمله احتمالی که برای پاسخ به کشته شدن سربازان آمریکایی در مرز اردن به جو بایدن رئیس جمهور آمریکا ارائه شده است در عراق و سوریه قرار دارند.

    این شبکه لبنانی افزوده است: به دنبال کشته شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، درخواست‌ها در آمریکا برای توقف جنگ غزه افزایش یافته است.

    واکنش رسمی ایران درباره حمله به نیروهای آمریکا

    کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت:گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از ایران دستور نمی‌گیرند.

    ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، اما در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *