×

گزارش بورس یکشنبه 1 بهمن ماه ؛
خروج پول از گردونه معاملات بورس در آغاز بهمن ، ادامه یافت / کنترل دستوری تورم در سال جاری بیشترین ضربه را به بورس زده است

  • کد نوشته: 237418
  • ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • درحالی که در دی ماه معاملات بازار سهام آمیخته با رکود و روند کاهش قیمت ها بود ، در اولین روز بهمن ماه هم شاهد ادامه روند نزولی در بازار بودیم و خروج پول از گردونه معاملات ادامه داشت. در جریان دادوستدهای دی ماه ، بازار سهام ، عملکرد قابل توجهی نداشت و افت حدود 2 درصدی شاخص کل شاهدی براین مدعاست. شاخص هم وزن نیز نشان دهنده افت کمتر از 1 درصدی بود و در مجموع شاهد آن بودیم که بازار سهام عملکرد بدی از خود به ثبت رساند. با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی کشور فعلا امیدواری چشمگیری برای بازار سهام وجود ندارد مگر اینکه، نرخ دلار در مدار صعود قرار بگیرد و به تبعیت از آن بازار سهام هم تکان جدی بخورد.
    خروج پول از گردونه معاملات بورس در آغاز بهمن ، ادامه یافت / کنترل دستوری تورم در سال جاری بیشترین ضربه را به بورس زده است
  • بررسی آمار و ارقام معاملاتی یک ماهه نخست زمستان امسال نشان می‌دهد که در ماه گذشته برای دومین ماه متوالی روند خروج پول از صندوق‌های بادرآمد ثابت ادامه‌دار بوده‌است. با توجه به اینکه در ماه گذشته نیز بازار برای ششمین ماه متوالی با خروج پول حقیقی همراه بوده‌است، باید مقصد این پول‌ها را در جای دیگری جست‌وجو کرد. نگاهی به روند معاملات دلار در بازار آزاد و سکه رفاه در بورس‌کالا نشان می‌دهد که میانگین قیمت دلار در دی ماه به ۵۱ هزار و ۳۳۰ تومان رسیده وو این در حالی است که میانگین قیمت دلار در آذرماه در کانال ۵۰ هزارتومانی قرار داشت.

    میانگین قیمت سکه رفاه نیز با افزایش همراه بوده و از ۲۹ میلیون تومان به ۳۰.۵ میلیون تومان ارتقا یافته است.

    بازار طلا هم در دی ماه در مدار افزایش قرار داشت، در نتیجه با توجه به افزایش قیمت ها در بازار ارز و همچنین طلا و سکه می توان چنین استنباط کرد که پول های خارج شده از صندوق های با درآمد ثابت در سایه رکود حاکم بر بورس ، به سمت بازارهای موازی از جمله دو بازار نام برده ، روانه شده اند.

    حائز اهمیت است که در مجموع ۶ ماه اخیر به صورت تجمعی ۲۴ هزار و ۵۴۹ میلیارد تومان پول حقیقی از گردونه معاملات سهام و حق تقدم خارج شده است. خروج پول از بازار سهام در دی ماه ، شتاب بیشتری گرفت و در ماه گذشته ، ۳ هزار و ۹۸۹ میلیارد تومان از بازار سهام خارج شد. همچنین میانگین ارزش معاملات خرد نیز دوباره به کانال ۴ هزار میلیارد تومانی بازگشت.

    اقدامی برای بازگشت اعتماد به بورس صورت نمی گیرد

    در بررسی عواملی که موجب پیش آمدن چنین روزهایی شده است ، میتوان به موارد مختلفی اشاره کرد که قطعا یکی از مهم ترین آن وضعیت قانون گذاری های بدون فکر مسئولان برای این بازار بوده است.

    کارشناسان بازار معتقد هستند که محتمل ترین شرایط برای بازار در مقطع کنونی ، این است که بازار به نوسان در محدوده هایی فعلی ادامه دهد.

    بازدهی شاخص کل ازابتدای سال جاری به ۱۰ درصد رسیده و عملکرد بسیار ضعیفی به سمار می رود. به هرروی فعالان این بازار در این روزها بیش از هر چیزی چشم انتظار دلار هستند ، چنانچه روند رو به افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد ، بازار سهام از وضعیت بی تفاوتی فعلی خارج خواهد شد و با یک تاخیر زمانی کوتاه هم سو با دلار حرکت خواهد کرد.

    ریسک های داخلی ما از ریسک های بین المللی پیشی گرفته است

    علیرضا تاجبر، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه متاسفانه بازار سرمایه شرایط خوبی ندارد، به دنیای اقتصاد گفت: چند ماهی هست که متاثر از خبرهای خوب و بنیادی منتظر صعود بازار هستیم، اما مدام اتفاق‌هایی می‌افتد که سرمایه‌گذاران را ناامید می‌کند و مشخصا اتفاقات داخلی مدنظر است.

    تصمیمات دولت درخصوص نرخ بهره که عامل بسیار مهمی است، یکی از این موضوعات است. در حال‌حاضر نرخ تامین مالی به بالای ۳۰‌درصد هم رسیده و این موضوع به‌شدت روی بازار سرمایه تاثیرگذار است. وی ادامه داد: از طرفی سایر تصمیمات دولت درخصوص صنایع مختلف نیز به این اتفاق دامن‌زده، در مورد بانک‌ها مالیات عدم‌ایفای تعهد وام مسکن، در مورد صادرکنندگان نرخ‌های صادراتی، در مورد معادن احتمال افزایش حق انتفای معادن، در مورد پتروشیمی‌ها افزایش نرخ خوراک و دیروز هم خبری داشتیم در مورد کاهش نرخ خرید بنزین از پالایشگاه‌ها.

    این موضوعات اینطور به سرمایه‌گذاران سیگنال می‌دهد که دولت‌ درصدد

    دریافت بخشی از سود شرکت‌های بزرگ بازار سرمایه است و با وجود تمام پتانسیل‌های بنیادی که وجود دارد؛ اراده‌ای برای افزایش قیمت‌ها در بورس و بهبود وضعیت شاخص ندارد.

    تاجبر  بیان‌کرد: طی چند هفته اخیر بازار ریسک‌های سیاسی خیلی مهمی را از سر گذراند، ولی اتفاقات داخلی و تصمیمات دولت بیشتر از تنش‌های سیاسی تاثیر منفی بر بازار سرمایه گذاشته و همین تصمیمات هم مانعی شده تا افزایش قیمت‌ها را شاهد باشیم. دولت باید برای افزایش شاخص بورس و رسیدن قیمت‌ها به سطوحی که باید برسد، اقدامی عملی داشته‌باشد، نه اینکه هر هفته برای یک صنعت ریسک جدیدی اعمال کند، اما متاسفانه هنوز ما اقدامی عملی را از سوی دولت شاهد نبوده‌ایم و اینطور به‌نظر می‌رسد که دولت عامدانه از افزایش قیمت‌ها در بازار سهام جلوگیری می‌کند.

    این تحلیلگر گفت: دولت نشان‌داده که امسال اولویتش پایین نگه‌داشتن تورم است و بابت این اولویت هزینه بسیار گزافی را برای ثابت نگه‌داشتن نرخ ارز پرداخت کرده اما واقعیت در بازارها مخصوصا بازارهای طلا، خودرو و مسکن نشان‌داده که هیچکدام از این بازارها با دلار ۵۰‌هزار‌تومانی معامله نمی‌شوند و دلاری که در محاسبه این بازارها اعمال می‌شود خیلی فراتر از این قیمت‌هاست. مطمئنا دولت موفق نخواهد شد قیمت دلار را در این سطوح نگه دارد، اما شائبه‌ای که در بازار سرمایه وجود دارد این است که ظاهرا دولت افزایش شاخص بورس را تورم‌زا می‌داند و با وجود اینکه چنین چیزی اصلا درست نیست، هیچ‌وقت ‌پای صحبت‌های فعالان بازار ننشسته است تا بتوان این مورد را رد کرد.

    وی ادامه داد: در هر حال به‌نظر می‌رسد دولت تا حدی می‌تواند دلار را در این قیمت‌ها نگه دارد و به‌زودی دلار هم خود را به همان قیمت‌هایی که در سایر بازارها اعمال می‌شود، خواهد رساند و به‌دنبال آن ما شاهد افزایش تورم خواهیم بود. این تورم می‌تواند از انتهای امسال شروع شود، کما اینکه به‌دنبال ریسک‌های سیاسی منطقه‌ای شاهد افزایش جزئی قیمت دلار بودیم که به‌نظر محرکی برای افزایش قیمت دلار در روزهای آتی است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش ۱۳۷۲۴ واحدی به ۲ میلیون و ۱۵۳ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۱۰۰۳۰ واحدی با رسیدن به رقم ۷۴۴,۳۰۲ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۳۷۱ واحدی برروی ۲۵,۶۷۰ واحد ایستاد.

    تاپیکو، شستا، شتران منفی سازان اصلی بورس بودند و بپاس، آریا، فصبا بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    فلزات اساسی، خودرو، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۴۹۳ میلیارد تومان، ۲۹۶ میلیاردتومان و ۲۵۶ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۵۵۲۳ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۰ نماد فعال وجود داشت که ۱۰۸ نماد در مدار مثبت ، ۴۷۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۷۴ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۶ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز یکشنبه ۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

     

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *