×

رونق در معاملات شمش فولاد/ ۹۴ درصد عرضه های فولادی در بورس کالا معامله شد

  • کد نوشته: 237606
  • ۰۲ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • معاملات شمش فولاد در بورس کالا در دومین روز بهمن ماه نشان می دهد که 94 درصد عرضه ها مورد معامله قرار گرفت.
    رونق در معاملات شمش فولاد/ ۹۴ درصد عرضه های فولادی در بورس کالا معامله شد
  • ۹۴ درصد شمش فولاد عرضه شده در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران در روز دوم بهمن ماه مورد معامله قرار گرفت. کاهش محسوس حجم عرضه در این رشد نسبت معاملاتی موثر بود.

    ۹۴ درصد عرضه معامله شد

    بالغ بر ۱۰۷ هزار تن شمش فولاد در رینگ صنعتی بورس کالای ایران ظرف روز دوشنبه دوم بهمن ماه عرضه شد؛ کف قیمت پایه برای این محصول برابر ۱۸ هزار و ۲۰۰ تومان تعیین شد؛ سقف قیمت پایه نیز برابر ۱۹ هزار و ۱۴۳ تومان بود. برای این میزان محصول تقاضایی بالغ بر ۱۹۶ هزار تن در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران به ثبت رسید میزان تقاضا نسبت به تقاضای معمول هفتگی در این رینگ تغییر محسوسی نداشت، اما کاهش حجم عرضه بر رونق معاملات شمش فولاد افزود. در این شرایط ایجاد جریان افزایشی در بازار آزاد ارز و رشد انتظارات تورمی نیز باعث شد تا علی‌رغم رشد سقف قیمت پایه، بر حجم معاملات در رینگ فیزیکی بورس کالای ایران افزوده شود. به این ترتیب در این روز ۱۰۱ هزار تن شمش فولاد از این بازار به فروش رفت و به این ترتیب نسبت حجم معامله به عرضه به ۹۴ درصد رسید.

    گرانی فولاد؛ به زیان نوردکار

    ظرف دوشنبه دوم بهمن ماه ۱۰۱ هزار تن شمش فولاد با میانگین قیمت پایه ۱۹ هزار و ۲۱۲ تومان مورد معامله قرار گرفت.  با احتساب مالیات ارزش افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام شده این شمش برای نوردکار به ۲۱ هزار تومان می‌رسد. با احتساب هزینه حمل حداقل ۵۰۰ تومانی برای انتقال این شمش به واحد نورد و هزینه تبدیلی برابر ۱.۱ درصد نرخ شمش؛ میلگرد تولیدی با این فولاد نرخ تمام شده‌ای برابر ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان دارد. این در حالی است که در همین زمان هر کیلوگرم میلگرد در بازار آزاد تهران با نرخی در محدوده ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله می‌شود و به این تریتب نرخ شمش فولاد مطابقتی با کشش قیمتی محصول نهایی در بازار ندارد.

    منبع: اکو ایران
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *