×

گزارش بورس شنبه 5 اسفند؛
سیاست حبس پول به ضرر بورس و سایر بازارهای مالی تمام خواهد شد /نبود نقدینگی چرخ تولید کشور را کند کرده است

  • کد نوشته: 241125
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • به روزهای پایانی سال نزدیک و نزدیک تر می شویم و همچنان تقاضای قابل توجه و چشمگیری در بازار سهام شکل نگرفته است. فعالان بورسی، دولت را مسبب اصلی وضع به وجود آمده می دانند. آنطور که از شواهد و آمارها بر می آید علاوه بر نبود نقدینگی در بازار سهام ، نقدینگی برای تولید هم وجود ندارد و چرخه تولیدی کشور در نیمسال دوم کند شده است. حبس نقدینگی با نرخ سودهای 30 -40 درصدی ، تصمیمی است که توسط دولتمردان برای کنترل تورم گرفته شده است، اما آیا این روش از کنترل برای بازه بلند مدت پاسخ گو است یا اینکه سبب بدتر شدن وضعیت تورمی و جهش های بیشتر در آینده خواهد شد؟
    سیاست حبس پول به ضرر بورس و سایر بازارهای مالی تمام خواهد شد /نبود نقدینگی چرخ تولید کشور را کند کرده است
  • بازار امروز با روند مثبت و تقاضاهایی که در اکثر نمادها شکل گرفته بود شروع به کار کرد. اما با گذر زمان به روندی که مدت هاست سرمایه گذاران را خسته و کلافه کرده است ، بازگشت و شاهد برتری عرضه به تقاضا بودیم.

    همانطور که بارها اشاره شده است ، تا زمانی که جریان پول قدرتمند از سوی حقیقی ها و سرمایه گذاران خرد به بازار وارد نشود ، نمی توان منتظر تغییر قابل ملاحظه ای در وضعیت بورس بود.

    فعلا سیاست دولت و بانک مرکزی حبس نقدینگی در سپرده ها با سود بالاست تا از تورم احتمالی جلوگیری کنند. اما باید توجه داشت که نبود نقدینگی در میان مردم و عدم چرخش پول در بازارها به بخش تولیدی کشور هم رسیده و آسیب قابل توجهی در آینده به بار می آورد.

    همانطور که در ادامه می خوانید ، صنعت خودروسازی یکی از صنایعی است که در مدت اخیر از نبود نقدینگی رنج می برد.

    عامل «پولی» نزول تولید خودرو

    دنیای اقتصاد در گزارشی پیرامون وضعیت صنعت خودرو نوشته است : طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودروی سواری در کشور طی ۱۱ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته افت کرده‌است؛ اتفاقی که نشان می‌دهد کمبود نقدینگی (به دلیل عدم‌اصلاح قیمت) اثرگذاری منفی خود بر چرخه تولید خودروسازان بزرگ کشور را تکرار کرده است. بنابر آمار وزارت صمت که این بار زودتر از موعد معمول منتشر شده، کل تولید محصولات سواری خودروسازان بزرگ و وابسته به دولت در پایان بهمن، به یک‌میلیون دستگاه نیز نرسیده و تیراژ آنها نسبت به ۱۱ماه سال گذشته، ۷‌درصد افت کرده است.

    با در نظر گرفتن تیراژ خودروسازان بخش خصوصی، تولید خودروهای سواری در پایان بهمن از مرز یک‌میلیون دستگاه گذشته، اما سهم دو غول جاده مخصوص زیر یک‌میلیون دستگاه بوده است. با توجه به اینکه تنها یک‌ماه تا پایان سال باقی مانده، طبعا خودروسازان بزرگ نمی‌توانند برنامه مدنظر وزارت صمت در سال ۱۴۰۲ (تولید بالغ بر یک‌میلیون و ۵۰۰‌هزار دستگاه) را محقق کنند. البته بررسی آمار تولید منتشرشده از سوی وزارت صمت نشان می‌دهد با وجود افت تیراژ تجمعی (۱۱ماهه) ایران‌خودرو و سایپا، تولید ماهانه آنها رشد کرده است. ایران‌خودرو و سایپا در بهمن‌ماه امسال ۷۹‌هزار و ۱۹۳دستگاه محصول سواری تولید کرده‌اند؛ این در حالی است که تولید دی‌ماه آنها ۷۶‌هزار و ۶۳۸دستگاه بود. بنابراین تولید ماهانه خودروسازان بزرگ کشور بیش از ۳‌درصد بالا رفته، اما این موضوع نتوانسته است مانع افت تولید تجمعی آنها شود..

    خودروسازان بزرگ کشور در ماه‌های نیمه دوم امسال معمولا تولید رو به رشد چشمگیری نداشتند و در مقاطعی با افت تولید مواجه شدند. به گفته فعالان صنعت خودرو، دلیل اصلی کند چرخیدن چرخ تولید در نیمه دوم سال، چالش نقدینگی و به‌اصطلاح «بی‌پولی» ناشی از عدم‌اصلاح قیمت است. خودروسازان پس از دریافت مجوز افزایش قیمت متوسط ۴۹درصدی در اواخر فروردین امسال، تا به امروز اجازه افزایش قیمت نداشته‌اند. این در حالی است که افزایش قیمت اعمال‌شده، متناسب با تورم پایان شهریور پارسال بود و در این مدت، هزینه تولید بالا رفته و عملا اثر اصلاح قیمت فروردین را خنثی کرده است. خودروسازان معتقدند افزایش متوسط ۴۹درصدی قیمت در ابتدای امسال، نصف رشد هزینه آنها را پوشش داده است.

    نقش قابل توجه دولت در درجا زدن و نزول بورس

    در مهر ماه سال‌جاری سرمایه‌گذاران منتظر گذر اتفاقات بودند تا بتوانند در خصوص سرمایه‌گذاری‌های خود تصمیم بگیرند. بر همین اساس وقتی از ابتدای مهرماه گذر می‌کنیم شاهد رشد اندک بازار هستیم که این رشد با جنگ غزه و اسرائیل و جریانات مربوط به توفان الاقصی مصادف می‌شود. طی این اتفاق شاخص افت می‌کند پس از موضع‌گیری سیاسی کشور مجددا شاخص بر می‌گردد. پس از آن نیز مصوبه‌ای در خصوص پالایشی‌ها و فولادی‌ها منتشر می‌شود. مشاهده می‌کنیم که این سال پر از اتفاقات و تنش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بود که باعث گیج شدن سرمایه‌گذار و خروج پول از بازار شدند تا اتفاقات آرام شوند. بنابراین از مهر ماه تا امروز بازار تمایل دارد که رشد کند، اما اتفاقاتی باعث شدند که این مساله رخ ندهد و نقش دولت نیز در این اتفاق بسیار چشمگیر است.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افت ۴۸۴۷ واحدی به ۲ میلیون و ۶۵ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن کاهش ۳۷۸۶ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۳,۱۴۹ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۱۴۵ واحدی برروی ۲۴,۶۳۹ واحد ایستاد.

    خودرو، شستا، اخابر منفی سازان اصلی بورس بودند و بپاس، آریا، هرمز بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی ، انبوه سازی به ترتیب با ارزش معامله ۲۹۶ میلیارد تومان، ۱۹۴ میلیاردتومان و ۱۲۷ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۷۲۴ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۰ نماد فعال وجود داشت که ۱۱۲ نماد در مدار مثبت ، ۴۴۲ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۴۷ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۰ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۵ اسفند ‌ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    ایران در فهرست سیاه FATF باقی ماند

    گروه ویژه اقدام مالی، اف‌ای‌تی‌اف، روز جمعه چهارم اسفند اعلام کرد که ایران همچنان در فهرست سیاه پولشویی این گروه باقی خواهد ماند. طبق این بیانیه، ایران در ژانویه ۲۰۲۴ در گزارش خود هیچ تغییری در «برنامه اقدام» ارائه نکرده است.

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *