×

گزارش بازار شنبه 28 بهمن ماه؛
شروع بد بورس در روزهای پایانی بهمن ماه /بورس در انتظار معجزه /توصیه کارشناسان به سهامداران: سهام خود را در این نقطه نفروشید

  • کد نوشته: 240413
  • ۲۸ بهمن ۱۴۰۲
  • ۰
  • همان گونه که تکنیکالیست های بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند با از دست رفتن کانال 2.1 میلیون واحدی شاخص کل، علی رغم قیمت های ارزنده سهام ، شیب نزولی شاخص شدت بیشتری پیدا کرد و امروز شاهد یک ریزش بیش از 18 هزار واحدی بودیم که برای فعالان بازار شوک آور بود. روند خروج پول از بازار و همین طور صندوق های سرمایه گذاری ادامه دارد و حال و روز این روزهای بازار سهام ، بسیار ناخوش است. براساس آنچه تکنیکالیست ها می گویند شاخص پتانسیل دارد که از نظر زمانی در ماه پایانی سال وضعیت برعکسی را تجربه کند و با افزایش همراه شود اما آنچه سیاست گذار بر سر بازار آورده و زخم بی اعتمادی که بر پیگیره بورس وارد شده، عمیق تر از آن است که به سرعت درمان شود.
    شروع بد بورس در روزهای پایانی بهمن ماه /بورس در انتظار معجزه /توصیه کارشناسان به سهامداران: سهام خود را در این نقطه نفروشید
  • بازار سهام روزهای کم‌رمق و خسته‌کننده‌ای را پشت سر می‌گذراند. کاهش رمق این روزهای بازار را می‌توان به کاهش بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران نسبت به اخبار ضدونقیض نسبت داد.

    بازار سرمایه از منظر تکنیکال در یک روند فرسایشی و اصلاحی آرام قرار گرفته‌است. افت قیمت‌ها و اصلاحی که روی تابلوی معاملات شاهد آن هستیم، بیشتر دلایل بنیادی دارد و به اخباری برمی‌گردد که در روزها و هفته‌های اخیر به بازار مخابره شده‌اند. کاهش نرخ فروش پالایشی‌ها و پس از آن عرضه گواهی ۳۰ درصدی که نرخ بسیار بالا و جذابی برای بازار رقیب است و حتی به‌رغم مخالفت وزارت اقتصاد با ادامه‌دار‌بودن عرضه این گواهی‌ها شاهد بودیم که بانک‌مرکزی اعلام کرد عرضه ادامه خواهد یافت، دو عاملی بودند که در هفته های اخیر بیشترین ضربه به بازار سرمایه را وارد کردند. در نهایت طی هفته گذشته که بازار روی محدوده حمایتی خود قرار داشت، شاهد انتشار خبر مربوط به افت نمادهای لیدر گروه خودرویی یعنی خودرو و خساپا به بازار فرعی بودیم که طبیعتا نگرانی‌هایی را در بین سهامداران، مخصوصا سهامداران این گروه ایجاد کرد و با توجه به اهمیتی که گروه خودرویی در جهت‌دهی به بازار دارد، شاهد اصلاح مجدد بازار و ازدست‌رفتن یکی از قوی‌ترین محدوده‌های حمایتی بودیم، این روند در آغاز هفته هم ادامه یافت و ریزش بیش از ۱۸ هزار واحدی را طی معاملات امروز رقم زد.

    توصیه کارشناسان به عدم فروش سهام

    نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که در محدوده‌های فعلی که شاهد اشباع فروش هستیم بازار به نقاط ارزنده خود می‌رسد و در آینده نه‌چندان دور شاهد برگشت تقاضا و شروع موج‌های صعودی رو به بالا هستیم. این وضعیت مشابه وضعیتی است که شاخص در سقف‌های خود دارد. در سقف‌‌‌‌‌ها توصیه به عدم‌خرید می‌شود و در محدوده‌های فعلی نیز به‌نظر می‌رسد سهامداران باید در فروش‌های خود تامل بیشتری داشته باشند تا ضمن صبوری شاهد کسب بازدهی مناسب در آینده میان و بلندمدت باشند.

    پیش بینی های خوب برای شروع سال آینده

    پیش‌بینی می‌شود برای فروردین سال آینده نقدینگی ۸هزار میلیارد تومانی را داشته باشیم و بر همین اساس انتظار می‌رود بازارها نسبت به این میزان نقدینگی واکنش هیجانی از خود نشان دهند. بازار سرمایه در سال جاری تحت‌تاثیر انواع ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بوده است. بنابراین با کاهش سایه ریسک‌های گوناگون در سال‌ آینده، می‌توان روزهای درخشانی را برای بازار متصور بود.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با کاهش قابل توجه ۱۸۵۱۷ واحدی به ۲ میلیون و ۶۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۶۲۲۷ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۱,۴۰۱ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با کاهش ۲۵۱ واحدی برروی ۲۴,۶۱۷ واحد ایستاد.

    فولاد، شپنا، شتران منفی‌سازان اصلی بورس بودند و بپاس، آریا، هرمز بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه سازی، فلزات اساسی به ترتیب با ارزش معامله ۲۳۹ میلیارد تومان، ۲۱۲ میلیاردتومان و ۱۸۳ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۷۹۵ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۵۱ نماد فعال وجود داشت که ۱۰۱ نماد در مدار مثبت ، ۴۸۳ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۵۹ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ :

    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    تورم دارو به ۸۰ درصد رسید

    روزنامه اعتماد نوشت: شکاف بین گروه‌های کم‌درآمد و پردرآمد‌ها برای هزینه‌کرد دارویی گسترده‌تر شده است. هزینه‌های درمانی کم‌درآمد‌ها نتوانسته با نرخ تورم حرکت کند. مهم‌ترین مثال هزینه‌های درمانی هزینه‌های دندانپزشکی است که عملا بخش زیادی از خانوار‌ها مراجعه به دندانپزشک را فراموش کرده‌اند. داده‌هایی که ما واکاوی کرده‌ایم نشان می‌دهد که حداقل ۵۰ درصد خانوار‌ها مراجعه به دندانپزشک را در یک سال گذشته کنار گذاشته‌اند. این تورم یک شکافی در مصرف کلی کالا‌ها ایجاد کرده در دارو و درمان این شکاف بیشتر دیده می‌شود.

    بزودی مصرف بنزین رکورد می‌زند

    رئیس صنف جایگاهداران کشور اظهار داشت: در حال حاضر رقم مصرف بنزین در کشور ۱۱۵ میلیون لیتر در روز است و طی دو ماه آینده رکورد مصرف بنزین در اواخر ۱۴۰۱ و اوایل ۱۴۰۲ در کشور شکسته و جابجا خواهد شد.

    انتشار اوراق نقدی توسط دولت از مرز ۱۱۰ هزار میلیارد تومان عبور کرد

    وزارت اقتصاد در سال ۱۴۰۲ نسبت به انتشار اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری بیست و هشت هفته عرضه اوراق بدهی و یک مرحله پذیره نویسی اوراق اقدام کرده که تا کنون از این طریق در مجموع ۱۶۸,۰۵۷ میلیارد تومان شامل ۱۱۱,۰۵۷ میلیارد تومان به صورت فروش نقدی و ۵۷,۰۰۰ میلیارد تومان در قالب اسناد خزانه اسلامی تأمین مالی انجام داده است.

    خودروسازان منتظر مجوز تجدید ارزیابی

    تقدسی، معاون اقتصادی ایران‌خودرو گفت: برنامه ایران‌خودرو برای خروج از شمول ماده ۱۴۱  اصلاحیه قانون تجارت، افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌هاست، که این امر نیازمند موافقت با درخواست شرکت جهت اصلاح قانون و صدور مجوزهای لازم از سوی مبادی ذی‌ربط است.

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *