×

گزارش بازار سه‌شنبه 1 اسفندماه؛
شروع بی رمق و کم حجم در آغاز آخرین ماه سال / آیا انتظار برای رشد بورس در ماه پایانی سال محقق می شود؟

  • کد نوشته: 240721
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • آغاز معاملات بورس در اولین روز اسفند به شدت کسالت بار و رکودی بود. به نظر می رسد باید قید کسب بازدهی در آخرین ماه سال ، همانند آنچه در سنوات چند سال اخیر، رخ داده است را بزنیم. فعلا سناریو بازدهی بورس در ماه های پایانی رنگ واقعیت به خود نگرفته است.
    شروع بی رمق و کم حجم در آغاز آخرین ماه سال / آیا انتظار برای رشد بورس در ماه پایانی سال محقق می شود؟
  • چنانچه بخواهیم اتفاقات مهم بهمن ماه سال‌جاری را بررسی کنیم باید به رونمایی از گواهی‌سپرده خاص ۳۰‌درصدی بانک‌مرکزی اشاره کنیم. هرچند قبل از آن نیز نرخ بهره و نرخ سود بانکی به یک رقیب جدی برای بازار سرمایه تبدیل شده‌بودند ولی می‌توان از رونمایی از اوراق گواهی ۳۰‌درصدی به‌عنوان تیر خلاص به بازار سرمایه یاد کرد؛ چراکه هم بحث رقابتی است که بین بازار پول و بازار سرمایه شکل‌گرفته و در عین‌حال تامین مالی شرکت‌های بورسی که شرکت‌های بزرگی هستند از نظام بانکی را با مشکل مواجه می‌کند.

    فرآیند تولید و خدمات با نرخ سود بالایی که احتمالا از این به بعد تاثیرات بانکی خواهند داشت، کار سختی است و این مساله می‌تواند در فرآیند عملیاتی شرکت‌ها نیز تاثیر بگذارد و عملا سودآوری شرکت‌ها را نیز دچار مشکل کند. در عین‌حال بودجه ‌سال‌۱۴۰۳ برای بورسی‌ها زیاد خوشایند نبود و آیتم‌های آن برای بازار سرمایه به چالش بدل شده‌بود. از طرفی قرار بود تغییراتی که در فرمول نرخ‌گذاری محصولات پالایشی اتفاق‌افتاده با بازنگری همراه شود که هنوز خبری از آن نیست. از خبرهای خوبی که وزارت اقتصاد وعده داده بود نیز چیزی به گوش نمی‌رسد.

    باید دید آیا مشوق جدی برای جهت‌دهی نقدینگی به‌سوی بازار سرمایه صورت می‌گیرد یا نه. جو بی‌اعتمادی که در فعالان بازار بوده عملا باعث‌شده تا رکود و رخوت خاصی را در بازار سرمایه شاهد باشیم، بنابراین اگر بخواهیم با این نگاه به گذشته به سمت اسفند ماه نگاهی داشته باشیم ابتدا باید تاریخچه‌ای از اسفندها را بررسی کنیم. اگر به تاریخچه اسفندهای سال‌های گذشته رجوع کنیم، خواهیم دید که اسفندها همیشه با رشد شاخص‌ها و رشد قیمت‌ها در بازارها مواجه بوده و این نگاه تاریخی فی‌البداهه دید بهتری در فعالان بازار سرمایه‌برای اسفندماه ایجاد می‌کند، اما واقعیت این است که با وجود جو بی‌اعتمادی موجود و فقدان مشوق‌ها و در عین‌حال ارزش معاملات کم، ‌کار برای اسفند سال‌جاری هم سخت خواهد بود.

    دیدگاه تاریخی غالب در سال‌جاری دیگر جواب نداده است، بنابراین اینکه آیا اسفند بتواند برای بازار سرمایه خوب باشد یا نه، نیازمند تصمیم‌گیری‌هایی است که در چهار حوزه می‌توان از آنها یاد کرد. یکی در حوزه وزارت اقتصاد و تمهیداتی که قرار بود اندیشیده شود من‌جمله برای تجدیدارزیابی دارایی‌ها که هنوز خبری از آن نشده‌است. دوم در حوزه وزارت صمت است که می‌توان به همان بحث صنعت خودروسازی و مشکلاتی که وجود دارد، اشاره کرد که هنوز خبری از حل آنها نیست و این در حالی است که وزیر صمت قول داده بود تغییراتی در حوزه قیمت‌گذاری رخ دهد.

    سومین مساله نیز در حوزه بانک‌مرکزی و وعده‌ای که رئیس‌کل بانک‌مرکزی داده بود، است که باید دید در این مورد چه اتفاقی می‌افتد. با توجه به سیاستگذاری پولی که در بانک‌مرکزی انجام می‌شود، باید دید این موضوع به کدام‌سو پیش‌می‌رود. در نهایت چهارمین وزارتخانه مهم برای بازار سرمایه وزارت نفت است. در سال‌جدید تصمیماتی که در حوزه پتروشیمی و پالایشی گرفته شد عملا برای بازار سرمایه به یک چالش اساسی بدل شد و می‌توان گفت یکی از علل افت سنگین نماگرهای بازار سرمایه در سال‌جاری محدود به وزارت نفت و صنایع پتروشیمی می‌شود، از نرخ‌گذاری‌ها که در اردیبهشت ماه بازار را به چالش کشید گرفته تا تصمیم تغییر نرخ پالایشگاهی‌ها، بنابراین دید مثبت نسبت به اسفند وجود دارد اما قطعا نیازمند مشوق و هدایت نقدینگی به‌سوی این بازار است.

    روند کسل کننده بورس ادامه دارد

    با توجه به کاهش عرضه و افزایش تقاضا در بازار سهام طی دو روز اخیر انتظاراتی مبنی بر اتمام اصلاح کلیت بازار سرمایه در بین فعالان بازار به وجود آمده است. باید اظهار کرد سود و دارایی شرکت‌های بورسی همواره با افزایش نرخ ارز دستخوش تعدیل مثبت شدند. با این وجود گاهی مشاهده می‌شود که در بازه زمانی کوتاه‌مدت همگام با رشد نرخ ارز علی‌رغم افزایش ارزندگی سهام، ارزش سهام شرکت‌های بورسی افزایش نمی‌یابد که این موضوع عمدتا ناشی از افزایش ریسک‌های بازار سهام خواهد بود و این ریسک‌ها گاهی در تصویب ناگهانی دستورالعمل‌های نظارتی مانند دستورالعمل قیمت‌گذاری نرخ فرآورده‌های نفتی، نرخ خوراک شرکت‌های پتروشیمی‌ یا در اثر تغییرات سایر پارامترها مانند تغییر نرخ بهره سپرده بانکی و رشد نرخ سود بدون ریسک (میانگین نرخ سود اخزا) دیده می‌شود. به‌رغم رشد نرخ ارز در دو ماه اخیر بازار سهام نتوانسته با چنین رشدی همسو و هم‌جهت باشد که اصلی‌ترین علت آن انتشار ابلاغیه تغییر قیمت‌گذاری نرخ فرآورده نفتی و افزایش نرخ سود بدون ریسک و اتخاذ سیاست انقباضی پولی توسط بانک مرکزی از طریق انتشار گواهی سپرده ۳۰درصدی بوده است‌.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۷۳۸ واحدی به ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افت ۱۹۱ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۷,۰۸۶ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افت ۳۸ واحدی برروی ۲۴,۷۹۸ واحد ایستاد.

    کگل، ونیکی، دعبید مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا، غصینو ، کوثر بیشترین نقش منفی در فرابورس را داشتند.

    خودرو، انبوه سازی، سرمایه گذاری به ترتیب با ارزش معامله ۲۵۸ میلیارد تومان، ۱۶۰ میلیاردتومان و ۱۳۲ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۳۴۳۹ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۶۱ نماد فعال وجود داشت که ۱۸۴ نماد در مدار مثبت ، ۲۷۴ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۲۳ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۲۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز سه‌شنبه ۱ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                         

     

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *