×

گزارش بورس شنبه 23 دی ماه؛
شروع خوب بورس در آخرین هفته دی/ سیگنال های مثبت شدن بورس در حال ظهور هستند/ سناریو بازدهی مثبت بورس در ماه های پایانی سال تکرار می شود ؟

  • کد نوشته: 236601
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • بازار سهام شروع خوبی را در آخرین هفته زمستان رقم زد. قیمت دلار در بازار آزاد از مرز 52 هزار تومان فراتر رفته و همین امر سبب شده تا سیگنال مثبت ، هرچند ضعیفی، برای بورس صادر شود. اگر افزایش قیمت دلار و حتی ماندگاری آن در کانال 51 تا 52 هزارتومانی تا پایان سال تثبیت شود، انتظارات تورمی مجددا رو به افزایش می گذارد و در صورتی که اتفاق سیاسی و اجتماعی خاصی به وقوع نپیوندد ، احتمال صعود شاخص به ارقام بالاتر تا پایان سال جاری تقویت می شود.
    شروع خوب بورس در آخرین هفته دی/ سیگنال های مثبت شدن بورس در حال ظهور هستند/ سناریو بازدهی مثبت بورس در ماه های پایانی سال تکرار می شود ؟
  • به نظر می رسد درحالی که به اواخر سال ۱۴۰۲ نزدیک می شویم ، بورس می خواهد سناریو رشد در ماه های پایانی سال را مجددا تکرار کند.

    با عبور دلار از کانال ۵۱ هزار تومان و خروج نقدینگی از صندوق های درآمد ثابت طی هفته گذشته به نظر می رسد بورس در هفته جاری روزهای خوبی را پشت سر خواهد گذاشت.

    در بازار طلا هم شاهد تحولات و تغییرات مثبت هستیم به طوری که قیمت سکه به حدود ۳۲ میلیون تومان نزدیک شده است.

    در نیمه دوم دی‌ماه بازار با تغییرات جدیدی در حوزه متغیرها روبه‌رو شد؛ از طلای جهانی و کریپتوها گرفته تا نرخ دلار آزاد. برخی شواهد حاکی از آن است که استارت روند صعودی قیمت‌ها در بازارها زده شده و  می‌تواند تا پایان سال تداوم یابد.

    در ماه‌های اخیر بازارهای جهانی با رکود مواجه بودند، این درحالی است که به‌نظر می‌رسد بازارهای جهانی با تحرکات جدی روبه‌رو شوند، بااین‌حال تحولات منطقه‌ای و موضوعات سیاسی و موارد مرتبط با حمل‌ونقل، به‌عنوان ریسک‌های سیستماتیک همچنان برای بازار تهدید محسوب می‌شوند.

    کلید رهایی بورس از رکود

    سطح انتظار از تورم کنونی همراه با ناترازی کسری‌بودجه که گمانه‌‌‌زنی‌‌‌ها از کسری ۷۰۰همتی خبر می‌دهد، به‌ناچار تبدیل نقدینگی به دارایی را به یکی از موضوعات مهم فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران بدل کرده‌است. این امر برای سرمایه‌گذاران بورسی نیز از اهمیت فراوانی برخوردار است و به‌نظر می‌رسد بیانگر این است که بازارها به‌مرور از رکود خارج می‌شوند، با این‌حال کنترل نرخ ارز یکی از موانع ورود نقدینگی به سمت بازار سهام محسوب می‌شود، این در حالی است که همچنان بورس می‌تواند مأمن مطمئنی برای دارایی‌های‌ریالی باشد.

    در ماه‌های قبل بازار سرمایه با نشان‌دادن نمایشی ضعیف، سرمایه‌گذاران را با تردید مواجه کرد. رصد وضعیت کنونی نشانگر این است که بورس به‌صورت مستمر می‌تواند نقدینگی پرعطش را به خود اختصاص دهد. آنچه از فضای معاملات سهام به چشم می‌خورد، مقصد جذاب دیگری را برای سرمایه‌گذاری نشان نمی‌دهد.میانگین ارزش معاملات خرد بورسی طی هفته قبل در حدود ۴۵۶۵میلیارد‌تومان بود که این دادوستدها با افزایش بیش از ۱۶درصدی نسبت به هفته ماقبل آن همراه بود.

    اکنون توجه فعالان سهام به قیمت دلار، ارزندگی شرکت‌ها و عملکرد شرکت‌ها معطوف شده‌است. بعد از غرق‌شدن نمادهای بزرگ در رکود، نمادهای کوچک با چراغ‌سبز سهامداران روبه‌رو شدند، بااین‌حال ممکن است مجددا شرکت‌های بزرگ‌تر نیز در جست‌وجوی متقاضی حرکت کنند. در این‌خصوص باید عنوان کرد با توجه به اینکه موج تجدید ارزیابی دارایی، سهام بزرگ را دربرمی‌گیرد و این نمادها از این محل به افزایش سرمایه می‌پردازند،موجی از افزایش سرمایه سهام مذکور را احاطه خواهد کرد، بنابراین جو مثبت احتمالی حاکم بر بازار به لطف این اتفاق، به بازار کمک می‌کند تا از شرایط رکودی رهایی یابد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با افزایش ۹۵۵۲ واحدی به ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۹۲۲ واحدی با رسیدن به رقم ۷۶۴,۱۳۳ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش ۶۲ واحدی برروی ۲۶,۳۳۷ واحد ایستاد.

    فملی، فولاد، پارسان مثبت‌سازان اصلی بورس بودند و هرمز، وهور، شگویا بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۵۱۹ میلیارد تومان، ۲۷۰ میلیاردتومان و ۲۶۷ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۶۱۴۰ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۸۰ نماد فعال وجود داشت که ۲۰۵ نماد در مدار مثبت ، ۳۱۲ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۱۸ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۳۱ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۲۳ دی‌ماه ۱۴۰۲ :


    *حاشیه‌ی بازار و اخبار موثر*

    مالیات پرداختی  سال گذشته : کارمند ۲۰ میلیون / مشاور املاک ۱۰ میلیون / طلا فروش کمتر از ۱۰ میلیون

    رئیس سازمان امور مالیاتی آماری را درباره مالیات پرداختی در سال گذشته اعلام کرد:

    مالیات سال گذشته دفاتر اسناد رسمی در سال گذشته ۱۴.۵ میلیون تومان بوده است.

    این در حالی است که یک کارمند با حدود ۲۲ تا ۲۳ میلیون تومان حقوق در ماه سالیانه حدود تا ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

    مشاوران املاک به طور متوسط سالانه حدود ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت کرده‌اند.

    رستوران‌ها و کافه‌ها به طور متوسط ۹.۹ میلیون تومان مالیات پرداختند.

    طلا و جواهر فروشان ۹.۹ میلیون تومان، وکلا ۸ میلیون تومان، هنرمندان ۶ میلیون تومان، صنف سیگار و تنباکو ۶ میلیون تومان، لوازم خانگی ۵.۹ میلیون تومان و لوازم صوتی و تصویری ۴ میلیون تومان به طور متوسط در سال مالیات پرداختند.

    این ارقام نشان می‌دهد که فشار نظام مالیاتی بر گرده مشاغل و اصناف نیست.

    بایدن: ایران به دنبال جنگ با ما نیست و ما هم در پی جنگ نیابتی با ایران نیستیم

    جو بایدن در اظهارات امروز خود درباره حمله به مواضع حوثی‌ها در یمن در جمع خبرنگاران گفت که از نظر او «ایران به دنبال جنگ با آمریکا نیست».

    بایدن که این اظهارات را در خلال دیداری مرتبط با کسب و کارهای کوچک در آمریکا به خبرنگاران گفته، همچنین تاکید کرده که آمریکا هم به دنبال جنگ نیابتی با ایران نیست.

    واردات خودروهای دستِ دوم به زودی

    وزیر صمت بیان کرد:مشکلی در خصوص واردات خوردوهای دستِ دوم به کشور نداریم و این مهم به زودی اجرا می‌شود.گام اول واردات را از مناطق آزاد کشور شروع می‌کنیم.

    جزئیات تصمیمات هیئت واگذاری درخصوص سهام چند شرکت دولتی

    واگذاری بخشی از سهام شرکت پتروشیمی هگمتانه از طریق بازار سوم فرابورس، ۱۰۰درصد سهام شرکت لوله‌گستر اسفراین و ۲درصد از سهام شرکت ملی صنایع مس ایران در جلسه اخیر هیئت واگذاری مطرح و در این زمینه تصمیم‌گیری شد.

    بر این اساس شرایط واگذاری ۲ درصد سهام فملی متعلق به شرکت مادرتخصصی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن ایران، جهت واگذاری از طریق بورس از دیگر مواردی بود که در نشست اخیر هیئت واگذاری مطرح و درباره آن تصمیم‌گیری شد.

    تاثیر مثبت تجدید ارزیابی دارایی‌ها در بازار سرمایه

    طهماسب مظاهری، رییس اسبق بانک مرکزی اعلام کرد: تجدید ارزیابی دارایی‌ها، باعث تاثیر مثبت در کلیت بازار سرمایه و بهبود وضعیت ترازنامه و صورت‌های مالی شرکت‌ها در بورس می‌شود.

     

    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *