×

گزارش بازار شنبه 12 اسفندماه؛
شروع خوب و امیدبخش بورس پس از هفته ها رکود و رخوت/آیا به نقطه برگشت بازار رسیدیم؟ / خودرویی ها عامل رشد بورس شدند

  • کد نوشته: 241883
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۲
  • ۰
  • با دوازدهمین روز اسفند ماه ، پس از پشت سر گذاشتن ماه ها رکود و رخوت ، پایین آمدن حجم قابل توجه معاملات و عدم بازدهی قابل توجه در سال جاری ،بازار سرمایه بالاخره کمی رنگ و بوی بهاری پیدا کرد و نمادهای حاضر در بازار امروز اکثرا با افزایش قیمت در مدار مثبت معامله شدند. مثبت شدن امروز بازار سهام در ابتدا متاثر از نمادهای خودرویی (با توجه به اخباری که از آن ها در هفته گذشته مخابره شده بود) رخ داد و پس از آن تمامی بزرگان با افزایش تقاضا همراه شدند و سبب شدند تا بازار چهره تازه ای به خود بگیرد.
    شروع خوب و امیدبخش بورس پس از هفته ها رکود و رخوت/آیا به نقطه برگشت بازار رسیدیم؟ / خودرویی ها عامل رشد بورس شدند
  • به نظر می رسد همانطور که فعالان قدیمی بازار و کارشناسان پیش بینی کرده بودند با توجه به ارزندگی بیش از حد و رسیدن قیمت سهام به کف های تاریخی خود ، بازار در روزهای باقی مانده از سال جاری وارد مثبت شود. امروز اولین روز صعود قابل توجه بازار سهام پس از مدت ها رقم خورد. چنانچه سیاست جدید و غیر منتظره ای برعلیه بازار سرمایه در روزهای پایان سال رونمایی نشود و وضعیت در بازار دلار به همین ترتیب پیش رود ، بازار سرمایه روزهای صعودی را پیش رو خواهد داشت.

    بازگشت بازار به مسیر صعودی چقدر محتمل است؟

    با توجه به آنکه در هفته های گذشته بازار سرمایه اصلاحات سنگینی داشته و شاخص به محدوده های حمایتی خود رسیده بود ، افزایش مجدد نرخ ارز در بازار آزاد و بالا رفتن بدون ترمز قیمت طلا، سبب شده تا انتظارات تورمی بیدار شود، از همین رو به نظر می رسد که نقطه ای که بورس در حال حاضر در آن قرار دارد نقطه بازگشت بازار باشد و تقاضا برای خرید سهام رو به بهبود رود.

    همچنین آنطور که به نظر می رسد بیش واکنشی بورس در کف های قیمتی به موضوع افزایش نرخ بهره بدون ریسک به پایان رسیده و دیگر اثراتی از آن در بازار دیده نمی شود. از این رو می توان با خوش بینی بیشتری منتظر روزهای صعودی و باثبات برای بورس باشیم.

    دلار تعیین کننده مسیر بورس می شود

    در بازار آزاد دلار مجددا به مرز ۶۰ هزار تومان نزدیک شده است. رقمی که تقریبا در همین تاریخ ها در سال گذشته شاهد آن بودیم. کارشناسان معتقدند اگر دلار سقف های قبلی خود را بشکند و یا حتی در همین رقم ها برای مدتی ثابت باقی بماند ، بازار سهام هم می تواند با یک فاصله زمانی پشت سر دلار حرکت کند. با توجه به قیمت های ارزنده ای که سهام دارند ، بورس منتظر محرک است تا به راه افتد ، بعد از دلار ، بحث تجدید ارزیابی دارایی ها که قطعا در سال آتی از سوی شرکت ها وارد فاز اجرایی می شود ، دومین محرک تاثیرگذار بر بازار سرمایه قلمداد می شود.

    اعتراف وزیر اقتصاد به ارزندگی بورس

    انتشار نظرات وزیر اقتصاد درباره ارزندگی بورس و ارزش ذاتی بسیار بالاتر سهام شرکت‌های حاضر در بورس نیز نشان‌دهنده اعتراف به واقعیت بزرگی است که ماه‌ها فعالان بازار بر آن تاکید داشتند، اما نتیجه عملکرد و اتخاذ سیاست‌های اقتصادی و پولی در کنار فعالیت‌های قیم‌مآبانه سازمان بورس به بروز شرایط فعلی منجر شد و فاصله گرفتن ارزش بازار شرکت‌ها با ارزش ذاتی آنها را می‌توان به ناکارآمدی بازاری تعبیر کرد که برآیند عملکردی مدیران بازار و عدم‌حفظ منافع ذی‌نفعان و سرمایه‌گذاران در تولید است.

    خودرویی ها عامل رشد بازار می شوند

    آنچه در روزهای آتی می‌تواند اتفاق بیفتد افزایش تدریجی تقاضا در بازار به واسطه افت قیمتی سنگین ماه‌های گذشته و در عین حال انتشار اخبار احتمالی مناسب برای صنایع تاثیرگذار همچون خودروسازان است. گزینه اصلاح سنگین در شاخص غیر‌محتمل‌ترین خواهد بود؛ مگر اینکه ریسک سیستماتیک غیر‌منتظره‌ای پیش بیاید. همچنان صنعت خودرو به دلیل آسیب‌دیدگی بیشتر آن از محل قیمت‌گذاری دستوری مورد توجه سهامداران برای پیش‌بینی سیاستگذاری‌های مرتبط دولت در تولید خواهد بود و عامل محرک این گروه می‌تواند به تحریک تقاضا در کلیت بازار بینجامد.

    روند معاملات بازار امروز چگونه بود؟

    در پایان معاملات امروز، شاخص کل بورس با جهش ۳۱۸۵۵ واحدی به ۲ میلیون و ۸۶ هزار واحد رسید، شاخص هم‌وزن افزایش ۱۰۵۹۴ واحدی با رسیدن به رقم ۷۲۴,۷۶۷ واحد را تجربه کرد و شاخص فرابورس با افزایش چشمگیر ۳۲۸ واحدی برروی ۲۴,۷۷۸ واحد ایستاد.

    فولاد، شپنا، شبندر مثبت سازان اصلی بورس بودند و آریا، خاور، هرمز بیشترین نقش مثبت در فرابورس را داشتند.

    خودرو، فلزات اساسی، محصولات شیمیایی به ترتیب با ارزش معامله ۴۷۶ میلیارد تومان، ۳۳۱ میلیاردتومان و ۲۰۸ میلیارد تومان برترین صنایع در بازار امروز بودند که بیشترین حجم معامله را داشته‌اند.

    ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در بازار امروز برابر ۶۰۱۸ میلیارد تومان بود.

    در بازار امروز ۶۴۴ نماد فعال وجود داشت که ۴۸۰ نماد در مدار مثبت ، ۱۰۸ نماد در مدار منفی و مابقی بر روی صفر تابلو معامله شدند. از میان نمادهای منفی ۷ نماد افت بیش از ۴ درصدی داشتند و از میان مثبت‌ها ۱۷۷ نماد با رشد بیش از ۴ درصدی همراه بودند.

    نمای پایانی بازار در روز شنبه ۱۲ اسفند ماه ۱۴۰۲ :

                                        

     

    نویسنده: سارا عصمتی گودرزی
    منبع: بااقتصاد
    برچسب ها

    اخبار مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *